Hustillverkare
Galnetorp: Hejsan Vi har köpt oss ett timmerhus från -75 som idag är brun och snart. Vad ska man tänka på om man vill byta färg på huset? Och hur får fram vad som använts för färg när det målades ? Tacksam för svar
Skymag: Vi bygger just nu med Myresjöhus i Östergötland ett smart 168 som vi har förstorat upp, ändrat planlösning på. Vi har en så länge positiva erfarenheter av att bygga med de. De är noga med byggkvalitet och finish. Vi har lagt till ca 1 milj i tillval på olika delar som kök, badrum och utbyggnad men håller oss ändå på en relativt låg nivå gällande totalkostnaden per kvadratmeter
Anonymiserad 618974: Det finns en lista här med husleverantörer. Läge att spana in dom kanske?
&&&&&&: [citat] Vi har också haft mycke problem med Skidstahus. Okunniga försäljare, felleveranser, väldigt otrevligt bemötande från ansvariga från Skidstahus. Skulle inte rekomendera någon att anlita dem
Nytt hus: Tror alla bolag i Sverige är med på listorna här men varför är inte Rörvikshus med?
rubus arcticus: [citat] Platsen där huset i fråga är väldigt torr, ingen mark baserad på lera eller silt. Som sagt lär vi enbart hyra bostaden under en begränsad period, men givetvis bra tips inför kommande husbygge. Vårt befintliga hus, som vi håller på att sälja, står på lera/silt. Haft stora besvär med blöt tomt och sättningar i marken. Kommer definitivt göra en ordentlig undersökning av
yonna: Viktigt för mig: mycket - och stora - ljusinsläpp och inifrån huset placerade fönster med siktlinjer och rumslighet samt krav på "rundgång" som får huset att kännas rymligare. Detta har jag och är mycket nöjd. Vad jag missat (eller strök) var 50 cm längre bastu så att man kan ligga på laven (krävde i så fall förlängning av huset och det blev för dyrt) samt separat vedspis i
Håbbe01: [citat] Bör nog kondensisolera röret ända upp mot yttertak. Ser ut som om fukt från bostad satt av dig som vatten mot kallt rör och runnit ned. Papperet har nog tjänstgjort som isolering mot kallras. Så byt ut och använd armaflex eller nått liknande cellgummi ca 10mm tjockt
Anna Sergi: Hej ! Jag køpte lägenheten 2013 helt ny jag har nu besiktat och det blev anmärkning på vägen alldeles intill el skipet, jag trodde själv att det var bara en fog och den har funnets där hela tiden enligt besiktningsman så är det en spricka; kan det vara så? Tacksam før svar [bild]
Strontus: Nu ställde ju TS frågan för 4,5 år sedan, och har inte varit online på 1,5 år...
Skymag: Vi bygger med Myresjöhus ett smart 168 med totalentreprenad som är kraftigt modifierat gentemot ursprungs versionen. Innan vi tillslut valde att bygga med Myresjöhus tittade vi även på Eksjöhus, Trivselhus, Lb hus, Götenehus och hade dialog med alla deras respektive säljare kring vissa husmodeller, kostnader, standardutrustning m.m. I vårt fall tyckte vi det var viktigt att bygga med en
Carpetos: Joo det stämmer att microcement inte får agera tätskikt. Fattade inte att du inte hade det på väggarna:) har planer på att köra microcement i badrummet. Jag har dock en bänkskiva i microcement som är av mdf. Tänker att om det inte hade varit helt vattentätt hade den ruttnat rätt fort 🤔. Men har funderat på hur jag ska göra med golvbrunnen och fick ett bra svar här! Riktigt
Josth: Om det är en vanlig uteluftsventilerad krypgrund så rekommenderar man normalt att sätta igen ventilerna och installera någon form av avfuktningsaggregat som klarar att alltid hålla nere fuktnivån. Man ska givetvis undersöka om det hittills uppkommit några skador och det kan ju bl.a. bero på hur fuktigt klimat det är där huset står.
Elsparv: Gissar 5 miljoner kronor och upp.
Gmann: Hej Vi går i byggtankar och är påväg att förvärva en tomt. Vi fastnade ganska snabbt för modellen Åse hos Älvsbyhus men har börjat tveka lite kring ett par saker. Vardagsrummet känns väldigt smalt och det känns som att det kan bli svårt att inreda det med soffor och TV. På den initialt oinredda övervåningen är ju en takkupa given, dock ser Älvsbyhus modell utav takkupa
yonna: [citat] Det är absolut inte självklart att det blir dyrare. Jag förhandlade med ett välkänt byggföretag under en tid men hoppade i slutskedet av och anlitade egen arkitekt och egen byggare. Det blev ett billigare och designmässigt bättre hus, betydligt högre standard och bättre anpassat till vad jag ville ha. Visserligen var detta för ett antal år sedan men bör inte skilja sig från
Erik9005: [citat] Vilken lösning använder de som du inte gillar?
heimlaga: Hela norra Hälsingland är fullt av gamla hus som står i backlidar med ena långsidan på grundmur och den andra på stolpar. Man kan bygga så om man vill men man måste ha ett väldigt kraftigt syllvarv som binder ihop det hela.
16386: Har du kollat med kommunens stadsbyggnadskontor eller motsvarande om ritningar?
Honkan: Kan tycka att byggsatsen är dyr, hade kollat på Vårgårdahus de verkar ha bra priser nu då många i vårt område har valt dem, men bygg annars i egen regi lösvirke med en bra snickare, då kommer ni ner ca 1 milj minst i pris.
coconut: Det skadar inte att fråga, för att reda ut eventuella missförstånd eller fel. Till min energideklaration fick jag dels själva energideklaration men även en bilaga där han som gjorde deklaration beskrev hur han räknat.
Evasand: [citat] En sedan länge etablerad affärsrelation mellan bank och byggherren (som tillsatte interimsstyrelsen). Att binda räntor på 4 och 5 år i slutet av sommaren 2023, två månader innan överlämning är mycket konstigt och gör det lätt att tänka tanken att det ligger andra aspekter bakom än föreningens bästa.
MrsForest: För typ 15 år sedan fick vi 10 000 för att visa vårt Myresjöhus under ca 20-30 minuter. Minns inte om det var Skanska eller NCC som stod för kalaset. Helt klart värt besväret :)
Brf-nisse: [citat] Tackar, av nyfikenhet - vad fick ni betala (för vad jag antar var totalentreprenad)? Tomtpris?
Husmanskost-ua: Jag har byggt med Götenehus i Uppsala, och dom kan jag rekommendera varmt. Seriöst. LBHus lokalt tyckte jag var skojare.
SandraaK: Tack för svar. Har kontaktat de som gör glas så de ska komma och se på det. Vet någon på ungefär vad priset är att byta ett glaskasett?
Msudden: Hej på er, Vi ska bygga nytt och detta är första gången för oss. Vi har titta runt på olika hus tillverkare & har även funderat på lösvirke men vi har kommit fram till att vi vill köpa en färdig material sats, entreprenaden står vi själva för. Vi har fastnat för deras typ 'Villa EKERÖ'' har någon här byggt den och gjort några spännande ändringar? Tack för eran tid.
Marbuc: Funderar på att bygga ett laduhus och undrar om någon har erfarenhet av detta,positiva/negativa erfarenheter, tips på leverantörer. Har tittat på Eksjöhus laduhus, trevligt men skulle vilja ha en något större BTA. Tillåtet enligt detaljplan 150 kvm. Tacksam för tips, förslag, synpunkter gällande laduhus🙂
Bootsie: Hej, Jag tänkte kolla ifall någon bor i denna husmodell, first bungalow class 148, ett 90- tals LB hus? Jag är intresserad av om man gjort förändring i planlösningen på den och om man i så fall kunde visa några bilder. Söker inspo till vårt hus av den modellen. Mvh Emelie