Hej

Sitter och klurar på att köpa en tomt. Planen lägger en del hinder i vägen för hur man kan utnyttja ytan, så jag undrar om jag inte blir tvungen att överväga en källare för att få plats med bilar och pinaler som man samlat på sig .... Finns det någon där ute som har erfarenhet av att bygga nytt med källare; merkostnad?; andra problem eller erfarenheter?; trä- eller betongbjälklag? är golvvärme möjlig i markplan med träbjälklag? risk för fukt eller har människan år 2008 lärt sig bygga under jord? Tacksam för råd!

K
mycket intressant fundering! tyvärr sitter jag inte på svaret men om jag nu skriver ett svar här så hamnar ju inlägget först igen. då kanske någon annan får upp ögonen för den och har ett svar till oss..

är det någon som har ett svar?

F
Dyrt. Håller på att bygga enplans på ca 145 kvm med en förrådskällardel på 45kvm, ingen invändig trappa utan ingång utifrån. Fullisolerad källarplatta (20cm cellplast) och 25cm leca i väggarna. Platon utvändigt och ingen övrig utvändig väggisolering. 20 cm gjutet bjälklag utan bärande innerväggar (9x5meter). Ingen golvvärme i källarn. Merkostnaden för denna lilla källare är minst 200 000kr för stommen och då har jag gjort allt arbete själv förutom ca 12-15000kr för en del av murningen.

Golvvärme på träbjälklag är inget problem. Tex spårad spånskiva, kolla på Uponor eller Thermotechs hemsida.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.