Hustillverkare
Anders1st: 4.200.000 - 5.000.000 beroende på material och ytskikt.
Lars7: Hej Vi söker just nu en lämplig leverantör av ett hus vi ritat och har i processen stött på Tivo houses från Lettland. De verkar ha byggt ett antal hus i bland annat Sverige och Norge och vi undrar om det är någon byggahus:are som haft dem som leverantör och hur det då har fungerat.
star_daddy: Nu är jag pensionär med bred marginal, men att planera och bygga själv är det roligaste jag vet, och precis lagom motion. Det svåraste är att veta hur man vill ha det, vilket endast trial and error kan klarlägga. Det finns ett gammalt talesätt som säger att det är först det tredje huset man bygger som passar ens behov. Sedan förändras dessutom behoven radikalt under åren; när
plåtrickard: Det man behöver veta om det materialet är väl att det sakta mörknar/mognar med åren Om det är bra återstår väl att se,aluzink var ju åxå fantastisk när det kom,även plastisollack på sin tid.... Endast tiden kan väl utvisa vad som händer😀
Frikost: [citat] Hej! @David L Så här 3 år i efterhand.. Jag målade med falu vapen fasad på och det fungerade jättebra. Ingen genomlysning alls vad jag kan se och färgen sitter fint. 2 st strykningar.
Luscum: Hej! Tänkte höra om du hittade felet? Vi har samma problem med en exakt likadan skorsten/takhuv till utseendet. Huset är 7 år gammalt, Fiskarhedenvillan. Klättrade upp på taket men ser inga fel. Har ingen vind på den delen av huset (modellen heter Pärlan). Det droppar in vatten via köksfläkten. Med vänlig hälsning, Micke
Dipesh Mitthalal1: The quality of apartments (project dublonen 2022-2023) are really bad and i am one among 200+ affected resident Door calling not working for last 1 yearDoors of garage main entrance and others left open for several days if there is a short circuit (poor design) leaving room for burglars Painting in apartments it is just falling off every wherefloor tiles laid so incorrectly that it hurts my
Anonor: Hej! Jag sitter och bollar med hustillverkare och har i princip siktat in mig på "Intressantahus" och tycker de har väldigt fina hus och har blivit väldigt bra bemött av dem och imponerad av hur kvaliten deras hus ser och ut känns (varit på demovisning av några hus hos dem). Sen så under villamässan sprang vi på ett bolag som heter Reformhus som säger sig bygga arkitektritade
Alltid nyfiken: Hej underbara människor, Kan någon berätta för mig arbetskostnad eller rimlig entreprenör och tid för att bygga utanför Lund Skåne. Jag har en stram budget så billigare är bättre. 1. Bygga ett 1 1/2 enkelt trästommeshus med 150 KVM bottenvåning (något i stil med smålandsvillan Ljungby eller Älvsbyhus Henrik ) inramning med takstolar (A-Takstol eller Ramverkstakstol med
Jonas7303: [citat] Sannolikt pågår en naturlig sanering av de företag som ägnat sig åt girig baktanke istället för inbyggd omtanke i tider av lågkonjunktur. Fastän jag inte såg att inlägget var så gammalt är tyvärr den allmänna bilden fortfarande mycket negativ avseende Götenehus småhusbyggnationer och eftermarknadsstöd. [/QUOTE]
Installation: [citat] Vitet ska maxa ut på 5% av entreprenadsumman. Så minst 0.5% av entreprenadsumman/vecka. 10 veckor är lång tid. Vitet skall ju täcka era merkostnader/vecka
Anders Holmberg1: [citat] Vi kom faktiskt till en förlikning idag. Husföretaget ville gärna använda ARN som tredje part för att hitta rätt ersättningsbelopp men vi ville få ett slut på det här snabbare än så, vi orkar inte "kriga" mer. Alla kända fel och brister bakas ihop i ett belopp som vi är överens om, så svårt att säga vad vi får specifikt för golvet. Tack för all hjälp här i tråden!
Mony: @Hannes76 Tusen tack för din tråd. Så glad jag hittade den! Jag kommer inte teckna kontrakt med PH. Rent för många fel för att jag ska känna mig trygg.
OiVBG: Hej! Då var det dags att skriva av sig lite irritationer. Vi bor i utkanten av Varberg i vårt första nybyggda hus. Vi byggde med Fiskarhedenvillan och dom förmedlade en snickare (Magnus Kihlgren Bygg Ab) som fick hålla i Generalentreprenaden. Dvs alla andra underleverantörer gick via honom. Huset blev fint och visst fanns det konstigheter som skedde när huset byggdes men jag antar att alla
Skymag: Påminner mig en del om den så kallade Myresjöhusskandalen för ca 20år sedan med deras då enstegstätade putsfasader. Där de hade applicerat putsen direkt på cellplastisoleringen utan luftspalt vilket ledde till fuktproblem, vattenskador och mögel.
HomeboY: [citat] Rent kvalitetsmässigt så är det gedigna hus dom bygger, inga konstigheter där.
Ylex: We built a house with Dalaträhus. Very flexibel house builder. You can decide to have ”full entrepenad” or just the house walls to be build and the rest for you to do yourself. They will create all documents and drws from your ideas and assist on the applications. Pre fabricate the house in modules in their factory. We are very pleased. Also i found them most reasonable price when we looked
Magnoos: [citat] Om Johan har samma villkor som vi står det så här:
Karl_Brattas: Hej Tänkte dela med mig med vårt husbygge från Dalaträhus (DT), ett bygge som stod klart i somras på västkusten. Varför? Vi tyckte att husresan, även om det inte varit spikrak, som för många andra, hittills har gått ok, man glömmer snabbt de negativa saker när slutprodukten blivit bra. Vi har inga övriga kopplingar till DT utöver huset som är byggt. Vilket vi tyckte förtjänade
klaskarlsson: [citat] Oftast inte men kan bli Det finns naturligtvis golvbrunnar och avrinning nere i källaren, men om det komemr för mycket vattenm på kort tid kan det svämma över (vilket jag har varit med om) Vill man vara säker (säkrare) så förvarar man sina saker i någon form av hylla en bit upp, och inte i kartonger direkt på golvet.
Evan12345: [citat] Väldigt bra tips, hade jag inte tänkt på! Är heltäckningsmatta i det rummet men tänker att man borde relativt enkelt kunna skära ut där väggen ska stå?
merre27: Hej! Är intresserad av Götenehus Omega. Är det någon som byggt detta huset? Berätta gärna vad slutpriset blev, samt delar bilder med
Humlo: [citat] Japp! Vi köpte ett begagnat hus för 2,4 miljoner 2017 och renoverade lite. Den hade framför allt en jättestor fin tomt med uppväxt härlig trädgård som jag föll som en fura för. Invändigt hade det även alla rum vi behövde, garage och lite till. Vi hade flera fina år där tills det hela slutade med skilsmässa. Vi sålde huset förra sommaren med vinst, precis innan elpriset
klaskarlsson: [citat] Det där funkar nog alldeles utmärkt. Så var min stuga som jag byggde för snart 20 år sen konstruerad. Plåt eller offerbräda otorde bara behövas om panelerna är i liv med varandra. Har du överlapp så rinner ju vattnen ned på den under panelen och vidare...
Tompaan: Hej, Sitter och överväger mellan två husleverantörer. Tänka kika med Er om någon av er har erfarenhet av Mellby Home samt LB-Hus. Ser att det finns lite info om LB-hus i forumet dock lite gammal info. Fördelarna jag ser med LB-hus är nyckelfärdigt hus alternativt nästan nyckelfärdigt - någon erfarenhet av dessa entreprenad former? Mellby Home har tidigare fokuserat på garage som jag
bearmaniac: [citat] Det är ett rätt smidigt utrymme att dra rör och kablar i (min fiberkabel terminerar i garderoben i hallen, som ligger precis bredvid skorstensschaktet, så jag har dragit en nätverkskabel till värmepannan som står precis under det schaktet). Och vill man eventuellt sätta in en kamin kan man kanske dra skorstenen för den i det schaktet också. Och om man någon gång vill
Jonatan79: [citat] Byggfelsförsäkringen som den tidigare hette kanske finns också men att gå på tidigare styrelse verkar lönlöst.
Skymag: [citat] Jag bor i Östergötland och precis tiden får utvisa om det kommer uppstå problem med just den här typen av husgrundlösning. När vi lät bygga huset så utlovade den då aktuella Findomo gruppen (Modulenthus, Hjältevadshus) att det nya byggsystemet skulle vara betydligt mer energisnålt och ha torrare husgrund än deras tidigare bygglösningar. Själv kan jag hittills bara instämma
Hans-Ulrich: Just recognised that I missed to share the final result. retrospectively I could have saved a lot of paint and work. :-) The company we used did a real good job. they used a wooden base-construction. Then we have chosen PREFA sliding made from Aluminium to keep the style of the AB ELEMENTHUS..