S
Sommar13: [citat] Du har en poäng. Det kan mycket väl vara så men det var på tok för många sammanträffanden väldigt tidigt i tråden och snarare i omvänd ordning än att säljaren skulle först skulle läst något här. Nåväl. Jag hoppas innerligt säljaren (och ingen annan) vill göra rätt för sig. Skatten för Litauiska bolagen struntar jag i så länge jag får häva avtal och köp av huset
136 svar · 13,8k läst
·
TRJBerg
TRJBerg: Vad gäller TS situation, så som jag har uppfattat den, så har han ett relativt(!) lågvärderat hus på en relativt lågvärderad (?) fastighet. Och jag misstänker att det inte är hans huvudsakliga bostad. Om så är fallet är alla förslag om flytt etc irrelevanta (såvida det inte ses som en lösning för att bli av med problemet för att spara tid och energi.) Likaså är alla förslag
40 svar · 12,2k läst
·
S
sarsag: [citat] Vi ska bygga ett fritidshus och har beställt delar från Lundqvist trävaru. Vi kommer få leveransen nästa vecka så kan inte uttala mig fullt ut ännu men så här långt har vi varit väldigt nöjda med kommunikation och alla anpassningar de har kunnat hjälpa oss med.
13 svar · 7,2k läst
H
harryhenry: TS syftar på Thomas Singelman, EJ på Ermis Jengis
1 svar · 3,6k läst
renoveringsrebellen
renoveringsrebellen: Hej, har ett Eksjö Kvadraten från 2000. Vindsutrymmet är endast fyllt på golvet med isolering, och en spång att krypa på längst vinden. Funderar på att inreda vinden till något användbart. Förvaring, hang out, mini-kontor? Får man ens detta? Finns det regler som förbjuder detta? Eller är det kommunen som bestämmer det? Såg i en annan tråd att nån inte "fick inreda vinden" i ett
0 svar · 1,3k läst
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Det är inte så bra för sladden och kan snabbare stressa sladden så den går sönder eller ger ström........ Jag tejpar alltid fast chucknyckeln på sladden, brukar tejpa några varv eltejp på sladden först ;-) Det är himla bra om man inte tejpar för nära eller för långt bort från maskinen :-) /W
9 svar · 2,6k läst
·
C
Carl Johansson: Vilken mardröm, men ni verkar ha byggt ett jättefint hus!
3 svar · 4,4k läst
·
X
xben: Hej, Tänkte bara ge lite återkoppling angående vår erfarenhet med Valljöhus. Bara så man vet hur det har gått för andra. Jag tänkte fatta mig kort. - Vi skrev kontrakt med egna ritningar och blev lovade utförandet som vi ville ha det av Vallsjöhus (sydost) - Senare i processen togs delar bort genom omritning från deras sida . Tillägg fick göras enl kontrakt men det ledde till
0 svar · 2,3k läst
P
patrik.hermansson50: [citat] Som hussäljare under många år tycker jag du ska välja en vanlig husleverantör typ Eksjö, Trivsel etc. De är alla i princip likvärdiga. Man kan rita ett eget hus och välja i princip vilken inredning man vill. Entreprenadformen beror helt på erat engagemang. Men räkna med att en total eller generalentreprenad kostar 200.000 extra minst. Jag har jobbat med alla entreprenadformerna
170 svar · 59,7k läst
·
V
Villa2024: Kan även tillägga att Willa Nordic arbetar väldigt mkt med underentreprenörer. WN handlar upp en huvudentreprenör åt kunden. Huvudentreprenören handlar upp en byggare som tar över hela projektet och handlat upp övriga entreprenörer, som hamnar under byggaren. Dessa entreprenörer handlar sen i sin tur upp egna underentreprenörer som består i få- eller enmansföretag. I nått fall så
15 svar · 8,2k läst
V
Villa2024: [citat] När det kommer till tillvalen så är WN helt hopplösa. Det finns tex ingen prislista för oss kunder utan vi fick bara en lista med allt som ingår i leveransen från minsta spik till balkar, gips, vitvaror, skorsten mm mm. I den listan förväntas man stryka och skriva i det man vill ha istället utan att veta prisskillnaden. Generellt så är dock WNs priser högre på allt jämfört
119 svar · 55,0k läst
H
Hybro: Presskopplingar, med o-ringar. I fordonsindustrin används skärringskopplingar. Ju högre tryck och tryckstötar, så tätare de än mer.
54 svar · 24,4k läst
V
Vildisen: Hallo! Jag och min fru överväger att använda oss utav Rättvikshus för ett bygge, lite oklart om det blir lösvirke eller ett av deras kataloghus. Har dock väldigt lite information om hur företaget är förutom en tråd här för något år sedan. Är det någon som använd dom för antingen sitt lösvirkeshus eller som bor i ett av deras kataloghus? Verkar vara ett relativt nystartat bolag
0 svar · 1,9k läst
S
sarsag: Hur har det gått med fasaden nu? Vi funderar på en lasyr från Caparol så söker lite referensobjekt, det här ser ju inte helt lovande ut dock. [citat]
5 svar · 3,2k läst
·
O
oliven1: [citat] va? finns jul massvis man kan få/kräver bygglov/anmälan. måla om byta tak staket mur kamin pool hiss pergola skärmtak ny dörr ny fönster ändra planlösning kan fortsätta i oändlighet
60 svar · 6,4k läst
·
B
Bästerortarn: Nu har jag svårt att tro att TS valde eller fortfarande överväger Bräcke Bo-service men som konsumentupplysning till alla andra: [bild] Dessutom kan https://www.op.se/2024-02-06/efter-obetalda-skatter-brackebolag-begars-i-konkurs?fbclid=IwAR19WmSR0rnCn-G1om1ZH_dLvLR_Es7auo69NeAdR-IuLmhDtHIjNUqgXTA vara intressant i sammanhanget. Bakom betalvägg men det lilla som går att läsa utan inlogg
15 svar · 7,4k läst
·
M
Mvd017: [citat] Gammalt inlägg men jag chansar ändå :) vill gärna veta hus ni fick ner priset för upplåsning! Med vänlig hälsning, Maria
18 svar · 7,7k läst
E
eva boström: Tack snälla du för råden!
8 svar · 1,5k läst
K
kerssv: [citat] Tack för ett bra tips! Det känns alltid bra att anlita lokala företag.
2 svar · 1,2k läst
F
Freniño: Det verkar som företaget Attefallshus AB (företaget som det hänvisas till när man går in på sidan 30m2.se) gick i konkurs 2021-11-29. Tråkigt ni hamnade mitt i det
6 svar · 3,2k läst
D
dibb: Hej. Skickat ett pm till dig. Det blev ett långt svar. Har du några frågor hör av dig.
4 svar · 1,7k läst
ElFredde
ElFredde: [citat] Min erfarenhet är att kondens på en kall vind uppstår riktigt kvickt om man har luckan öppen vilket kan vara en "felfri" förklaring. En sak som talar för detta är att du säger att du inte sett någon påväxt på vinden trots rinnande kondens. Jag är ingen expert men om det hade varit så pass blött att det till och med rinner under någon längre period så hade jag nog
3 svar · 2,5k läst
B
Bulltanten: Hej, Jag renoverar mitt Kalmarkök och letar gångjärn, luckor 40x70, lådfronter samt stomme till underskåp 40 och högskåp 60. Alltså lite av varje :) Vad har du och var finns du? Hälsningar Anne i Ängelholm
2 svar · 2,5k läst
H
Håkan Morén: [citat] Har ingen stil bestämd. Behöver bara ritning så jag kommer igång.
2 svar · 1,9k läst
L
Lena Holmberg: [citat] Nu har de gått i konkurs i Göteborg 2023-12-15 och lämnar oss med ett hus inte ens färdigt till en tredjedel. Det kalla jag inte seriöst. Dessutom använt handpenning som skulle lyftas vid nästa sista lyftet ( det tycker jag är ”stöld” och bedrägeri att använda vår handpenningen) Rekommendera inte DAST, tar nu inget ansvar alls. Vet att det även var en artikel i
7 svar · 4,4k läst
N
Anonymiserad 405730: [citat] Börja med ett möte med dom hustillverkare som erbjuder CLT och se vad dom säger om dina tankar o ritningar.. Vet du vilka som bygger i CLT?
5 svar · 2,7k läst
T
tmarkr: Hej, har letat bland andra trådar utan framgång... ett långskott, jag vet. Men har någon k-ritningar till en Myresjöhus M102-tegel, eller annan 1-plans Myresjöhus från 70-talet. Vi har fått de ritningar som finns hos stadsbyggnadskontoret, men de säger inte så mycket om konstruktionen. Ringde Myresjöhus men de spara ritningar som är upp till 10år gamla... Tack! //Mark
0 svar · 1,6k läst
Honkan
Honkan: [citat] Jag ser inte det om en risk då man aldrig betalar före ett moment är klart, men om man lägger ner ska vi säga 40h på att läs in sig på hur ett husbygge går till så har man en bra grund att stå på, finns massor av hjälp att få på nätet också
10 svar · 3,5k läst
·
lindgrenbella
lindgrenbella: [citat] Spännande! Var det i närheten av någon utav de större städerna? 😀
5 svar · 1,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.