S
Sleipner: Adressen är: http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-forum-68.html //Sleipner
2 svar · 2,6k läst
R
Rotorp: Tack för svaret.
4 svar · 2,2k läst
·
N
nybyggd: [citat] jag vill inte vara ofin,men en och samma person som startar ett 10 tal trådar om just olika himla bra modeller på smv??? och sedan tystnar när en del börjar misstänka just 'säljar'doft. detta forum tappar all neutralitet om säljare ska ge vinkningar på vilket håll vi ska gå. ett forum som lärt mig mycket om hur jag ska agera när jag kikar på hus.
10 svar · 5,0k läst
N
niclasella: Många husföretag och säljare resonerar olika när det gäller stomrestning så det är nog bäst att fråga säljare. Men en stomresning på sjödalshuset Skagen 3 kostar 50 000 kr plus krankostnader och ställning enligt säljare vi varit i kontakt med. Stomresning på vårat hus vi byggde för två år sen på 220 kvm och 2plan med 5m takhöjd inomhus kostade 95000 plus kran 10000 så det
1 svar · 1,2k läst
olleh1
olleh1: Vi skrev kontrakt sista janauri förra året och flyttade in den 20 september. HM-Hus, lösvirke.
5 svar · 1,4k läst
J
Flyttad
J
Flyttad
O
Otto7: Vi har valt ett 1,60 långt liggande fönster i sovrummet på nv. Sen har vi bytt plats på tvättstuga o groventré. Vi har helt gjort om köket och istället placerat det huvudsakligen på husets framsida, samt valt bort ett av fönstena. Väggen mellan kök och v-rum är borttagen så när som på en liten vägg där kaminen ska stå. Kyl o frys har vi på väggen mot hallen, därmed är den
4 svar · 854 läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Här är en artikel om ett par (se namnen i artikeln som länkas till) som systematiskt startar nya husföretag som de sätter i konkurs. De har bland annat hetat Komfortvillan men heter just nu Försäljningsbolaget Volymhus i Skåne Ltd. Läs mer i Hd.se http://hd.se/bastad/2009/03/02/nya-konkurser-i-komfortvillans/
0 svar · 1,6k läst
S
Suomenneito: Tack för tips, Evi och Vaxholmskan - vi har haft en representant från Lapplihus på plats, vi tittar på deras husmodeller med möjliga förändringar. Nu när solen återvänder ser vi också, att tomten inte är helt omöjlig från ljussynpunkt. Men nov-januari blir nog svåra...:)
5 svar · 2,3k läst
I
impossible: Välkommen till forumet Tajana! Vill tipsa dig om sökfunktionen. Därigenom kan du finna mycket information om både husleverantörer och specifika hus. //Mvh Impossible
2 svar · 863 läst
B
Bonan: [citat] Stämmer helt och hållet. Har själv ett ÄH byggt 03 och samtliga hål för ventilgaller är igengjutna. De är inte riktigt lika tjocka som själva balken om man skulle få lust att slå ut dem och skapa självdrag i grunden. Har i nuläget en avfuktare grunden och håller en jämn fuktkvot på ca 50-55% luftfuktighet året runt. Gränsen vid risk för bakteriell påväxt går vid 75%
38 svar · 6,9k läst
flindra
flindra: [citat] Det där låter ju helt oacceptabelt! Man kan ju förstå om grunden blir dyrare än väntat, men det är ju inte kul om det plötsligt dyker upp kostnader som säljaren inte nämnt, som "borde" ingå. Toagrejen låter ju klantigt, men det var ju åtminstone inget de fick betala extra för.
14 svar · 13,0k läst
O
ogren: Jag bara måste berätta vad jag fick för svar från ansvarig på NCC. Vi reklamerade ännu ett byggfel. Lacken på stora delar av trappstommen är skadad. Det har vi inte kunnat se förrän vi satte upp en lampa i närheten eftersom det främst syns när det ligger i blänket från en ljuskälla. Svaret var att de accepterade inte fler reklamationer eftersom vi har bott i huset "en tid nu" (2,5
5 svar · 2,3k läst
J
Jece: Du får välja kakel som kostar upp till 250 kr/kvm eller om det var 300 kr/kvm på hela golvkedjans sortiment. Om du ska ha dyrare kakel får du lägga till mellanskillnaden. Så länge du använder dig av sk. standardmått på kakel och klinker så kan du komponera badrummet som du vill. Standardmått är 15x15-30x30. Ska du ha andra mått på kakel o klinker så tillkommer det ofta en
1 svar · 4,5k läst
H
Hilding: För det första kan jag varmt rekommendera köksö i Villa Västervik - med ett kök där sovrummet valts bort blir väldigt utsträckt. En köksö ramar in fint plus ger extra arbetsyta. Men mm Ajabu har rätt ,så jag att du Westsidestar att fundera på bygga en egen köksö. Vi byggde en egen utifrån IKEA:s stommar (bredd 60 + 30 + 60 +avslutningshylla/hörn). Skåpen öppnads naturligtvis
2 svar · 3,0k läst
H
Hilding: Hej evasch! Bara återkopplar till dina frågor på mitt tidigare inlägg. Vi har alltså valt bort det sovrum som finns utritat på Villa Västervik i övre högra hörnet på standardritningen (på SMV:S hemsida) ovanför vardagsrum och bredvid köket. På frågan om vi själva byggde väggarna vill jag bara förtydliga att vi inte valt att alls ta upp en öppning, dvs inget behov att sedan
6 svar · 2,0k läst
L
LindaTS: Delad entreprenad har vi. Slutpris beror dock på väldigt mycket runt omkring , tomtpris, markberedning. Vår tomt har behövt mycket markberedning samt att vi har anlagt en egen väg så vi hamnar definitivt på den dyra sidan när det har gällt det här.
10 svar · 2,1k läst
H
hixz: Efter lite googlande när grunden lades till vårat hus så är densiteten ungefär 2ton/m3 packad makadam. Vet inte hur det ligger till med grus men de har nästan samma densitet opackat så det rör sig om hur välpackat det blir, men jag tror inte man är helt fel ute om man räknar på 2 ton/m3 där också. Det intressanta i detta ämne är att husleverantörerna anger i cm men senare så
24 svar · 10,7k läst
·
S
Suomenneito: Är det ingen som känner till dem?
1 svar · 812 läst
P
Pexon: Är det ingen som vet något om det? Har bilder eller byggt med dom som har några kommentarer. Håller på att förhandla med dom hur mycket är vettigt att pruta?
0 svar · 653 läst
K
kent_ua: Hur postar man bilder? Kent
3 svar · 3,4k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Du kan titta på den här jämförelsen av hustillverkare som vi gjorde förra året, där står bland annat vilka som erbjuder totalentreprenad: http://www.byggahus.se/artiklar/jamforelse-hustillverkare Var slutpriset hamnar beror ju också på hur många kvadratmeter huset är (hur stora är de där fyra sovrummen egentligen?), vilka tillval ni gör etc. Jag har också skrivit en artikel om vad
49 svar · 6,9k läst
E
evasch: Tänkte väcka upp den här gamla tråden med lite riktlinjer, det som skulle vara intressant att veta iom kvadratmeter priset är; Boyta: Hur många kvm hus haar ni (ej garage + förråd) Huspriset/boytan = kvm priset Grund: I kvm priset räknar vi bara med det ovan grund, men notera gärna vad grund + arbete kostar Byggår: När byggde ni Bostadsort: Var byggs huset Standard: Budget/medel/Lyx
19 svar · 20,3k läst
P
Pexon: Är det ingen som byggt eller har bilder på ett sådant har letat runt överallt. Någon måste det väl finnas.:o Och är det någon som vet hur prisnivån är på borohus?
0 svar · 787 läst
E
Evi: Evasch, Jag kan bara instämma i att villa Nybro är fin! Du kanske också sett visningshus i Stockholm (ser du bor där)? Det djup man ser i huset, från hall-kök ända ut i vardagsrumsvinkeln är unikt för hus vi sett på, enormt trevligt, vilken rymd! När vi räknade på slutpriset bled det dock rätt dyrt, enkl. inredd övervåning. Jag tycker Smålandsvillans hus är fina, har bara varit
12 svar · 3,3k läst
D
davidbygg: Hej Jag ska bygga med källare. Jag har fått offert från Dalacement, som ska ha bra produkter. Kostnaden för en 105 m2 (invändigt, 240cm takhöjd) källare, inklusive grundplatta, väggar och betongbjälklag samt montering går på cirka 600 tkr. Räknar man bort plattan, som man ändå alltid behöver så är extrakostnaden för 105 m2 utrymme ca 350tkr, plus lite ytterligare kostnader för
5 svar · 4,2k läst
M
mögel: Det där med målning är en bluff ,de är målat en gång från fabrik ..så räkna med att få måla redan första året ,fasaden torkar ihop så det ser ut som en zebra ,lägg till ca 30000:- för en ommålning
6 svar · 3,2k läst
M
Malmöbyggaren: [citat] Tycker det är ett jättefint hus, vad fick ni betala för det som ni fick gjort?
17 svar · 8,8k läst
H
henrik82: Sådär ja. Mitt tidigare problem är som bortblåst, en representant från TH i Norrköping mejlade mig igår de uppgifterna jag har efterfrågat. Fantastiskt.
10 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.