I den snabbt ökande inflationen blir ju allt dyrare. Men samtidigt ökar bolåneräntorna kraftigt och elpriserna skenar. Således kommer hushållen (främst villaägarna) sannolikt dra ned på renoveringar som inte är absolut nödvändiga närmsta åren. Då är frågan, kommer en minskad efterfrågan att göra att priserna för hantverkare kommer att minska, vara oförändrade eller ändå öka fastän vi går mot sämre tider ? Hur ska man tänka ?

Jag förstår att materialkostnaderna inte går att påverka men timlönen ?

Jag tror att det blir en höjning bland de duktiga hantverkarna. Skräpfirmorna blir färre, och kommer inte att kunna höja lika mycket.

H hempularen skrev:
Jag tror att det blir en höjning bland de duktiga hantverkarna. Skräpfirmorna blir färre, och kommer inte att kunna höja lika mycket.
Topp X (5? 10? 20?) % behöver så klart inte bry sig om en sinande efterfrågan. Ligger man i topp har man alltid tillräckligt med jobb, och kan ta betalt för det.

Och ”skräpfirmor” kommer ju så klart att få det kämpigt, många som lär ryka om/när efterfrågan viker.

Men sen är ju frågan vad som händer med ”mittenfirmor”. Normalt sett borde en hel del saker bli billigare när efterfrågan viker, vilket den måste göra när folk måste lägga mer pengar på saker som bolån/livsmedel/el/m.m. Men nu har vi ju både hög inflation och vikande tillväxt. Inget vi sett sen 70-talets stagflation.

Överlag tror jag det blir svårt för hantverkare att höja priserna, eftersom alltför många kommer att välja bort ”onödiga” saker som bygga ny altan, nytt kök, etc. Så vi borde få ett överskott på lediga hantverkare. Åtminstone tillfälligt, tills vi sovrat bort ”skräpfirmorna”.

Vid tidigare lågkonjunkturer för byggbranchen, har man väl infört nån form av subvention så att privatpersoner kunnat anlita dem?

S sunqan skrev:
Vid tidigare lågkonjunkturer för byggbranchen, har man väl infört nån form av subvention så att privatpersoner kunnat anlita dem?
ROT-avdraget finns ju redan. Bara att höja vid behov…

B b8q skrev:
ROT-avdraget finns ju redan.
Så vilken typ av subvention ska man ta till denna gång?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.