Hej!

Lite osäker om jag är i rätt avdelning här men vi får väl se vad som händer.

Vi smider husplaner för fullt just nu och jag är väldigt inne på ett vinkel hus där den ena huskroppen är 2 våningar och "vinkeln" bara 1 våning. Motiven är framför allt estetiska men jag undrar om detta är onödigt krångligt och/eller dyrt. Vad kan det finnas för baksidor (eller fördelar) med ett sådant sätt att bygga.

Tanken påminner lite om detta hus från LB-hus: http://lbhus.se/vara-hus.php?house=785&hpage=info&

Jag vill dock helst ha 2 fulla våningar och att taken inte "går in" i varandra.

Tacksam för synpunkter och tips.
 
Jag är i nybyggartagen och vill ha två våningar för att få undan sovrummen och ha ett allrum uppe när barnen blir större.
Dock är jag svag för ryggåstak och då är ju lösningen vinkel i enplan med ryggås.

Tycker själv Eksjöhus Variant är riktigt fin!
 
smider husplaner för fullt just nu och jag är väldigt inne på ett vinkel hus där den ena huskroppen är 2 våningar och "vinkeln" bara 1 våning. Motiven är framför allt estetiska men jag undrar om detta är onödigt krångligt och/eller dyrt. Vad kan det finnas för baksidor (eller fördelar) med ett sådant sätt att bygga.


Är det lite såhär du du tänker?
http://www.vargardahus.se/hus.php?id=155
 
Malmöbyggaren skrev:
Är det lite såhär du du tänker?
[länk]
Ja, den ligger väldigt nära min tänkta bild. Bara några små skillnader i storleken på huskropparna och balkong/uteplats-hörnet som skiljer sig egentligen.

Frågan är nu vad detta innebär kostnadsmässigt? Byggsatsen är en sak men det jag framför allt funderar på är om detta sätt att bygga är mer komplicerat och därmed kräver fler entreprenadtimmar?

Någon som har en uppfattning?
 
ribban79 skrev:
Ja, den ligger väldigt nära min tänkta bild. Bara några små skillnader i storleken på huskropparna och balkong/uteplats-hörnet som skiljer sig egentligen.

Frågan är nu vad detta innebär kostnadsmässigt? Byggsatsen är en sak men det jag framför allt funderar på är om detta sätt att bygga är mer komplicerat och därmed kräver fler entreprenadtimmar?

Någon som har en uppfattning?

Kan tänka mig att byggsatsen blir ngt dyrare per kvm men att det skulle bli dyrare för entreprenaden har jag svårt att se. Borde inte vara mer komplicerat än ett vanligt vinkelhus....
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.