5 453 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Ni som byggt med Götenehus?
Jo, men för mig är xtrabeställningarna specade till ett hyfsat OK pris, pga oklarheter mellan ue och GH försöker de dock dumpa annat på oss. Ue har gått med på ett alltför lågt pris på standarinstallationen. Hans elektriker har lämnat ett pris lååångt över vad DE dealat om. detta ska inte påverka oss alls. Problemet är att elektrikern lämnat in alla eldragning i samma räkning till ue.
Nu förstår jag problemet, men precis som du säger Birgi, är det ett problem mellan GH och deras leverantör. Det du ska förhålla dig till är det papper där det står specat vad som är standard, allt utöver det är förstås extra och måste betalas av er. Det papper jag talar om borde vara samma standard för alla som bygger med GH, där står ju klart och tydligt vad som ingår. Om sedan GH "dealat" fram ett felaktigt pris med sin underleverantör är det som sagt INTE ert problem! Konstigt att ni över huvudtaget ska dras in i diskussionen... Det är ju själva grejen med totalentreprenad, att slippa ta sådana här diskussioner.
Stå på er! Det borde inte vara en svårlöst situation.
Stå på er! Det borde inte vara en svårlöst situation.
Exakt min point! Vi borde inte ens behöva bli delaktiga i diskussionen. Vi borde inte ens veta vilka summor de dealat om sinsemellan. och vi ska definitivt INTE sitta emellan. *morr* >lbg skrev:Nu förstår jag problemet, men precis som du säger Birgi, är det ett problem mellan GH och deras leverantör. Det du ska förhålla dig till är det papper där det står specat vad som är standard, allt utöver det är förstås extra och måste betalas av er. Det papper jag talar om borde vara samma standard för alla som bygger med GH, där står ju klart och tydligt vad som ingår. Om sedan GH "dealat" fram ett felaktigt pris med sin underleverantör är det som sagt INTE ert problem! Konstigt att ni över huvudtaget ska dras in i diskussionen... Det är ju själva grejen med totalentreprenad, att slippa ta sådana här diskussioner.
Stå på er! Det borde inte vara en svårlöst situation.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
På vilket sätt har ni blivit inblandade?
Har dom fakturerat er för detta eller är det på ett diskussionsplan?
Har dom fakturerat er för detta eller är det på ett diskussionsplan?
Hej!
Har GH följt std för er. I std står det 1 uttag per 4 meter vägg samt 1 uttag vid ingång. Våra barnsovrum som har en vägglängd 12,6 är det ritat 3 vägguttag.
Enligt std borde det vara 3 uttag för 12 meter samt 1 uttag vid dörr!
Hur har ni gjort när de inte ritat in rätt antal?
Har ni rätta antal i era rum?
Vi bygger skogås!
/Peter
Har GH följt std för er. I std står det 1 uttag per 4 meter vägg samt 1 uttag vid ingång. Våra barnsovrum som har en vägglängd 12,6 är det ritat 3 vägguttag.
Enligt std borde det vara 3 uttag för 12 meter samt 1 uttag vid dörr!
Hur har ni gjort när de inte ritat in rätt antal?
Har ni rätta antal i era rum?
Vi bygger skogås!
/Peter
Jag ska genast kontrollräkna på vår elritning vi fick igår! Stämmer det inte tar jag för givet att de fixar det! Vad säger er säljare om det, har ni påpekat det?jkpg_peter skrev:Hej!
Har GH följt std för er. I std står det 1 uttag per 4 meter vägg samt 1 uttag vid ingång. Våra barnsovrum som har en vägglängd 12,6 är det ritat 3 vägguttag.
Enligt std borde det vara 3 uttag för 12 meter samt 1 uttag vid dörr!
Hur har ni gjort när de inte ritat in rätt antal?
Har ni rätta antal i era rum?
Vi bygger skogås!
/Peter
Hej!
Har inte påpekat det ännu, tänkte kontrollera vad de tar för alla nya uttag först så borde vi kunna dra bort det sedan! eller?
/Peter
Har inte påpekat det ännu, tänkte kontrollera vad de tar för alla nya uttag först så borde vi kunna dra bort det sedan! eller?
/Peter
Nja, det är ju inte samma pris man får tillbaka jämfört med om själv köper utrustning (det gäller ju hela huset). De extra elsakerna är något man själv kommer överens med elektrikern med. Han ger säkerligen inte samma pris till oss som han ger till GH. Det är krångligt, men man måste skilja på vad som ligger i totalentreprenaden och vad som inte gör det.jkpg_peter skrev:
På min elritning "fattas" det ett uttag i ett sovrum, det borde vara 4 totalt, men är endast 3. Jag kommer givetvis att kontakta vår säljare på måndag för att få en förklaring eller rättelse. Faktum är att det hittills alltid funnits ordentliga och logiska förklaringar till allt det som man undrat över. Har det verkligen varit något fel så har de genast ändrat.
En totalentreprenad innebär att G-hus projektledare ansvarar för att huset blir byggt inom offererat pris och tid. I en delad entreprenad kan man lyfta ur, exempelvis elarbetet. Antar att du ej har gjort så utan istället att G-hus kör sin egna uppfattning om hur kunder ska mjölkas på pengar?B birgi skrev:Jo, men för mig är xtrabeställningarna specade till ett hyfsat OK pris, pga oklarheter mellan ue och GH försöker de dock dumpa annat på oss. Ue har gått med på ett alltför lågt pris på standarinstallationen. Hans elektriker har lämnat ett pris lååångt över vad DE dealat om. detta ska inte påverka oss alls. Problemet är att elektrikern lämnat in alla eldragning i samma räkning till ue.
Du reggade på allvar ett konto idag för att kommentera ett 17 år gammalt inlägg skrivet av en användare som senast var aktiv för 11 år sedan?J Jonas7303 skrev:
OnT så verkar det gå otroligt dåligt för Götenehus som redan varslat ca 100 personer i år, gjorde mångmiljon förlust förra året och verkar vara på ruinens brant. Skulle nog inte bygga nytt med denna tillverkare i år om jag var i dessa tankar.
F fixarmicke skrev:Du reggade på allvar ett konto idag för att kommentera ett 17 år gammalt inlägg skrivet av en användare som senast var aktiv för 11 år sedan?
OnT så verkar det gå otroligt dåligt för Götenehus som redan varslat ca 100 personer i år, gjorde mångmiljon förlust förra året och verkar vara på ruinens brant. Skulle nog inte bygga nytt med denna tillverkare i år om jag var i dessa tankarSannolikt
Sannolikt pågår en naturlig sanering av de företag som ägnat sig åt girig baktanke istället för inbyggd omtanke i tider av lågkonjunktur. Fastän jag inte såg att inlägget var så gammalt är tyvärr den allmänna bilden fortfarande mycket negativ avseende Götenehus småhusbyggnationer och eftermarknadsstöd.F fixarmicke skrev:Du reggade på allvar ett konto idag för att kommentera ett 17 år gammalt inlägg skrivet av en användare som senast var aktiv för 11 år sedan?
OnT så verkar det gå otroligt dåligt för Götenehus som redan varslat ca 100 personer i år, gjorde mångmiljon förlust förra året och verkar vara på ruinens brant. Skulle nog inte bygga nytt med denna tillverkare i år om jag var i dessa tankar.
Klicka här för att svara
