Jag tänkte väl då snarast på när det inte anlitas i en näringsverksamhet. Det rörmokaren får i handen efter att skatter och kostnader betalats är en mycket liten del av vad bilmekanikerns kunder betalat, som bilmekanikern sedan kan ta ut och betala rörmokaren med.

Eftersom just arbete beskattas hårt i Sverige, och privatpersoners konsumtion, blir denna effekt extra tydlig när man tittar på vad som händer i två led efter varandra med i princip bara arbetskostnader.

Man skall naturligtvis inte acceptera "vad som helst" i arbetskostnader med vilken undermålig motivering som helst, men jag tycker det finns en viss obalans i debatten mellan vad man som konsument är beredd att betala för en rörmokare, och vad man som rörmokare anser sig behöva ta betalt. Jag tror sanningen ligger lite närmare rörmokarens synpunkter.

N
ACME skrev:
Jag tippar att hans fasta kostnader är likvärdiga med mina och mina kollegors (vi är snickare och plattsättare), och vi ligger runt 10000:-/ mån om man räknar med billeasing, service, försäkringar, pensionssparande, telefon, verktyg och arbetskläder, kontorsmaterial och allt annat smått runt omkring.
Sen är 500:-/tim inte speciellt vanligt, snarare 400:- för en röris, och då försvinner ytterligare 8500:-/mån.
23800:- i månaden innan skatt är ingen höjdarlön med tanke på jobben som man emellanåt står och utför.

Skulle du gräva bajs för den lönen?
Det finns ganska många som har betydligt lägre lön än så och gör mkt otrevliga saker. Tex. så har dom flesta som tar hand om äldre och byter deras blöjor och matar dom betydligt lägre betalt.

Tycker också att rörisar lägger på väl mycket...De har ju rabatter redan men ändå saftar de i så att det stänker om det.
Vi fick en faktura från vår rörmokare på Maxit grovbetong, 25 kg-säckar à 128 kr+ moms per säck. Detta blir för oss 160 kr per säck med moms.

På Bauhaus säljer de 25 kg grovbetong för 29,90 per säck och på Bygg-Ole säljer de exakt samma betong som rörmokaren använde, Maxit grovbetong med samma EAN-kod, för 45 kr. Detta gör att rörmokaren tar ca 355 % av det pris som vi kan handla exakt samma sak för på Bygg-Ole. Och då har han säkert redan rabatt så han kanske har lagt på 400 %.

Rätt schysst affärsidé....

Detta är något som återkommer om och om igen -hantverkares pålägg på flera 100 %. Det måste komma till någon förändring, efterhand som kunderna blir mer och mer medvetna om vad saker egentligen kostar.

Dom tiderna kommer när det blir mindre att göra, dock håller jag med om att påslagen ofta är orimligt stora.

Snailman
ja numera kan man ju lätt kolla priser på internet, för några år sen köpte jag tex datordelar från utlandet, men numera är det hyfsade priser i sverige, jag har samlat på mig en del länkar här från forumet till utländska siter, så när det blir dags att bygga så kommer jag att jämföra priserna ordentligt, bla på vvs

Klart att det blir fel när man anlitar en rörläggare att göra en rörmontörs jobb... Det e 2 helt skilda jobb..

Kanske skulle presentera mig då jag e helt ny på detta forum..
Jag heter Jens och e 37 år.. Har jobbat som röris sen -88 (traditionell lärling), Dom första 10 åren på en liten servicefirma som jobbade mest mot privatkunder samt en del mot hyresgästföreningar... de resterande åren har jag jobbat som service/garantimontör på en privatägd rörfirma i Sthlm med 60 montörer anställda..

Pysslade förr mycket med oljebrännare men nu arbetar jag mest med injustering och rörmärkning samt en hel del gasinstallationer.

Min firma jobbar uteslutande mot proffs och tar inga jobb åt privatkunder eller små snickarskuttar heller och jag stöter sällan på kommunikationsproblem mellan yrkesgrupper... Min erfarenhet av privatkunder e inte god och det beror i 100% av fallen på kunden.

Att jämföra internetfirmor som Rinkaby med en riktig grossist är ett kul skämt..

Mvh Jens

Jenzza skrev:
Kanske skulle presentera mig då jag e helt ny på detta forum..
Jag heter Jens och e 37 år.. Har jobbat som röris sen -88 (traditionell lärling), Dom första 10 åren på en liten servicefirma som jobbade mest mot privatkunder samt en del mot hyresgästföreningar... de resterande åren har jag jobbat som service/garantimontör på en privatägd rörfirma i Sthlm med 60 montörer anställda..

Pysslade förr mycket med oljebrännare men nu arbetar jag mest med injustering och rörmärkning samt en hel del gasinstallationer.

Min firma jobbar uteslutande mot proffs och tar inga jobb åt privatkunder eller små snickarskuttar heller och jag stöter sällan på kommunikationsproblem mellan yrkesgrupper... Min erfarenhet av privatkunder e inte god och det beror i 100% av fallen på kunden.

Att jämföra internetfirmor som Rinkaby med en riktig grossist är ett kul skämt..

Mvh Jens
Jens

Kan du inte vara hygglig att uteckla din text litet för mig som inte kan din bransch.

Vad är skillnaden på en rörläggare och en rörmontör
VIlka jobbar ni mot om ni jobbar mot proffs, andra rörläggare?
Vilka är dina negativa erfarenheter av privatkunder?
Varför är jämförelsen mellan Rinkaby rör och en riktig grossist ett skämt?

Ja, jag blev också nyfiken.
Den största skillnaden jag kan komma på mellan Rinkaby Rör och "en riktig grossist" (jag förmodar du menar Ahlsell) är väl att Rinkaby säljer till privatpersoner, vilket Ahlsell inte gör. Om just det är speciellt kul vet jag inte.

Absolut.. ursäkta om jag va lite otydlig..

En rörläggare lägger rören som går i gatan... Som privatrperson kommer du aldrig i kontakt med henne/honom...
En rörmontör tar vid ungefär vid vattenmätaren..

Med proffs menar jag stora beställare med god planering (i de flesta fall) PEAB, NCC, JM och Skanska som har en plan för hur rören ska dras, Och inte bara förutsätter att vatten värme samt den av värmepumpstillverkaren/återförsäljaren utlovade driftsekonomin e en självklarhet..

Privatkunder e ofta intressanta.. Alla e nöjda o glada när man går därifrån.. Sen får dom fakturan o ringer o säger "han va bara här 14 timmar och 38 minuter men har skrivit 16 timmar" Sanningen att säga så har man lagt ner 26 timmar på att leta upp den bästa lösningen på kundens problem.. (Eller ännu oftare självbyggare som har tänkt till sjäv).. Man behöver inte flera års utbildning för att dra ett rör från punkt A till B ....Men inte många tänker på att optimera funktionen och ekonomin.. (jag ser ofta värmepumpar som dricker el som ett bajenfan dricker öl).. Och då kommer vi osökt in på firmor som säljer rörpinaler till låga priser..

Rabattsystememen för olika grossister skiljer sig från grossist till grossist, Men gemensamt e allt som oftast att de e indelade i produktgrupper.. Firman jag jobbar i ( nästan uteslutande stora projekt) har ofta 75-80 % på vissa grupper men en så enkel sak som en FMM-blandare eller en muggstol från IDO tjänar jag ca 200 kr jämfört med en internetfirma eller ett större byggvaruhus....

Låt mig ta ett exempel.. Min i övrigt sympatiska o tillika intelligenta granne ville ha en ny mugg och kom då i detta ärende och ville ha min hjälp, Inga problem sa jag glatt.. du får mina rabatter på delarna o jobbet gör jag gärna gratis (45 minuters jobb) Jag tillbringade 1 timme att kolla hos vilken grossist jag köpte en GBG-mugg med dolt v-lås.. det skillde 50 kr.. jag skulle få betala 1449 kr + moms... Men då har han hittat den billigare hos nån annan (o de diffar på 30 kr).. visst köp den gärna så slipper jag baxa ut den till bilen och in till ditt badrum säger jag.. Han ringer mig dan efter och har fått en WC utan ventil (den kostade honom ett par hundringar till, Dessutom börjar jag tröttna på att springa hos honom att kolla att han köpt rätt delar..
1 vecka senare installerade jag hans mugg med hans eget material det tog mig 50 minuter och jag tog 1000 kr av honom..
Hade jag fått som jag ville så hade han torskat 80 kr på mtrl men sparat 1000 kr och fått den installerad på dagen utan att lyfta ett finger...

Rinkaby e ingen grossist.. Dom handlar av samma grossister som andra rörfirmor.. Hos en riktig grossist finns support.. det finns inte hos Rinkaby.....
om du mailar mig RSK-nummer på grejorna du behöver så knäcker jag deras priser lätt och jag tar inte heller något ansvar för att du får just de pryttlarna du behöver .... Men jag säljer gärna.

Mvh Jens

Jenzza: Jag köper ditt resonemang till vissa delar, men har några egna synpunkter.

Rinkaby är bra, för de visar att det går att sälja material på ett annat sätt än tidigare. Visst är servicen för en yrkesman säkert inget att hänga i julgranen, men om jag som icke utbildad rörmokare får för mig att åka till en grossist och köpa en bit rör för att flytta utomhuskranen, så är nivån på servicen inte heller särskilt hög.

Det ger också att rörmokare inte kan debitera precis vad som helst i hopp om att kunden skall svälja en "grossistprislista". En rörmokare får gärna tjäna ett par tior på en kulventil, men inte flera hundralappar. Då känner man sig som kund rejält lurad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.