Hantverkare
nino: Första jobbet som hantverkare då hade jag 8mil enkel till jobbet men då började jag kl 07 i bilen på väg till jobbet och vände hemmet runt 1445-1500 Samma ställe men annan arbetsgivare så åkte jag 0630 ungefär och hem runt 1530 så vi delade restiden. Några andra kompisar åker 06 men jobbar till 20-21 och sover en natt på orten, jobbar till 16 och åker hem. Lika nästa 2 dagar och
växelventil: Tänkte på det här med vad vi har varit med om som kan ha varit roligt under vår tid som hantverkare och lite roliga händelser under vår resa. alla har vi väl varit med om en som vet allt kan allt och gjort allt. Jag började jobba som reperatör på 1980 talet och med inriktning mot vvs/el och då fick jag följa med en äldre herre som minnsan ha de gjort allt.Den här dagen så ringde
Rickard.: Har dom gjort fel så blir dom ansvariga för alla skador som det orsakat.
Düsseldorff: Ok. Börja med att riva ut nuvarande och återrapportera med bilder sen.
kent rosen: I början på juli. Alltså mitt i sommaren fick jag och närmsta grannarna lapp i brevlådan från Hovs Bygg AB. Dom kunde göra allt, snabbt, och billigt. Fall 1. En granne fick snabb offert på takbyte och beställde jobbet. Det betalades ut 30.000 för underlagspapp och spik osv. Hobbet skulle vara klart 1 okt. Idag har inget hänt. HOVS BYGG AB skyller på sjukskrivningar, uppsägningar och
BirgitS: [citat] Ja, det är vad badrumsfirmorna som ska ge offerter gör och både det besöket och timmarna de lägger på att skriva offerter är gratis.
McFace: [citat] Antingen debiteras den tiden separat på fakturan eller så inkluderas den i timpriset på hantverkaren. Brukar du gå och städa på din arbetsplats obetalt utanför arbetstid?
EvaPersson5959: Startat denna tråden för att förhoppningsvis minska antalet fuskare, bedragare, svin och oseriösa hantverkare. Jag har själv varit drabbad av oseriösa och även kategorin svin av hantverkare. Såklart har jag dock haft flera helt okej med genom åren då jag ändå levt mer än halva livet. Tänker inte lista den jag har på svin kategorin då det inte är helt avslutat. Men jag var dock
EvaPersson5959: Tråkig att höra att du drabbats av en sådan. Finns många. Vill varna för Nidles Bygg i Halmstad. Denna tråden kan förhoppningsvis minska antalet fuskare, bedragare, svin och oseriösa hantverkare. Jag har själv varit drabbad av oseriösa och även kategorin svin av hantverkare. Såklart har jag dock haft flera helt okej med genom åren då jag ändå levt mer än halva livet. Tänker inte
BirgitS: Ett samtal med er konsumentrådgivningen kan ju vara bra, dels kan de juridiken kring konsumentfrågor och dels kanske de redan tidigare har haft problem med just det företaget och vet hur man ska tampas med dem. https://www.konsumentgastrikland.se/
mikaeloden: Minns inte vad som kan menas med skruvar på insidan.. men jag vet att jag följde stegen i denna video. Samt att jag såg till att handtaget klickade fast ordentligt, krävdes en del kraft. [MEDIA=youtube]CibV2ScSTSE[/MEDIA]
HJ-C: [citat] Naturligtvis kan man inte kräva ränta på ett belopp som inte krävts in. Det finns ju inget att räkna ränta på. Räntefaktura kan man åka på efter förfallodagen.
musikhelle: Hej igen. Hade en annan golvfirma här. Han sa att han inte visste exakt hur lång tid det skulle ta och slipa och la nog till några timmar till på arbetet på fasta priset för han blev ännu dyrare i arbetskostnad än den första. Sa att det kan ta 4-6 timmar eller mer att slipa 13 m2 spånskiva med lite plastludd o limrester från gamla mattan. Och att hela golvet måste spacklas för att
mlbyggis: [citat] Ok. Det var inte länge sedan som jag betala 450 kr/h. Han var erfaren och gjorde ett bra jobb, därav min fråga :) Att köpa tjänster är dyrt. Ungefär 400% av vad jag tjänar... Hantverkare 4 dagar, äter upp 16 dagars lön. Då svider det extra mycket när de saltar räkningen.
Alexiee: [citat] Hej vad herer firman? Väldigt likt min snickares beetende.
nino: Gäller nog att vara öppen med det direkt, sen ska man tänka på att ska det utbildas samtidigt så kommer tiden dra iväg och det kanske man inte alltid är så sugen på... Sen beror det nog på var man bor och hur arbetsläget ser ut för firmorna.
andersda: Det finns många olika varianter. Bil och verktyg ingår ej i rot så snickarna är vana att ha det separat.
sunqan: [citat] Så vilken typ av subvention ska man ta till denna gång?
BirgitS: [citat] Synnerligen luddigt av säljaren, du kommer alltid att vara byggherre men när en privatperson beställer något av ett enda företag så är det inte mycket som privatpersonen är ansvarigt för. Däremot om privatpersonen ska renovera badrummet och beställer jobb från elektrikern, jobb från rörmokaren och jobb från plattsättaren så är det privatpersonen som t.ex. har ansvar för
Madmaxzz: [citat] Stort tack för tips. Då bör han ha god erfarenhet kring det jag är ute efter!
lunnabo: [citat] Jag kan ordna stensättning och gamla fina handhuggna patinerade svenska smågatsten för 1.500 kr per kvm. Du får fixa bärlager!
Periodisk: Det kostar tyvärr mkt ca 25kr bara i bränsle sen kommer försäkring och övriga kostnader till hantverkare har ju samma lön köra bil eller jobba
Rickard.: Vad är du missnöjd med? Lite svårt att häva ett kontrakt med någon som uppfyllt sin del av kontraktet.
Simsgrodan: Hittade konsumenttjänstlagen, ett skydd för privatpersoner som anlitar entreprenörer och då man saknar kunskap på området entreprenaden hsndlar om. Alltså en sits som inte är ovsnlig i frågor här på forumet. Förutom stt jag vill göra folk här på forumet medvetna om den. Vilka erfarenheter har ni då den behövts och vad blev resultatet?