Hantverkare
OlaKrister: [citat] Vi tvättar fasader med högtryckstvätt. Man kör inte på högt tryck och man borstar fasader för att bort smuts. Inga problem. Högtryck är kung. Tung kung pung. De som säger att man inte ska använda högtryckstvätt arbetar sannolikt på Samhall. Det vet du.
findus42: Annonserar inte och letar inte efter privatkunder. Bygger ingen strategi för att de som söker upp mig via kontakter skall veta hur jag förhåller mig innan de sagt någonting om vad de behöver. Kanhända det är något som det går att ge pris på. I så fall är det ännu dummare att börja kontakten med att rapa ur sig en ramsa med regler som från andra sidan kan tolkas hur som helst. Som
Er Ar: Jag undrar om det finns någon här i forumet som kan rekommendera något företag i Sundsvalls-trakten för renovering av badrum? Det viktigaste för oss är att de är vettiga att kommunicera med och håller tider o.s.v. Priset är såklart också viktigt men kvalitet och proffsighet är viktigare. Vi avser inte att göra något arbete själva.
heimlaga: Nackdelen med oss som gör många olika saker är att vi inte kan vara lika snabba som en specialist vars hela karriär handlar om att träna in en enda arbetsuppgift. Och så blir det ju kostnader för utrymmen. Därför passar vi bäst på byggen där det är många olika saker som skall göras så att litet långsammare arbete och litet utrymmeskostnader hemma blir struntsummor jämfört med
lihak: Hej, vi använde oss av Avfuktningsteknik. Hittills inget att klaga på. :)
AG A: Problemet är, som sagt, att han varit där 3 gånger istället för 1. Det är inte ditt problem, och inget du ska betala för. 4 timmar är rimligt som du säger. Men kanske får du lägga på någon timme för resor, samt eventuellt krångel som kan bli. Bestrid fakturan, och erbjud 5h. 4h vanligt arbete + 1h resor och problemlösning.
zarkov: [citat] Hur skall ett stackars målsägandebiträde då överleva? SAABs konkursförvaltare fick (med rätta) en hel del kritik för sina räkningar, som mest var de uppe i 4500 kr/h (under 2021) och genomsnittsdebiteringen var 3247 kr/h. https://sverigesradio.se/artikel/saabs-konkursforvaltare-har-fatt-367-miljoner-i-arvode
Torpar-Anna: [citat] Dra åt pipsvängen med din värdering! Jag har bara ställt en simpel fråga.
Stefan1972: är väl bara borra hål igenom röret så man kan ha nåt runt som dragskaft ? bara stoppa in i hålen igenom.
Hallåhej: [citat] Hej Framtyr! Jag måste fråga dig, hur det har jag gått för dig så här över 3 år senare? Kom du in på någon av utbildningarna Drift- och Fastighetstekniker eller Kyl- och värmepumptekniker? I så fall hur har det gått? Och jobbar du nu inom något av yrkena? Jag är i samma situation som dig, är introvert och vill jobba självständigt, och funderar på dessa två
Patrick0327: [citat] A tänkte ungefär som dig runt 500kr efter rot 🤔 Inte fått offerten en men 2 man två dagar gick diskutionen kanske är skäligt ,blir ju 32 Tim × 500=16000kr
Mikael10: Hej! Undrar om det finns någon med erfarenheter av Andersen Sotare? Min upplevelse av framförallt en av ägarna har varit synnerligen negativ, eller rent av absurd, för att använda rätt ord. Jag trodde inte sådant kunde förekomma i en branch som bygger på relationer med kunder och goodwill.
Fairlane: [citat] Var det då korta uppdrag, någon timme eller två, eller långa uppdrag? Jag jobbar själv som IT-konsult i Stockholm och har gjort i många år. Normalt sett har vi tar vi inte betalt för att resa till kund i regionen, eftersom det är samma som att resa till kontoret. Skulle dagarna däremot delas på flera mindre uppdrag så måste man ta betalt på ett eller annat sätt. Vid de
Anonymiserad 537906: [citat] Nej men det hade inget med det jag skrev att göra
Kanotisten: Jag rev gamla köket själv vid renovering (kanske 12 timmar totalt), och la sedan klickgolvet på mindre än 6 timmar (samma yta som ditt). Offert jag fick för rivning var 15 000 kr och golvet låg på 8 000 kr - vilket var väldigt vettiga priser trots allt, så offerterna du har fått är helt uppåt väggarna.
Marlen Eskilsson: Då har du varit snickarlärling antar jag? Vad mer specifikt är det du vill lära dig mer om? Du kan hitta en hel del hos Svenskt Trä: https://larportal.svenskttra.se/public-pages/about/
Lena Nilsson5: [citat] Tack för svar! Min man håller nu på med stålborsten på borrmaskinen. Vi får hålla ut!
g.kraft: [citat] Spackla igen med woodfiller i rätt färg. I vissa fall kan man göra egen woodfiller av sågspån från materialet som blandas med vanligt trälim. Sen slipar du och ytbehandlar. Finns pennor för att färgkorrigera om det behövs.
star_daddy: [citat] Det går att slipa ned betonggolv med maskiner, med det kanske finns värmeslingor, vilket gör det svårt eller omöjligt? En ny betongplatta ska torka 6-12 månader efter gjutning eftersom den innehåller tusentals liter vatten som måste vädras bort innan ett trägolv kan läggas med någon framgång. Under denna väntetid la man förr billiga heltäckningmattor som en provisorisk
Håkan V: [citat] Jag har tramsat [citat] Du vet min åsikt nu. Och jag vet att du vill konstatera/utreda något med millimeterprecision, utan att varken du eller jag har tillräckligt med fakta. Jag har gått in i diskussionen med synpunkter på vad som är moraliskt rimligt, du läser "lagboken" till punkt och pricka. Jag tänker släppa det här nu, för det ger mig inget. Tror inte det tillför tråden
pennybridge: [citat] Tack! Jag har skickat en förfrågan till dem :)
mushu: [citat] Elva dagar sedan: [citat] Och nu tillbaka - igen! - med en helt fullkomligt bisarr liknelse med våldtäkt av alla saker. Nej, nu får du faktiskt lägga dig och vila min vän. Tack för den tydliga illustrationen av hur mkt tid och energi som kan slösas av ett enda förvirrat troll men du kan avsluta lektionen här. Hare.
Rena: [citat] Imponerad av ditt första inlägg på detta forum, snyggt! Du kan nog se bland mina andra inlägg att jag både bett om hjälp och gett hjälp. Just i detta fallet kommer jag inte ihåg vad han hette. Jag fick ett nummer av en kollega, ringde borraren. Hade jag haft mail eller nummer kvar hade jag naturligtvis delat med mig av det. Hoppas du kan ha en lite trevligare ton framöver. Det
AG A: [citat] Det är ju svårt att säga emot, då jagsom hantverkare aldrig skulle komma på tanke att jobba hos någon utan nyckel. Måste ju även hålla med om att det är jag, som hantverkare, som känner till vikten av att ha nyckel. Är den som ska be om den. Vag gällde frysboxen menar jag mest att TS ändå "lät" innehållet i frysen förstöras. Då han visste att den var strömlös. Även
BirgitS: [citat] Bästa svaret på sånt får man av en besiktningsman, såna brukar inte byggarna ignorera.
Andreas1 Hantverkare: [citat] Nu kan jag ju bara svara för hur det är hos oss. Men där kör anställda till vår verkstad (i sina egna bilar såklart) och deras dag börjar när de är på plats och redo. Ska de sen ut till kund så utgår de från verkstan och kör med firmans skåpbil, på tid som faktureras såklart. Vi tar ingen "servicebilsavgift" utan endast milkostnad (och timlön) per påbörjad mil.