2 087 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vad kan vi förvänta oss för hantverkarpriser framöver ?
I den snabbt ökande inflationen blir ju allt dyrare. Men samtidigt ökar bolåneräntorna kraftigt och elpriserna skenar. Således kommer hushållen (främst villaägarna) sannolikt dra ned på renoveringar som inte är absolut nödvändiga närmsta åren. Då är frågan, kommer en minskad efterfrågan att göra att priserna för hantverkare kommer att minska, vara oförändrade eller ändå öka fastän vi går mot sämre tider ? Hur ska man tänka ?
Jag förstår att materialkostnaderna inte går att påverka men timlönen ?
Jag förstår att materialkostnaderna inte går att påverka men timlönen ?
Moderator
· Stockholm
· 57 886 inlägg
Jag tror att det blir en höjning bland de duktiga hantverkarna. Skräpfirmorna blir färre, och kommer inte att kunna höja lika mycket.
Topp X (5? 10? 20?) % behöver så klart inte bry sig om en sinande efterfrågan. Ligger man i topp har man alltid tillräckligt med jobb, och kan ta betalt för det.H hempularen skrev:
Och ”skräpfirmor” kommer ju så klart att få det kämpigt, många som lär ryka om/när efterfrågan viker.
Men sen är ju frågan vad som händer med ”mittenfirmor”. Normalt sett borde en hel del saker bli billigare när efterfrågan viker, vilket den måste göra när folk måste lägga mer pengar på saker som bolån/livsmedel/el/m.m. Men nu har vi ju både hög inflation och vikande tillväxt. Inget vi sett sen 70-talets stagflation.
Överlag tror jag det blir svårt för hantverkare att höja priserna, eftersom alltför många kommer att välja bort ”onödiga” saker som bygga ny altan, nytt kök, etc. Så vi borde få ett överskott på lediga hantverkare. Åtminstone tillfälligt, tills vi sovrat bort ”skräpfirmorna”.
Klicka här för att svara