- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Paso, det var ju smart tänkt angående golvvärmen. Jag var och tittade på ett visningshus nu i december när det var ungefär nollgradigt. De hade inte golvvärme, men jag upplevde inte alls golven som kalla. Vi kommer inte välja golvvärme oavsett grund. Det finns så mycket annat att lägga slantarna på nu.
/Björn
Vår familj köpte tomt och byggde nytt Sundborn1 för tre år sedan. Vi är hittills mycket nöjda med resan. Vi bor på 170 kvm och har en el årsförbrukning på totalt 16038 kw/h. (Nibe Fighter 360P).
(Jag har minst +22 grader hemma, använder ca 70 st lågenergilampor hemma där möjlighet ges )
Hurvida krypgrund eller ej handlar nog var man lägger krutet. Jag resonerade som så att det var bättre att inte lägga för mycket pengar på att ha en gjuten platta som kanske tyckas vara en proffsigare lösning. Men en guten sula är på modet just nu tillsammans med: öppen planlösning, kakelugn, solfångare, hemma spa, bastu, altan, japansk trädgård, ha fadderbarn, ha låg energi frys/kyl, köpa vindkraftandelar, mobilt bredband, miljöbil, rättevisemärkt kaffe -ja gud vette allt.
Problemet är att de flesta människor inte har förmågan att sortera vad som egentligen är viktigt och vad som bara är en "inne pryl".
Min trista profetsia är att om 20 år så kommer nog en rekyl i form av att massa människor får problem med sina ingutna golvvärme slangar, eftersom alla vet ju att en slang inte håller för evigt eller hur?
Har man gjutit in allt till en sockerkaka, så är det ju enkelt att fixa, eller hur?
Om jag med min något sluttande tomt hade varit fundamentalist och istället valt en gjuten platta, så hade jag nog varit tvungen fått betala en femhundring till..Detta är mycket för oss redan pressade kamrater i fjollträsk.
Penningarna skall ju räcka till så mycket annat som bekräftar vem man är...;-)
Mvh Vilse i pannkakan
(Jag har minst +22 grader hemma, använder ca 70 st lågenergilampor hemma där möjlighet ges )
Hurvida krypgrund eller ej handlar nog var man lägger krutet. Jag resonerade som så att det var bättre att inte lägga för mycket pengar på att ha en gjuten platta som kanske tyckas vara en proffsigare lösning. Men en guten sula är på modet just nu tillsammans med: öppen planlösning, kakelugn, solfångare, hemma spa, bastu, altan, japansk trädgård, ha fadderbarn, ha låg energi frys/kyl, köpa vindkraftandelar, mobilt bredband, miljöbil, rättevisemärkt kaffe -ja gud vette allt.
Problemet är att de flesta människor inte har förmågan att sortera vad som egentligen är viktigt och vad som bara är en "inne pryl".
Min trista profetsia är att om 20 år så kommer nog en rekyl i form av att massa människor får problem med sina ingutna golvvärme slangar, eftersom alla vet ju att en slang inte håller för evigt eller hur?
Har man gjutit in allt till en sockerkaka, så är det ju enkelt att fixa, eller hur?
Om jag med min något sluttande tomt hade varit fundamentalist och istället valt en gjuten platta, så hade jag nog varit tvungen fått betala en femhundring till..Detta är mycket för oss redan pressade kamrater i fjollträsk.
Penningarna skall ju räcka till så mycket annat som bekräftar vem man är...;-)
Mvh Vilse i pannkakan
Lite lustigt är det att några grannar får nytt golv, men inte vi och några andra grannar. Detta måste ju betyda att golven är av mycket skiftande kvalitet från början. Jag tror att Modulenthus chansar på att vinna lite pengar på att vi köpare ger oss. Ge er aldrig. Se till att det händer något innan 2 års besiktningen. Och se till att det blir rätt på åvansidan också.
Aldrig mer Modulenthus
Aldrig mer Modulenthus
Jag visste när jag köpte huset att just golven var lite billigare än övriga detaljer, detta "kunde" inte bytas bort. Jag har dock haft mindre golvproblem som har spruckigt upp på ett ställe. Detta har ordnats vid garantiåtgärderna. Det enda jag har upplevt som störande med Modulethus är att det tog väldigt lång tid att få alla garnti-åtgärder åtgärdade. Alla småfel skulle sparas till 2-års besiktningen och sista felen åtgärdades efter nästan ett år senare..Vilket innebär att man måste snubbla över felen i nästan tre års tid...
Vilken hustillverkare anser du att man istället skall satsa på, som du anser ger mer hus för pengarna?
Älvsbyhus?
Trivselhus?
?
Vilken hustillverkare anser du att man istället skall satsa på, som du anser ger mer hus för pengarna?
Älvsbyhus?
Trivselhus?
?
Jag tror nog att alla är lika mycket kålsupare som den andre. Du får själv kolla upp alla detaljer. Lita inte på vad säljare säger. Kontrollera att varje detalj blir rätt gjord. Det kanske är lika enkelt att bygga sitt egna hus. Besparingar gäller ju även för dom, så räkna med att det är minsta möjliga som görs. Lovar det. Enligt föreskrifterna, så klart.
Aldrig mer Modulentskjul
Aldrig mer Modulentskjul
Om jag var okunnig, som jag nu inte är, så hade dom andra hetat Älvsbyskjul och Trivselskjul i mina ögon. He He. Kolla allt och bli inte lurad. Ifrågasätt minsta detalj. Jobba er. Det lönar sig i. Det finns bara en sak. Vet vad du köper. Är du osäker, ta reda på hur det är. Lyssna inte på säljare. Kolla upp allt. ALLT.
Hur menar du med oprövat system? de kör Wirsbo golvvärme som många andra? Ett väldigt beprövat systemaiskylos skrev:Nja, det är väl en sanning med modifikation? Man kan numera få vattenburen golvärme, men det är vad jag förstår ett rätt så oprövat system. Elburen komfortvärme i t ex badrum har man alltid kunnat få.
Nackdelen med Modulent tycker jag snarare är krypgrunden. Att bygga med ett system som kan bli bra bara om man gör allt rätt, och som döms ut av många byggexperter känns för mig inte helt rätt. En indikator på att något är fel är att många krypgrunder förses med avfuktare redan från start.
Priset är en annan nackdel. På de modeller vi tittade på låg priserna väl i nivå med t ex eksjöhus, a-hus mfl - men de har platta på mark och större flexibilitet.
Vi bygger just nu Onslunda med inredd öv. Avropet blev klart häromdagen...PM:a om du undrar över nåtkibba skrev:Hallo,
Var ganska säkra på vad vi skulle bygga, men bestämde oss för att kolla runt lite till. Fick material från Modulenthus...och det såg ju bra ut. Kan medlemmarna på forumet fylla på med åsikter / uppfattning / erfarenheter av Modulenthus. De verkar ju ha ungefär samma koncept som Älvsbyhus, fast kryddat med mer fantasi och stil, även prislappen är vad jag kan tro en annan :
Speciellt Dalby 1 har fallit oss på läppen, någon som byggt??
Mvh fam Britse
Administrator
· Skåne
· 8 683 inlägg
Ja, det här är en inaktuell tråd ni har börjat diskutera i. Stänger den därför.
Produkter som diskuteras i tråden