Hejsan!

Har för två månader sedan flyttat till ett Elementhus. Detta var inget som jag höjde på ögonbrynen åt utan jag och frugan tyckte helt enkelt om vad vi såg och det kändes som "här kan vi bo". Efter ett par timmar här på forumet så har man börjat förstå att det inte riktigt är som alla andra hus ;)

Efter alla trådar jag läst här nu så har mängder med frågor dykt upp i huvudet, men nu fokuserar jag på den som är mest aktuell.

Modellen är 1 1/2 plans med källare. Vi började med att renovera alla ytskikt och lite till på övervåningen så har egentligen inte stött på så mycket som är karakteristiskt för Elementhusen ännu. Men nu är jag precis klar med trappen och skulle vilja sätta en glasvägg i trapphuset istället för en spaljé. Detta för att få in så mycket ljus och rymd som möjligt i den relativt lilla hallen.

Men nu börjar jag fundera på om detta skulle kunna bli ett problem. Nertill har jag byggt en "låda" av mdf för att få upp glasväggen liten från golvet och för att det skall matcha bra med de andra bjälkarna som är runt trapphuset. Behövs det något mer för att säkra upp här? Är spaljén i källaren bärande (den som satt här uppe var det garanterat inte iaf då det var det rangligaste jag varit med om)? Eller är avslutet på elementet mot trappen såpass förstärkt ändå?

Kanske oroar jag mig helt i onödan. Men detta blir det första "större" förändringen vi gör i huset och jag vill inte börja med att tabba mig. Räknar dessutom inte alls med glasmästaren har någon aning om detta.

Kommer som sagt komma mer "element-frågor" i framtiden och hoppas även jag bidra med något också =)

• Vit trappa i hus med MDF-låda vid foten och OSB-skiva som temporär vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trappa i ett hem med trästaket och MDF-brädor förberedda för glasväggsinstallation.
    Skapa konto
  • Trappa i hemmiljö med trästaket, intill planerad plats för glasvägg, och renoveringsmaterial synligt.
    Skapa konto
Hittade ritningen på gamla spaljén där en del av konstruktionen syns.

• Gammal ritning av en träspaljé med detaljerade mått och konstruktionsdelar på ett marmorbord.
    Skapa konto
Sent, sent svar. Jag kan inte tänka mig att spaljén skulle ha varit bärande. I vårt hus (också 1,5-plan med källare) så har vi en mer traditionell elementhusvägg på entréplan där du verkar ha haft en spaljé, men på motsvarande ställe undertill (i trappan ner till källaren) har vi också spaljé. Jag skulle tro att elementens riktning är "längs med trappan" (om du förstår hur jag menar), och att upplagen alltså är ytterväggen och den vägg som är motstående ytterväggen (den regel som går i taket på sista bilden i första inlägget talar också för precis detta).

Rent generellt sett: lasterna uppifrån måste ju komma ner till grunden på något sätt. Min bästa gissning är därför att de väggar på entréplan som är bärande är de som har en bärande hjärtvägg under sig i källaren. Det betyder också att min bästa gissning är att bjälklagets riktning är identisk på alla plan i huset (även om riktningen kan vara olika från sektion till sektion inom planet). Sen ska man väl betänka att även väggar som i strikt mening är icke-bärande ofta fyller någon form av stabiliserande funktion, så borttag av sådana kan ge följdeffekter på bjälklaget ovanför ändå.

Sent svar måhända men ändå kul med svar =)

Har lärt mig endel om huset nu som jag inte förstod då. Källaren har jag inte börjat med ännu men den är näst på tur. Förmodligen kommer spaljen i källaren bara målas och behållas som den är.

Det jag oroade mig för i denna fråga var nog att glasväggen skulle väga närmare 100kg på just den punkten och visste inte hur mycket elementen kunde ta. Men nu har väggen suttit där i drygt 2år utan någon märkbar negativ påverkan.

Ett annat problem är att de fimpat de flesta fönsterkarmarna och satt in nya fönster. Där har jag fått trycka upp allt med domkraft och satt 45x125 istället för fönstersmygar (tror jag pratat med dig om detta i om). Men som sagt. Lärt mig mycket nu och känner mig trygg när jag jobbar i huset, men visst får man tänka till ibland =)

Passar på att bjuda på en bild hur det blev med glasväggen, mycket nöjd med resultatet.

• Modernt husinteriör med en vit trappa och svarta metallglasdörrar. Stilrena och minimalistiska mönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Chr3 och 1 till
  • Laddar…
Jag känner igen mig i det där - första två åren (eller så) har man dålig koll på huset, men sen börjar man känna sitt hus rätt väl. Snyggt jobbat med glasväggen (roligt med uppföljningsbild)! Vi hade en del av enrörsslingan för värmeförsörjning som gick i vår motsvarande vägg där (nu har vi bytt värmeförsörjning till ovanvåningen och dragit rören en annan väg).

Det stämmer att rören går upp till övervåningen i den ligga väggbiten till vänster om glasväggen (iaf enligt min kalkylering). Uppvärmning där uppe lämnar en del att önska (ja egentligen hela systemet, men där uppe är det helt klart sämst), men den får tugga på några år till som det ser ut nu. Vad blev din lösning istället?

Vi har vattenburen golvvärme på övervåningen, och vi använde skorstensschaktet till att dra upp vattnet dit - det krävdes minst fix och pill. Skorstenen för den gamla oljepannan finns kvar, men används inte längre. Isolerade rör i skorstensschaktet, eftersom det inte är lika uppvärmt som övriga delar av huset.

Mycket smart! Har också kvar min utan att den används (förutom en fläkt som sitter i tvättstugan). Frugan ville ta bort schaktet men jag sa att det kunde vara bra att ha kvar. Kanske blir det samma lösning även för mig då =D

G Greggen skrev:
Mycket smart! Har också kvar min utan att den används (förutom en fläkt som sitter i tvättstugan). Frugan ville ta bort schaktet men jag sa att det kunde vara bra att ha kvar. Kanske blir det samma lösning även för mig då =D
Det är ett rätt smidigt utrymme att dra rör och kablar i (min fiberkabel terminerar i garderoben i hallen, som ligger precis bredvid skorstensschaktet, så jag har dragit en nätverkskabel till värmepannan som står precis under det schaktet). Och vill man eventuellt sätta in en kamin kan man kanske dra skorstenen för den i det schaktet också. Och om man någon gång vill installera FTX-system eller liknande så tänker jag att det schaktet kommer att vara guld värt.

Just för golvvärmen till övervåningen så har vi fördelarskåpet infällt i skorstensschaktet på ovanvåningen, men själva pumpen sitter monterad under schaktet, nere i källaren.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.