Hustillverkare
volvo: Med reservation för att det kan vara på annat sätt i andra delar av landet än i min del (södra) komme rhär min åsikt: LB hus har egen personal som bara bygger deras hus. Detta ger en jämnhet i kvalitén och erfarenhetsåterföring på ritningar och konstruktioner. LB-hus säljer totalentreprenader. A-hus köper in entreprenörer vilket kan ge en väldigt skild kvalité. Dessutom är
Marika&Jesper: Hej! Mitt första inlägg på den här sidan! Finns det någon som bygger ett Scala hus? Myresjöhus har inte detta hus som visningshus och saknar lite bilder. Tacksam för svar :) /Marika i Uddevalla
nikasp: Jag lyfter en endast fem år gammal tråd :) Jag "missade" just ett hus på Bondvägen 133 i Gudö och skulle kunna tänka mig att köpa en tomt och bygga nytt istället med eventuellt magsår som följd... Fråga, hur gör ni som hittat tomter på specifika platser. Åker ni runt och letar rätt på en markägare via hitta.se eller hur gör ni? Det jag är intresserad av är Gudö i Haninge
Flanharry: Hej, Nån som har byggt med KarlsonHus och kan dela med sig av sina erfarenheter? Mvh Calle&Lisa
Danne12345: Det är en bank som lånar ut pengarna närmare bestämt swedbank. Har du läst vad som står om smålandslånet? Du får några punkter lägre ränta än den officiella, något du lätt kan förhandla dig till utan smålandslånet. Det bästa med det är väl att handpenningslånet är räntefritt, vilket iofs inte blir några större summor. Det är bara att be swedbank att ta fram hur många
kungkokos: ja, de har inte lyckats få sin P-märkning genom att bara prata alu-profiler som Jossi_villan tycker. Det finns mycket mer i LB-husen som andra bolag inte har. Och då menar jag avgörande grejer, inte extra fina parkettgolv.
hempularen: Jag tror tyvärr inte att du har någon större framgång med ett sådant krav. Och om de nu äntligen verkar göra något åt felet så tycker jag att du åtminstonde skall avvakta tills de verkligen åtgärdat. Om du skickar ett krav så tror jag att det blir totalstopp från deras sida. Då kommer de att koppla in en jurist och han komemr med stor sannolikhet att stoppa alla vidare åtgärder
sandhall: Skillnaden mellan entreprenadformerna är vilka ni skriver kontrakt med. Totalentreprenad - du har ett kontrakt för byggsats och färdigställande. Går något fel är det en entreprenör du vänder dig till för åtgärd. Generalentreprenad - du har ett kontrakt för byggsatsen och ett kontrakt för färdigställande. Delad entreprenad - du har ett kontrakt för byggsatsen och ett kontrakt för
Rotorp: Hej Vi har köpt en tomt i Varberg och funderar på att bygga Atrium från Myresjöhus. Är det någon som byggt Atrium innan och kan visa några bilder och dela lite erfarenhet? Vore tacksam för svar!
johan771: Hur går det för dig Lycke? Fått/köpt tomt än? Startat bloggandet om husbygget än? (om det nu går att skriva nått om det än??) /Johan
5.2 racing: Kan ju faktiskt vara så att husföretagen som tillverkar prefabväggar, har en bristfällig uppställningsplats för färdiga väggar. Har troligtvis råkat ut för råkat ut för detta, då husets första beställare fick problem med sin tomt. Då hjälpte ingenting kan jag lova.
kungkokos: [citat] Markarbete brukar ingå enbart för det som är direkt under plattan och 3-4 meter grovplanering runt huset. Och då är det bara schaktning och inte sprängning/pålning. Totalentreprenad beskriver inte vad som ingår i priset utan bara entreprenadformen. Eftersom övriga markarbeten varierar så fruktansvärt mycket från tomt till tomt har man sällan med detta i standardpriserna. Bara
jenfor: Problemet som tråden handlar om är dock inte nyansen på spacklet, utan anledningen till att man behöver ett bra spackel. Dvs. ett värdelöst golv.
flindra: Man lär kunna välja till råspont som tillval till Ugglan. Jag har inte kollat detta med säljaren ännu, men enligt andra här på forumet så ska det gå att det göra det. Jo, husen är ju ganska likvärdiga. Ska bli spännande att se utvecklingen framöver när energireglerna ändras!
jossi_villan: Aldrig hört talas om tidigare, spännande, men jag skulle inte våga göra en husaffär med en liten aktör i dessa tider!! Be din säljare om referenser (engagemanget är viktigt även efter avtals tecknandet) och gör en UC på företaget och inblandade entreprenörer Lycka till
Maxito: Vi har planerat attt bygga Myresjöhus villa Avanti (150m2 med 4 sr) i Finland. Problemet är att vi inte har något visnings hus på nära håll. Vore tacksom om någon som har byggt samma hus, kunde sätta in lite bilder; vi är intresserad av både interiör och exteriör bilder. Någon som har byggt Avanti med tegel fasad? Synpunkter och ideer om Avanti mottages med intresse och tacksamhet.
Anki Panki: När vi valde mellan rostfritt och vitt fick vi veta att den rostfria tillvalsfrysen var självavfrostande. Den vita som var standard var inte de, men vi valde vitt ändå, främst för att slippa tumavtrycken! Självklart finns det ju vita självavfrostande frysar på marknaden också. Fråga er säljare vad som skiljer på vitvarorna förutom färgen.
ms_strumpan: nästan inget går att ändra i fabrik. däremot går det mesta att ändra i efterhand i samband med att huset ställs på plats innan man tapetserar etc.
bumpaberra: Fattar inte heller varför A-hus är så dyra. Tunnare vägg än Eksjöhus. Eksjöhus har ju osb som standard i ytterväg vilket är nice, likaså råspont i taket.
imported_Mogge: huset 72 år, kanske max 15 cm spån i väggar, max 15cm spån i tak, Noll isolering i källare, platta... så det krävs ju lite energi :)
Thom_Fubar: Hej på er Robban och Lotta. Ser att det är längesedan ni skrev här.. men om det är aktuellt fortfarande, så ska vi igång i lerberget om ett par månader.
robbanorebro: Hej! Har planer på att bygga med A-hus och har hittat två hus som skulle passa oss mycket bra. Nu undrar jag om någon byggt dem nyligen och vad slutnotan stannade på? Då menar jag inkl allt. Speca gärna.
volvo: Jag bara reflekterar att med svenska kronans dåliga värde i förhållande till euron så kan det knappast finnas några större vinster för tyska entreprenörer här i sverige vilket borde tyda på att det finns risk för viss oseriositet.
Druvan: Kolla in LB-hus Ugglan funktion 1½-plan som har 3 sovrum nere och möjlighet till ett 4:e sovrum på nedre plan.
OlleBolle72: Kanske kan vara att rekommendera att eventuella spekulanter ägnar denna tråd lite uppmärksamhet. http://www.byggahus.se/forum/referenser-hustillverkare/99024-problem-med-gotenehus-sjodalshus.html Fridens :0)
pirk: Jag vill bara visa på ett ex ta en byggspade som är ny och lackad, den känns iskall nästan direkt, och prova sedan en spade som varit i bruk i många år där lacken slåppt av allt slit, den känns inte kall. Dettta innebär att lackade golv känns kalla och oljade golv blir varma, pga att strolningsvärmen från kroppen övergår till materialet
Strandtomt: Hej, Kaj! Tror du man kan komma ned till 1,5? har ägnat några veckor att försöka hitta något byggsystem. Har blivit intresserad av EPS stommar, finns med trästomme och även någon form av plåtskal. EPS är alltså cellplast, som isolermaterial. Det borde kunna bli riktigt billigt, det med plåt och eps är en teknik som används i industrisammanhang, och kan få riktigt bra