Drömmenomhus Drömmenomhus skrev:
Så äntligen fick vi vårt efterlängtade slutbesked (interimistiskt) och i samma veva även startbesked om en tillbyggnad på 15 kvm. Inflyttning i mitten av januari.
Oj vilken 22 månaders resa det har varit. Bara några smådetaljer kvar.
Har du någon instagram konto för huset? :)

Gällande betonggolvet .... Jag är mest rädd för lillen som får lära sig gå den riktigt hårda vägen och med hjälm förstås. :rofl:
Jag har betonggolv i bottenvåningen. Sedan huset byggdes har jag fått 5 barnbarn (4 livliga grabbar och en tös som måst hävda sig) och de har, framför allt när de var små, tillbringat mycket tid här, med eller utan föräldrar. Har periodvis dessutom haft två stora klumpiga jyckar. Full fart. Betonggolvet har inte varit något problem. Det enda jag gjort är att ha en mjuk ullig matta precis nedanför den långa raka trappan - om utifall att.
Ungarna är numera tonåringar utan blessyrer.

• Älska
Drömmenomhus
  • Laddar…
ShannaSalehi ShannaSalehi skrev:
Har du någon instagram konto för huset? :)
Här är vår instagramsida 😊
https://www.instagram.com/villaakondi?utm_source=ig_web_button_share_sheet&igsh=OGQ5ZDc2ODk2ZA==
yonna yonna skrev:
Jag har betonggolv i bottenvåningen. Sedan huset byggdes har jag fått 5 barnbarn (4 livliga grabbar och en tös som måst hävda sig) och de har, framför allt när de var små, tillbringat mycket tid här, med eller utan föräldrar. Har periodvis dessutom haft två stora klumpiga jyckar. Full fart. Betonggolvet har inte varit något problem. Det enda jag gjort är att ha en mjuk ullig matta precis nedanför den långa raka trappan - om utifall att.
Ungarna är numera tonåringar utan blessyrer.
Tack för att du delar med dig. Det har av naturliga skäl varit en tankeställare så det känns skönt att höra om andras erfarenheter.
Öppna förskolan här har också betonggolv, och där har det inte varit några bekymmer heller 😅

Redigerat:
  • Gilla
Kson.
  • Laddar…
Hej!

Det här blir nog min sista uppdatering, för i fredags flyttade vi in! 🥳
Samma dag hade vi även besiktning (utan större anmärkningar), och igår lyfte vi kreditivet till bolån. För en som aldrig tidigare bott i ett hus är det ett stort steg. Det har gått ganska precis 2 år från att tråden skapades. De som vill följa den fortsatta resan kan göra det genom vårt instagramkonto som jag länkat till längre upp.

Vill även passa på att slå ett stort slag för vår huvudentreprenör med fem anställda som varit fantastiska under hela resans gång. Både hantverksmässigt men även kommunikativt. De har hållit tidsplanen till punkt och pricka, och vi har inte haft några meningsskiljaktigheter under bygget. Jag intervjuade flera företag innan vi valde dem, och är tacksam att magkänslan stämde. Om du är i husbyggartankar i Sthlm kan du pm mig så förmedlar jag kontaktuppgifter.

Vill även passa på att tacka alla som har kommit med tips och råd, det har varit ovärderligt.

• Gilla
  • Älska
Kson. och 15 till
  • Laddar…
Hej!

Det här blir nog min sista uppdatering, för i fredags flyttade vi in! 🥳
Samma dag hade vi även besiktning (utan större anmärkningar), och igår lyfte vi kreditivet till bolån. För en som aldrig tidigare bott i ett hus är det ett stort steg. Det har gått ganska precis 2 år från att tråden skapades. De som vill följa den fortsatta resan kan göra det genom vårt instagramkonto som jag länkat till längre upp.

Vill även passa på att slå ett stort slag för vår huvudentreprenör med fem anställda som varit fantastiska under hela resans gång. Både hantverksmässigt men även kommunikativt. De har hållit tidsplanen till punkt och pricka, och vi har inte haft några meningsskiljaktigheter under bygget. Jag intervjuade flera företag innan vi valde dem, och är tacksam att magkänslan stämde. Om du är i husbyggartankar i Sthlm kan du pm mig så förmedlar jag kontaktuppgifter.

Vill även passa på att tacka alla som har kommit med tips och råd, det har varit ovärderligt.
Fan va kul !!!
Stort grattis 🥂

Vi kämpar vidare, hoppas att vi kan flytta in till semestern, men räknar med att vi behöver Aug-Sept också för att inte bli för besviken om det inte rullar så snabbt som man hoppas 😅

• Älska
Drömmenomhus
  • Laddar…
Hej,

Vilken standard kan man förvänta sig på ett nybyggt hus med 8milj i budget där tomten redan ingår? Då tänker jag att budgeten täcker ALLT från ritning till färdigt hus.
Kvm ca 170-200, general- eller totalentreprenad.
Som hussäljare under många år tycker jag du ska välja en vanlig husleverantör typ Eksjö, Trivsel etc. De är alla i princip likvärdiga. Man kan rita ett eget hus och välja i princip vilken inredning man vill.
Entreprenadformen beror helt på erat engagemang. Men räkna med att en total eller generalentreprenad kostar 200.000 extra minst. Jag har jobbat med alla entreprenadformerna och om en kund inte ville ha delad entreprenad så tog jag bara summan för delad entreprenad och la på 100.000 + 12% på alla tillval. Det var många år sen nu. Tänk på att 12% på t.ex extra markarbeten för 300.000 är rätt mycket pengar. Sen blir det el, målning, plattsättning.....det blir lätt en hel del.
Jag tjänade jävligt bra på folks osäkerhet.
Så delad entreprenad är billigare och ger lite utrymme för att påveka själv.

• Gilla
P-KAR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.