Hantverkare
lunnabo: [citat] Det finns de som varken kan eller vill förstå. Gissa vem jag syftar på?
Mip88: Tack för svar! Muren finns där enbart som skydd mot vedspisen som står till vänster om den. Alltså ej bärande. El finns så det är bara avlopp och vatten. [citat] [/QUOTE]
BirgitS: Välkommen till forumet! Tyvärr är din fråga lite som att fråga om hur långt ett snöre är. Det är alldeles för mycket som beror på förutsättningarna i just ditt hus så enda sättet för dig att få veta är att begära in några offerter. Det låter angelägnare att låta en erfaren byggkonstruktör se över balkar och bärande väggar för att avgöra om de behöver förstärkas än
MoveMe: Verkar som att det är svårt att hitta plåtslagare som vill göra mindre plåtjobb än stora tak och hela ombyten av husets alla plåtdetaljer. Har någon en rekommendation på en firma? Lite trött att ringa runt och höra att det finns inte tid för småjobb. Är det bara jag som tycker att hantverkare i Sverige är bortskämda, väljer och vrakar jobb samtidigt som de klagar på
Lena Helsingborg: Hej! Söker någon kunnig - jobbat med Akustikpanel! Finns det någon som kan hjälpa till med att bygga en 3 m lång vikvägg med 5 paneler x60cm - ska vara 2 i en och 3 i en vikvägg? Akustikpanelen kommer från Wood on wall . Bor i Helsingborg. Bifogar en bild på hur det är tänkt!
Padde Kvist: Jag är elektriker. Är anställd på en mindre firma. Tycker att vår chef är riktigt toppen gentemot kunder och anställda. Fråga gärna om ni har några funderingar!
Robin_CG: [citat] Jobbar som kulturmålare och han måste va en riktigt dålig målare om han påstår det. Ni ska inte acceptera detta utan avdrag eller åtgärd. Har han någon yrkesstolthet så borde han skämmas om han försöker inbilla en kund detta.
Åsa Lund: [citat] Det finns AB för utförandeentreprenader och ABT för totalentreprenader. Dessa gäller mellan företag. Tvister kan lösas i skiljenämnd vilket innebär att resultatet inte är offentligt.
AddeKa: [citat] Hej! Jag är ny här så jag ska gå in och göra mina uppgifter synliga. Hade missat det. Tack för tipsen. /Adde
yonna: [citat] Det där är stora förändringar som kan krocka med hur huset är konstruerat från början. Att inreda vinden och dessutom öppna ett parti till nock låter inte optimalt för ett så gammalt hus:thinking:. Ni kan komma att få många obehagliga överraskningar. Jag utgick från en traditionell liten avlång Skånelänga med 6 m bredd och trappa i mitten av huset och med traditionellt
Hantverksjocke20: Jag försöker hitta en bra takläggarfirma i Stockholm och undrar vilket företag jag ska välja? Är det det någon som kan rekommendera ett företag i Stockholm som är duktiga på takläggning? Det är 120 kvm yta och undrar vilka material som är miljövänliga och har bäst hållbarhet? Jag har kikat på 2 företag i Stockholm, och undrar om någon har haft kontakt eller på något sätt
Villaägarenr1: [citat] Förstår du bara inlägg där du får gehör?
BirgitS: Så vitt jag minns från den badrumsrenovering vi lät göra för 10 år sen var elektrikern och rörmokaren på plats 3 gånger. Första gången för att koppla bort all el resp. ta bort allt inredning, andra gången med öppna väggar och golv för att dra nya rör och lägga golvvärmen samt tredje gången för att sätta in uttag, inredning etc. Första gången kan det ju bara ha varit några
pelle plåttak: Kör hårt ! Själv bytte jag bana vid 40 strecket ,jag kom från något helt annat och valde plåtslagare för att jag var jätterädd för höjder (true story) Valde mellan 3 olika hantverkaryrken , men valde plåtis till sist. Arbetsmässigt är det skit på vintern men oslagbart på höst,vår och sommar . Bästa valet jag gjort PS. Bor du i Stockholm och vill veta hur plåtslagare yrket
Roberto Alvarez: Är det någon i forumet som har erfarenheter från Syd Bygg i Stockholm AB? Drivs av Fernando Martorell Peyre.
Paulroos: Som ämnet säger, någon som kan tipsa om en bra firma som putsar inneväggar i närheten av Växjö?
MoveMe: Hej, Känner någon en bra takläggare/firma i Hallandsområdet som är pålitliga, prisvärda och flexibla, som kan ta ett jobb snabbt för att taket redan har superläcka? Det är inte bara pappen som är dålig, utan träet under med.
johnandreas: Hej! Jag letar efter en hantverkare som kan hjälpa mig att bygga en trappa och att förlänga en lättbetong/siporex vägg som ska bilda en mur/räcke till loftet. Befintliga väggar i lättbetong- / siporex-block. Trappstegen har en del rundade detaljer. Huset befinner sig strax norr om Stockholm. Skissbild bifogad.
nybörjarejenny: Hej! Jag har börjat göra små ljushållare av trä. Nu vill jag ha en fin finish, gärna med lite pigment och glans. De ska ej målas. Jag är rädd att använda fel typ av olja/vax och skapa en brandfara då det skall vara ljus i dessa ljushållare (såklart haha) :sweat: Vet någon här vilken typ av träolja/vax som är säker att använda till detta projekt och vad jag bör tänka på?
cpalm: [citat] Nja, visst kan bolaget använda pengarna (dock inte hur som helst) så länge som bolagets egna kapital inte understiger hälften av aktiekapitalet, men det är inte bara att "fylla på kontot". Förstår du företagsekonomi har du koll på detta.
cdt: Pratet om vindskivor blev muntligt under arbetets gång och då stod ställning och allt redan på plats. Det jag tycker är konstigt är att inte allt hamnade på en faktura eftersom han inte gjort något jobb efter den första fakturan kom. Samt att den andra fakturan på extraarbete var daterad som skickad för två månader sen. Borde fått påminnelse att den inte blivit betald ifall den
kungfuu: Det behöver inte nödvändigtvis vara gratisarbete. Om du kan sälja in dig som driftig och intresserad kan du få (prov)anställning som vuxenlärling, men nu vet jag inte hur gammal du är. Det är å andra sidan ett stort åtagande från din sida som ska skötas som vilket jobb som helst. Därför är fler parallella jobb antagligen inte att rekommendera samtidigt.
Derbyboy: Jag menar precis sånna du länkade till! tack (piggar o piggar jag veta fan va jag fick just piggar ifrån)
Malin Björkner: Hej, Jag har en skjutdörr med tunga speglar i. Runt speglarna sitter en träram som släppt i kanten mot marken. Se bifogade bilder. Jag skulle behöva hjälp med att laga detta om någon som bor i/runt göteborg känner sig trygg med denna typ av lagning och har förslag på hur man ska göra! Hör gärna av er! Hälsningar, Malin
Martin Widqvist: Jag pratar om att firman skall ha kollektivavtal. Det garanterar lönenivåer lagar om anställnings skydd, mm. De firmor som använder det avtalet mot dig som anställd är inte seriösa. Jag tänker även att det är viktigt som anställd att vara med i Facket. Då får man hjälp i sådana situationer. Det är även viktigt att båda parter vet vad avtalen innebär. Det verkar inte vara fallet
lemaedva: [citat] Tack för svar! Men oj, det var ju flera år sedan. Ber verkligen om ursäkt. Hade gärna velat svara då men kommer inte ihåg nu. Däremot minns jag att det blev stora bekymmer med just denna målerifirma i Blekinge. Skickade faktura mer än dubbelt så hög som överenskommet (ungefärligt pris givet via sms). Anlitade annan hantverkare för att avsluta renoveringen. Och... betalade
Anonymiserad 433451: [citat] fullt lösbart... eftersom ni båda sitter i samma situation... Då är det iallafall inte mer än lite samtal om att detta skall lösas omedelbart.. Finns ju värre situationer...
Markarbetaren: [citat] Fast pris är alltid högre än ett löpande jobb. Man måste då förutse olika scenarion Jag älskar att jobba mot ett fast pris, oftast blir timpenningen likt en advokats! Men ni är kunden, hur vågar ni?[/QUOTE] Min erfarenhet är tvärtom! Men det kanske är skillnad på att skruva upp en blandare mot att ta ett prisjobb på lite större belopp. Vi strävar alltid efter att få så