3 114 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Trivselhus Wise:10
Vi börjar nu få lite mer klart för oss vad vi ska bygga.
Nyligen har vi fått offert på ett Trivselhus, Wise:10 på 162 m2, som känns rätt OK.
Det är egentligen ett sluttningshus, men offerten är räknad på att vi får det omritat till ett 2-våningshus med hjälp av deras arkitekt.
Det är inte helt säkert att vi ska bygga, banken ska ju säga sitt bla.... Vi kommer därför inte få ritningsförslag uppritad förren vi bestämt oss.
Igår satt jag med säljaren och arkitekten och gjorde en grovplanering av hur rumsfördelningen blir i alla fall..så får vi se sen hur det blir, om vi ska gå vidare.
Nedre plan kommer enl gårdagens förslag bestå av:
- kök i L form med stor köksö på hjul på ca 90x240 cm
- matplats med plats för 6-10 personer
- vardagsrum med plats för två 2-sitssoffor och TV
- wc med dusch
- tvättstuga med stooor klädkammare för alla familjens kläder (ville ha tvättstugan uppe egentligen, men planlösningen blev inte bra då...). Ingång från gaveln.
- kontor/gästrum
- hall/entré med plats för L formad klädförvaring i en nisch utanför WC.
Entren blir en stor dubbeldörr med överljus. Ev också sidoljus.
Från både matplats och vardagsrum kommer det, längs baksidan, vara glasade dubbelaltandörrar med stora fönster på sidorna om också. På så vis kommer det kännas stort och ljust. Speciellt då vi kommer ha 270 i takhöjd också.
En altandörr (enkel) kommer också finnas från köksdelen (gaveln).
Murspis kommer vi få plats med också.
Övre plan kommer bestå av:
- två mindre barnrum (ca9-11 m2)
- föräldrasovrum
- badrum med plats för både badkar och ångdusch
- allrum med plats för u-formad soffa, soffbord, mediaförvaring, hyllförvaring och lite "lekutrymme".
Inga klädkammare här uppe, men möjlighet ska finnas att sätta in skjutdörrsgarderober längs en hel vägg i föräldrasovrummet, samt en varsin garderob i barnrummen vid behov. Vi kommer ha vår klädförvaring i fil med tvättstugan.
Istället för balkong från övervåningen kommer vi ha en "american porch" längs hela framsidan/entrésidan.
Jag har svårt att se huset framför mig, så som det kommer se ut.
Alltså hur det kommer se ut som 2-våningsplan..Bilderna från Trivselhus är ju bara sketcher, och dessutom på sluttningshuset. Det har ju varken fönster eller utseende som det kommer bli.
Undrar nu om någon av er har bilder från just Wise:10. Som sluttningshus eller 2-plans spelar ingen roll.
Bara för att få en liten uppfattning om hur det ser ut "live"
Vet att det är några av er som ska bygga wise:10 som 2-plans, men om det redan finns någon där ute som HAR byggt, ser jag fram emot att se era lösningar
Mvh Susanne
Nyligen har vi fått offert på ett Trivselhus, Wise:10 på 162 m2, som känns rätt OK.
Det är egentligen ett sluttningshus, men offerten är räknad på att vi får det omritat till ett 2-våningshus med hjälp av deras arkitekt.
Det är inte helt säkert att vi ska bygga, banken ska ju säga sitt bla.... Vi kommer därför inte få ritningsförslag uppritad förren vi bestämt oss.
Igår satt jag med säljaren och arkitekten och gjorde en grovplanering av hur rumsfördelningen blir i alla fall..så får vi se sen hur det blir, om vi ska gå vidare.
Nedre plan kommer enl gårdagens förslag bestå av:
- kök i L form med stor köksö på hjul på ca 90x240 cm
- matplats med plats för 6-10 personer
- vardagsrum med plats för två 2-sitssoffor och TV
- wc med dusch
- tvättstuga med stooor klädkammare för alla familjens kläder (ville ha tvättstugan uppe egentligen, men planlösningen blev inte bra då...). Ingång från gaveln.
- kontor/gästrum
- hall/entré med plats för L formad klädförvaring i en nisch utanför WC.
Entren blir en stor dubbeldörr med överljus. Ev också sidoljus.
Från både matplats och vardagsrum kommer det, längs baksidan, vara glasade dubbelaltandörrar med stora fönster på sidorna om också. På så vis kommer det kännas stort och ljust. Speciellt då vi kommer ha 270 i takhöjd också.
En altandörr (enkel) kommer också finnas från köksdelen (gaveln).
Murspis kommer vi få plats med också.
Övre plan kommer bestå av:
- två mindre barnrum (ca9-11 m2)
- föräldrasovrum
- badrum med plats för både badkar och ångdusch
- allrum med plats för u-formad soffa, soffbord, mediaförvaring, hyllförvaring och lite "lekutrymme".
Inga klädkammare här uppe, men möjlighet ska finnas att sätta in skjutdörrsgarderober längs en hel vägg i föräldrasovrummet, samt en varsin garderob i barnrummen vid behov. Vi kommer ha vår klädförvaring i fil med tvättstugan.
Istället för balkong från övervåningen kommer vi ha en "american porch" längs hela framsidan/entrésidan.
Jag har svårt att se huset framför mig, så som det kommer se ut.
Alltså hur det kommer se ut som 2-våningsplan..Bilderna från Trivselhus är ju bara sketcher, och dessutom på sluttningshuset. Det har ju varken fönster eller utseende som det kommer bli.
Undrar nu om någon av er har bilder från just Wise:10. Som sluttningshus eller 2-plans spelar ingen roll.
Bara för att få en liten uppfattning om hur det ser ut "live"
Vet att det är några av er som ska bygga wise:10 som 2-plans, men om det redan finns någon där ute som HAR byggt, ser jag fram emot att se era lösningar
Mvh Susanne
Hej Susanne,
Vi ska bygga Wise 10 som sluttningshus om vi bara får bygglovet klart, eller det blir enplanshus med källre enligt kommunen... vår planlösning stämmer inte alls överrens med hur ni vill bygga så jag vet inte hur mycket våra ritningar kan säga er men om du vill kan jag skicka till dig i ett pm?
Vi ska bygga Wise 10 som sluttningshus om vi bara får bygglovet klart, eller det blir enplanshus med källre enligt kommunen... vår planlösning stämmer inte alls överrens med hur ni vill bygga så jag vet inte hur mycket våra ritningar kan säga er men om du vill kan jag skicka till dig i ett pm?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Erfarenhet av att bygga med Eksjöhus och Trivselhus i Örebro
Hustillverkare -
ARN ger husbyggare rätt mot Trivselhus
Artikelkommentarer -
Nytt Trivselhus eller LB-Hus i Norrköpings eller Söderköpings kommun
Hustillverkare -
Myresjöhus, Fiskarheden, Trivselhus i Stockholmsområdet?
Hustillverkare -
KarlsonHus eller Trivselhus?
Hustillverkare
Populärt i forumet
-
Myresjöhus tillval - vägghängda toaletter
Hustillverkare -
Kan man ersätta gammal termostat till ny utan byta nåt annat ? Olika f
Hustillverkare -
Varning för mordbrännare
Hustillverkare -
Rörvikshus - what I wish I knew before we started the build