Står i valet mellan olika hustillverkare och skulle vara tacksam för synpunkter och erfarenheter. Trivselhus, Myresjöhus eller Fiskarheden?

Vad säger ni?

:confused:

Av dom du väljer mellan skulle jag lätt välja Myresjöhus.

Fiskarheden bygger på lösvirke och då tappar man alla kvalitetskontroller som man har i en fabrik där man bygger ytterväggarna.

Trivselhus är i min mening alldeles för dyra för vad man får. Så då återstår helt enkelt bara Myresjöhus. Myresjöhus bygger ytterväggar i fabrik, så där blir det inga kvalitetsbrister som det lätt blir med lösvirke och Myresjöhus är mycket mer prisvärda än vad Trivselhus är.

Redigerat:
Jag köper inte det. Visst kan det vara bra att det byggs inomhus, men kom inte och säg att det skulle innebära högre kvalité än ett lösvirkeshus. Det slarvas ordentligt det har vi ju sett otaligt många gånger..Bygger man i lösvirke kan man övervaka bygget och se till att det görs ordentligt. Allt har för och nackdelar....

även om det bär mig emot,så väljer jag nog myresjöhus framför dessa 3 tappra hjältar.
känns stabilare.

DanielMAN skrev:
Jag köper inte det. Visst kan det vara bra att det byggs inomhus, men kom inte och säg att det skulle innebära högre kvalité än ett lösvirkeshus. Det slarvas ordentligt det har vi ju sett otaligt många gånger..Bygger man i lösvirke kan man övervaka bygget och se till att det görs ordentligt. Allt har för och nackdelar....
Men hur många är det som kan övervaka bygget då? De allra flesta vet ingte mkt och kvalitetsansvariga ska man inte lita mer på än fabriksbyggarna

Nybyggd!

Varför bär det dig emot?

M.

Bara för att man bygger prefab så innebär det inte att man får mindre problem. Allt hänger i slutänden på hantverkarna och säljaren. En fördel som jag direkt kan se med Myresjöhus erbjuder totalentreprenad (har i alla fall för mig det) som endast ger en motpart att bråka med om något går snett.

Min erfarenhet efter att byggt ett prefab med en massa strul är att vid nästa bygge så skulle jag hellre hitta en duktig snickare med bra referenser som jag känner att jag kan lita på som helst kan ta på sig totalansvaret för att uppföra huset och innebär det lösvirke så spelar det mindre roll. Mindre pengar till mellanhänder och mer vinst till den som verkligen bygger huset tror jag leder till ett bättre slutresultat och en bättre kommunikation mellan hantverkare och husbyggare.

I ert fall skulle jag försöka hitta referenser på tidigare hus från respektive tillverkare just i er region med just de hantverkare som kan bli aktuella. Har ni noll koll och inte hittar några bra referenser skulle jag nog också rekommendera Myresjöhus men känner ni att snickarna som kommer att bygga eran fiskarhedenvilla verkar riktigt duktiga och pålitliga så skulle jag nog hellre välja dem. Troligen är det lättare att få ett hus precis som ni vill och det känns som ett prisvärt alternativ bland dessa tre.

Redigerat:
Givetvis hänger det alltid på snickarna att det blir ett bra resultat, men faktum är att prefab har fler kvalitetskontroller än vad lösvirke har. T.ex är det lättare att få plasten helt tät när man bygger inomhus i en torr miljö än när man bygger lösvirke utomhus där det både kan regna och blåsa under uppförandet. Prefab betyder givetvis inte att huset blir felfritt men det är ett sätt att minimera felen.

Duktiga snickare och prefab hade jag helt klart satsat på...
Givetvis menar jag då prefab i block och inte i moduler.

Redigerat:
Vi byggde ett prefabhus och jag kan hålla med om att det kanske borde vara lättare att få plasten helt tät om man bygger blocken i fabrik men jag kan bara se utifrån egna erfarenheter och det fanns skador på plasten när blocken levererades och det fixades inte utan att vi tog upp det efter att det gipsats igen.Den termografering som gjordes inför tvåårsbesiktningen var knappast någon munter historia där besiktningsmannen konstaterade massor med anmärkningar som enligt honom berodde på slarv, byggfusk eller ren okunskap. Många av dessa anmärkningar rörde skarvar mellan olika block så oavsett hur täta varje block är så måste helheten också bli tät annars så är inget vunnet. Så utifrån vår erfarenhet så är knappast prafab någon garanti för att det är helt tätt utan det hänger även här på att hantverkarna som sätter ihop pusselbitarna sköter sitt jobb.

Jag påstår fortfaranade att riktig duktiga snickare som bygger ett lösvirkeshus är det bästa och absolut bättre än mindre bra snickare som ska pussla ihop ett antal husblock!

mr_bygg skrev:
Vi byggde ett prefabhus och jag kan hålla med om att det kanske borde vara lättare att få plasten helt tät om man bygger blocken i fabrik men jag kan bara se utifrån egna erfarenheter och det fanns skador på plasten när blocken levererades och det fixades inte utan att vi tog upp det efter att det gipsats igen.Den termografering som gjordes inför tvåårsbesiktningen var knappast någon munter historia där besiktningsmannen konstaterade massor med anmärkningar som enligt honom berodde på slarv, byggfusk eller ren okunskap. Många av dessa anmärkningar rörde skarvar mellan olika block så oavsett hur täta varje block är så måste helheten också bli tät annars så är inget vunnet. Så utifrån vår erfarenhet så är knappast prafab någon garanti för att det är helt tätt utan det hänger även här på att hantverkarna som sätter ihop pusselbitarna sköter sitt jobb.

Jag påstår fortfaranade att riktig duktiga snickare som bygger ett lösvirkeshus är det bästa och absolut bättre än mindre bra snickare som ska pussla ihop ett antal husblock!
Om samma snickare får montera en prefabvägg eller bygga den i lösvirke så är jag 100% övertygad om att prefabvarianten är bättre.

jhenrikj skrev:
Om samma snickare får montera en prefabvägg eller bygga den i lösvirke så är jag 100% övertygad om att prefabvarianten är bättre.
Instämmer helt och hållet!d^_^bd^_^b

Jag kan till viss del hålla med. Om vi förutsätter att prefabelementen är helt perfekta och duktiga snickare och övriga hantverkare har koll och inte bryter plasten så är det väl det bästa. I vårt fall så konstaterades en hel del brister i isoleringen/drevningen kring fönsterna och uppenbarligen så hade elektrikerna eller andra hantverkare skurit sönder plasten på flera ställen så inget blir bättre än den svagaste länken. Dessutom fanns stora brister mellan huselementen i skarvar och hörn. Vi hade mellan 30-40 anmärkningar som inte borde ha förekommit på ett nytt hus vid termograferingen som vi gjorde, så det hjälpte inte med att bygga prefab. Är det inte tätt i skarvarna mellan grund och huselement eller mellan elementen, eller skär hantverkarna hål i plasten på elementen så då är det kört i vilket fall.

Min poäng med att anlita en riktigt duktig snickare var att han/hon känner ett direkt ansvar och förhoppningsvis har koll på vikten av att det skall vara tätt och har ett helhetsansvar för hela bygget. Man har större valfrihet och vinsten går till byggaren istället för till en säljare och en hustillverkare. En direkt relation och kontrakt med snickaren som bygger huset tror jag är en bra start för att huset ska bli som man önskar och att hantverkaren känner både ett ansvar och en vinst i att göra ett bra jobb. Jag är ganska övertygad att det som hantverkare är skillnad att bli anlitad direkt av en kund på exempelvis löpande räkning istället för att genom en hussäljare utföra ett jobb som knappt går ihop där säljaren plockar hem den stora vinsten.

Skulle jag bygga en gång till så skulle jag skriva in i kontraktet att en termografering ska utföras i ett tidigt skede i bygget och också eventuellt en tryckprovning av huset för att försäkra sig om att allt är OK så att fusk upptäcks i tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.