1 389 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
bygga Nytt
Hej vi vill bygga nyt hus, men vi vill rita ett själv, hur ska vi gå till väga? hur väljer vi arkitekt, behövs det verkeligen om vi vet hur vårt hus samt planlösning skall se ut.
Vi har tänkt att et företag skall tilverka ytterväggarna på en fabrik inkl fönster.(så att vi får dem på lastbil vid montering.)vilket företag gör sånt?. Takstolarna samma ska vi också ordna hos en tillverkare. men var fins alla desa tillverkare?.
Det finns tusen frågor, jag e själv snickare, en det där med vad som behöver ordnas e svårt, på jobb bygger jag bara vi får allt levererat, så man tänker inte så mycket på det.
vilken väg skall man gå när man vill detta så mycket, måste finnas många steg, Är tacksam för ala svar som kan hjälpa vad gäller allt som ska ordnas innan själva byget börgar. mvh laxon.
Vi har tänkt att et företag skall tilverka ytterväggarna på en fabrik inkl fönster.(så att vi får dem på lastbil vid montering.)vilket företag gör sånt?. Takstolarna samma ska vi också ordna hos en tillverkare. men var fins alla desa tillverkare?.
Det finns tusen frågor, jag e själv snickare, en det där med vad som behöver ordnas e svårt, på jobb bygger jag bara vi får allt levererat, så man tänker inte så mycket på det.
vilken väg skall man gå när man vill detta så mycket, måste finnas många steg, Är tacksam för ala svar som kan hjälpa vad gäller allt som ska ordnas innan själva byget börgar. mvh laxon.
Till att börja med så går det utmärk att rita själv, Man MÅSTE inte ha en arkitekt. Sen finns det många som tycker att det bör man ha ändå. Frågan har dryftats en hel del på forumet. Jag hör till dem som tycker att man klarar sig utan arkitekt.
Är du snickare så reser du väl stommen själv? Ingen särskild vits att köpa prefab i det fallet.
Takstolar: gå in på lantbruksnet.se och sök på takstolar. Du får massor av firmor.
Är du snickare så reser du väl stommen själv? Ingen särskild vits att köpa prefab i det fallet.
Takstolar: gå in på lantbruksnet.se och sök på takstolar. Du får massor av firmor.
tack för tipset. en prefab ytterväggar sparar man mycket tid på de kommer ju färdigisolerade och plastade mm. Men absolut kan det diskuteras beroende på tid och så. jag tänker allra mest på att väggarna skall göras inomhus. så sparar man tid vid monteringen. hela huset blir tätt på 1och samma dag ifall väggarna är prefab enligt våra egna ritningar såklart. men man får ju klla upp om det finns nån lada att tillverka dem i annars ..tål att tänka på.. MEN SUPERVIKTIGT ATT FÅ HUSETS TAK PÅ SÅ FORT SOM MÖJLIGT.
Skulle önska få fler tips av er som tagit ett sådant steg där ni själva ordnat det mesta.
Var börjar man.
Vem ska vi ta kontakt med
Det är som sagt en dröm för oss att bygga helt i egen regi, men det är ju så mycket som skall kolas upp, vårt mål är att rita huset själva samt ordna allt, så en kostnad för allt utom tomt träder fram..
Vi bor ju redan i en fin villa, och vi vill ju inte sälja förräns vi vet om vår dröm är möjlig att genomföra...
snälla TIPS TIPS.....
Var börjar man.
Vem ska vi ta kontakt med
Det är som sagt en dröm för oss att bygga helt i egen regi, men det är ju så mycket som skall kolas upp, vårt mål är att rita huset själva samt ordna allt, så en kostnad för allt utom tomt träder fram..
Vi bor ju redan i en fin villa, och vi vill ju inte sälja förräns vi vet om vår dröm är möjlig att genomföra...
snälla TIPS TIPS.....
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Läs informationen som ligger under "Byggprocessen" på avd Bygga och använd checklistan, är två heta tips! Vi länkar också till många fantastiska privata hemsidor under Andra som byggt där husbyggare berättar hur de har gått tillväga. Lycka till!
Vi ritade själva och köpte väggar och tak av en husleverantör som levererar i väggblock, du kan läsa om hur vi gick till väga på vår hemsida.
http://www.snackhuset.se
Lycka till!
// Snäckan
http://www.snackhuset.se
Lycka till!
// Snäckan
Klicka här för att svara