Byggahus.se
Vi ska bygga hus och vi kikar på Fiskarheden. Jag gjorde deras Kalkyl på deras hemsida och fick fram en summa med entreprenad. Det jag undrar över om plattan och markarbetet ingår i detta och om det inte gör de ungefär vad blir den kostnaden isf?
 
  • Skärmbild av webbsida som visar kostnadskalkyl för husbygge på svenska med totalpris på 4 022 000 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
lindgrenbella
  • Laddar…
Skulle tippa att plattan ingår och ett schablonmässigt grundarbete. Men när det gäller grundarbetet så kan man generellt inte uppskatta den kostnaden eftersom det helt beror på tomtens beskaffenhet.

Det kan skilja flera hundra tusen i kostnad i fall man måste spränga eller påla marken helt beroende på skicket. Säljaren brukar kunna hjälpa till med att räkna på en uppskattad markarbeteskostnad i kostnadskalkylen inför byggkreditivet baserat på information om tomten ni avser köpa eller redan äger. Ibland kan det behövas en geoteknisk undersökning också då tillkommer mer kostnad.
 
S Skymag skrev:
Skulle tippa att plattan ingår och ett schablonmässigt grundarbete. Men när det gäller grundarbetet så kan man generellt inte uppskatta den kostnaden eftersom det helt beror på tomtens beskaffenhet.

Det kan skilja flera hundra tusen i kostnad i fall man måste spränga eller påla marken helt beroende på skicket. Säljaren brukar kunna hjälpa till med att räkna på en uppskattad markarbeteskostnad i kostnadskalkylen inför byggkreditivet baserat på information om tomten ni avser köpa eller redan äger. Ibland kan det behövas en geoteknisk undersökning också då tillkommer mer kostnad.
Tack för svar. Detta som är otydligt verkar inte vara någon som vet riktigt angående plattan.
 
Det är väl bara fiskarheden som kan svara på vad som ingår.

Men vad jag förstått så är ofta ingående markentreprenad en ren önskekalkyl som är i princip helt omöjlig att uppnå.

Antigen hade jag begärt en offert på det arbetet, eller räknat ett antal 100 tusen extra.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är väl bara fiskarheden som kan svara på vad som ingår.

Men vad jag förstått så är ofta ingående markentreprenad en ren önskekalkyl som är i princip helt omöjlig att uppnå.

Antigen hade jag begärt en offert på det arbetet, eller räknat ett antal 100 tusen extra.
Jag har byggt ett FH själv för några år sedan och det är väldigt stor skillnad på vart du bygger i Sverige , så kontakta FH lokala säljare, men det blir ca 500 000 billigare om du bygger i lösvirke direkt via en snickare istället till och med kanske 1000 000 milj billigare
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Honkan Honkan skrev:
Jag har byggt ett FH själv för några år sedan och det är väldigt stor skillnad på vart du bygger i Sverige , så kontakta FH lokala säljare, men det blir ca 500 000 billigare om du bygger i lösvirke direkt via en snickare istället till och med kanske 1000 000 milj billigare
Det är stämmer säkert.

Vi planerade att bygga nytt för 8år sedan och då snackade vi med en firma som varit del av FHs satsning på lättbetonghus och valt att köra själva.

Om det pris de uppgav till oss stämde så var det väldigt mycket hus för pengarna.
 
Honkan Honkan skrev:
Jag har byggt ett FH själv för några år sedan och det är väldigt stor skillnad på vart du bygger i Sverige , så kontakta FH lokala säljare, men det blir ca 500 000 billigare om du bygger i lösvirke direkt via en snickare istället till och med kanske 1000 000 milj billigare
Fy fan. Känns som man får någon trygghet med att välja tex fiskarheden kanske är en väldigt dyr trygghet?
 
B Berre skrev:
Fy fan. Känns som man får någon trygghet med att välja tex fiskarheden kanske är en väldigt dyr trygghet?
Du kan anlita en konsult som sköter det. Blir säkert billigare.
 
Det som FH vinner oftast på mot andra husleverantörer är ju att det kommer färdig kapat och enkelt att bygga för snickarn om de gjort några FH hus tidigare , men det blir dyrt. Många tror att de köper en trygghet med hus leverantörer men det är inte alls så är min erfarenhet
 
  • Gilla
P-KAR och 1 till
  • Laddar…
Honkan Honkan skrev:
Det som FH vinner oftast på mot andra husleverantörer är ju att det kommer färdig kapat och enkelt att bygga för snickarn om de gjort några FH hus tidigare , men det blir dyrt. Många tror att de köper en trygghet med hus leverantörer men det är inte alls så är min erfarenhet
Okej. Men vad sker om tex firman som ska sätta ihop FH huset tex konkar? Är de då FH som är ansvariga att lösa de kontra om du vänt dig enbart till en firma med beställningen.
 
B Berre skrev:
Okej. Men vad sker om tex firman som ska sätta ihop FH huset tex konkar? Är de då FH som är ansvariga att lösa de kontra om du vänt dig enbart till en firma med beställningen.
Jag ser inte det om en risk då man aldrig betalar före ett moment är klart, men om man lägger ner ska vi säga 40h på att läs in sig på hur ett husbygge går till så har man en bra grund att stå på, finns massor av hjälp att få på nätet också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.