Hej!
Nu står vi i startgropana. Kontraktet på tomten är så gott som klart. Ska träffa banken nästa vecka och göra upp den biten. I kväll gör husfirman hembesök. Spännande!
Så jag gjorde en liten :eek: checklista/kom-ihåg-att-ta-upp-med-husagenten-lista som kan fungera som "dagordning". Den är inte komplett med avseende på tillval etc men innehåller lite andra frågor som dykt upp. Om du orkar läsa igenom den och kanske kommentera något så blir jag så klart glad.
Jag har fullförståelse om ni skriker och svär åt mig när jag skickar upp ett mindre ex-jobb här i forumet, jag lär väl bli utslängd...:p

Checklista (rumsvis)

WC/Dusch 2 (vid groventrén):
Förstora badrummet så att ett standardbadkar får plats mot väggen till sovrum.
Hur sent i byggprocessen kan vi ändra t.ex. duschhandtag, blandare och WC-stol?
Handdukstork? Sätter ni in dem om vi hittar egna? Kostnadsfritt eller till samma pris som era tillval? Är priset för handdukstork inkl arbete?
Kakel/klinker? 300:-/m2 golv och vägg. Om man väljer lägre pris på väggkakel, kan man då välja högre kostnadsnivå på golvklinker utan extra kostnad? Eller tvärt om?
Vilken badrumsmöbel är standard? Prio enligt tillvalshäftet och Basic enligt listan.
Vad ingår i möblering? Spegel + kommod, mer?

Groventré
Finns plats för klädförvaring på en vägg om man t.ex. skjuter dörren några cm nedåt samtidigt som man skjuter väggen mot badrummet något uppåt? (ger ngt mindre badrum)

Tvättstuga
Avlastningsyta? Tvättbänk tillval?

Klädkammare 1 och 2
Standardutförande. Går det att enkelt riva när vi vill byta till annan inredning?

Sovrum 3
Flytta fönster något så att de ej kommer så nära väggen.
Standardgarderob

Sovrum 2
Standardgarderob

Sovrum 1 (föräldrasovrum)
Flytta fönster och altandörr något mot hörnet.
Klädkammare (standardinredning typ stång och hylla ingår, har jag för mig)

Arbetsrum
2 inbyggda garderober
Flytta båda fönster en bit från väggen.

WC/Dusch 1
Standardutrustning?
Uppmurad rund ”duschkabin” alt. med betongglas som duschvägg? Kostnad?
Handdukstork, se WC/dusch 2.

Hall
Klädhängare? Standard?
Förbereda för skjutdörrar i framtiden?
Förlängning av vägg mot kök ca 60 cm.

V-rum
Kamin och vägg bakom och vid sidan, för att få plats med vedträn till höger om kaminen.
Vägg hela vägen upp i taket bakom kaminen.
Extravägg utanför allrum för att få en extra hörna i v-rum. (plats för hörnskåp)
Fönsterbrädor?
Ryggåstak i trä, vitmålat.
Dubbeldörr ingår? Som på ritning och bild.

Kök:
Ej barbordsdisk. Generellt om något dras bort så sänks priset, eller hur?
Vad ingår, skåp, lådor, bestickfack, kryddburkshållare, överskåp, skafferiskåp mm.
Rostfritt. (Kostnaden har föresten stigit under tiden…) Fördelar och nackdelar med aluminium/rostfritt.
Möjlighet att rita om kök? Kostnad?
Kontakt med Vedum.
Kakel bakom/i höjd med spiskupa/fläkt
Fläkt, rostfritt alternativ
Diskbänk, ej under fönster
Plats för runt matbord
Arbetsytor i ek + rostfri diskbänk lik fotografier i standardkatalogen?

Övrigt
Takhöjd? Kostnad?

Innerväggar? Isolerade?

Kamin, Luftintag i plattan utifrån. Finns fläkt för att sprida värme i rummet?
Golvvärme, visst är det separata slingor för varje rum? Golvvärme även i klädkammare?

Standardtapeter? Borosan från Borås Tapeter?

Tapetsera själv? Hur blir det med listerna då? Ett jättejobb att sätta upp dem.
Om man önskar målade väggar? Extrakostnad? Microlit-väv 60:-/m2?

Kakla själv? Är det möjligt? Kostnad? Prissänkning?
Måla och tapetsera själv? Prissänkning?

Sista utvändiga målningen? Vad spar vi på att göra det själv?

Lås? Vad ingår? Riktiga låskolvar (ev 9-tillhållarlås) på alla ytterdörrar inkl altandörr. Lönlöst att ha bra lås på bara en dörr. Står inget i listan.

Aluminiumfönster? Bra/dåligt? Kostnad?

Carport kanske vi bygger senare. Ansöka om bygganmälan/bygglov redan nu?

Luftintag. Med pollen- och insektsfilter.

Nibe Fighter 310? Eller 360p med föruppvärmd tilluft? Möjlig lösning utan extra dragningar med nya rör i väggar? Förberett för SMS-styrning? Kostnad? Tillhör det en vägghängd utomhusmodul? Väsnas den? Placering på andra sidan väggen i så fall?

Förberett för intelligent hem/hemmanätverk? Kostnad? Trådlöst nätverk?
Tomrör i väggar till alla rum för olika framtida bruk. = Förberett för ”Intelligent hem”? Kostnader? Räcker det med fler tomrör i väggarna? Andra åtgärder?

Strömbrytare, TV/telefon/eluttag, spotlights, dimmer mm? Kostnad? Antal? Kan man beställa fler? Färg/form, Standard? Valmöjligheter?

Utvändig el på hus? Eluttag vid groventré och altan. Kostnad?
Förberett för el till carport, förråd och utebelysning t.ex. vid gatan.
Varm + kallvattenkran utanför groventré. Förbereda för vattenposter utanför förråd?

Hur besvärligt är det att installera centraldamsugare i efterhand?

Hur länge torkar plattan? Vill inte stänga inne fukten.

Larm? Erbjuder ni det? Kostnad?

Får man relationsritning/”karta” så att man hittar rätt i väggar och mark om 5 år. T.ex. över el-dragningar (både ledningar och tomrör), vatten mm + riktigt tomtritning. Eller måste man gå till Lantmäteriet? Dyrt.

Schakt, mtrl, arbete kring platta/grund. Fast pris. Med all säkerhet inga sprängningsarbeten.

Grovplanering / Finplanering? Definitioner? Vad ingår? Måste vi planera för gångar, planteringsytor mm redan nu för att finplanering ska vara möjlig? Vill gärna undvika för mycket fylle och annan ogenomträngliga massor när man väl börjar anlägga trädgården. Hur mycket kan man påverka i tid så att detta minimeras?

Vite på 1-1,5 % av entreprenadsumman är normalt i vissa andra sammanhang. Ibland bara 0,5 %. När ska det i så fall börja räknas som försenat? Planerat inflyttningsdatum?

Huset är klart när alla fel som (mot förmodan) dykt upp är åtgärdade. Är det då som ni ordnar en besiktningsman från Gar-Bo som godkänner huset?

Anlitar vi en ny besiktningsman efter 2 år. Är det under denna tid som vi har på oss att hitta fel som åtgärdas kostnadsfritt?
Fel/brister som dyker upp senare? Vad gäller?

Vill inte ha några överraskningar, vad är det för kostnader som kan tillkomma under processen? Täcknas automatiskt speciella försäkringar?

Inga löpandejobb.

Skrivs allt in i kontraktet som vi kommer överens om och vill ha?
Är det fram till TOLO som vi kan påverka huset och innehållet? Därefter blir det svårt/omöjligt?

Vilken entreprenör anlitar ni som husbyggare?
Sturebäcks entr. brukar göra markbiten? Eller?

Önskar:
uträkning på U-värdet för hela konstruktionen.
Förhandsbesked på bygglovet, om det är möjligt och om det behövs.

Banken är intresserad av:

Produktionskostnad
Entreprenadkontrakt/avtal
Lyftplan
Kvalitetsansvarig
Slutlig beställning
Bygglov
Byggfelsförsäkring
Färdigställandeförsäkring
Tomtkarta/ritning

m.m.

Pooh... nu är det över...

En liten men ack så viktig detalj.

Låt INTE hustillverkaren utse kvalitetsansvarig och besiktningsman! Leta reda på egna genom rekommendationer från tex forumet el vänner och bekanta som byggt. Annars är ni helt och hållet i deras klor!
Be även att få kvitto i orginal på försäkringarna.
Om dom inte går med på dessa saker byt leverantör.

Imponerande lista. Misstänker att mötet blir låååångt i kväll.....

Några saker som jag skulle ta upp/fundera på är om det är möjligt att få en träskiva bakom gipset, samt om det är råspont+papp under pannorna.

När ni är klara med mötet bör du skriva ett mötesprotokoll som beskriver hur du har uppfattat frågor/svar...detta protokollet ska du sen få byggföretaget att godkänna (med ev. småändringar)...då har du svart-på-vitt vad som sagts...och hur det uppfattats.

FLKR

Mycket trevligt men 4,5 h långt möte, stackars säljaren, han kom hem sent till frugan... :-)
Han fick med sig en kopia där vi antecknade allt viktigt, så jag tror inte vi missade så mycket. Han var impad över listan. Halva jobbet är klart typ, Det lär inte bli så allvarliga om ens några överraskningar för vår del trodde han.
Ja, kvitto på försäkringarna ska vi få. Gar-Bo utser en besiktningsman men jag själv fixar en kvalitetsansvarig under byggtiden. Sen sista besiktningen ordnar jag en som jag väljer. Right?
Råspont+papp, ja det är riktgigt virke,inga masonitskivor. Papp antar jag att det är...

Så nu är vi fast i Vårgårdahus klor!!!
Inflyttning till sensommaren 2008!

Kanske...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.