Vi ska lägga in ett granitgolv på nedervåningen i vårt nybyggda hus.
Har varit i kontakt med dels en färgbutik på orten som bara glömmer och lovar, spelar golf när man ringer ringer aldrig igen, fast man lovar, en golvläggare i närheten samma sak lovar komma i morgon kommer inte och när man ringer svarar de inte på telefonen! Varför kan man inte säga jag har inte tid om det nu är så utan bara ljuger och håller på man blir bara så trött av att jaga dem hela tiden! Tycker att de borde vara rädda om sina kunder, de förlorar ju mycket på att bära sig åt så, dels genom negativ reklam jag berättar ju för mina arbetskamrater när de frågar hur det går och sådant sprider sig!
De förlorar ju på att man handlar materialet någon annan stans! Jag fattar inte att de är så dåliga på service!!
Någon som vet en golvläggare som går att lita på????
Mvh Opaler

Var bor du?

Hantverkare i ett nötskal.
Tror det är nåt genetiskt !!! Kan tyvärr inte hjälpa dig, bara hålla med om att det är för jädra tråkigt.

Jag lider verkligen med dig Opaler.
Man kan ju undra hur fan en HEL yrkeskår kan ha så många RÖTÄGG!?!?!?! :confused:
Nu VET jag att ALLA INTE är lika slapphänta och skiter i kunderna, MEN tyvärr så är det för många i denna yrkeskår som gör det.

Om jag skulle behandla mina kunder på samma sätt, hade varken jag eller mina kollegor jobb.
Jag arbetar för närvarande som konsult åt ett av sveriges största bilmärken på fler bokstäver än fyra...
Om jag eller någon av mina konultkollegor betedde sig på samma sätt, blev avtal uppsagda, samtliga konsulter åkte ut och vore ALDRIG mera välkomna dig oavsett om vi jobbade gratis!!!

Jag har också drabbats av sådanna där hantverkare och tröttnat. Men den sista hantverkaren jag anlitade var en rörkille, vi bestämde tid kl1600, gissa när han kom, EXAKT 1600, TVÅ gånger på raken, jobbet PERFEKT utfört, så visst finns det GULDKORN!!!!!

Det ska bli spånnande och se om denna tråd kan bli något intressant att läsa, eller...

Mitt råd till dig Opaler, ring någon annan!

Lycka till

Hej!
Vi bor i Markarydoch jag vet att det finns guldkorn också de som har byggt vårt hus Habi Byggär sådana guldkorn, har gjort ett kanonjobb gör det de säger att de ska och håller tider!! Så vi letar vidare och försöker hitta en bra golvläggare!
Annars får vi väl göra det själva!
Mvh opaler

Vi har funderat på att starta en byggfirma med tidsgaranti. Lite högre priser men å andra sidan gör vi allt i tid och som bestämt. Tror ni det skulle funka?

Jag hade gärna betalt lite mer för att få ett gjort ett bra arbete och inom den tid man har bestämt!
Opaler

pitufina skrev:
Vi har funderat på att starta en byggfirma med tidsgaranti. Lite högre priser men å andra sidan gör vi allt i tid och som bestämt. Tror ni det skulle funka?
Absolut!!!

Definitivt !

Jag är beredd att ge min byggare 10.000:- extra i näven som "bonus" om han hinner komma så långt att jag kan ta över och göra vissa bitar före vintern. Fast det vet han inte än, men jag tänker spela ut detta kort snart. Det går nämligen trögt....

Visst, det får inte kosta vad som helst. Men hur mycket det betyder att tider passas och att ev. fördröjningar meddelas i god tid är något hantverkarna underskattat.

pitufina skrev:
Tveksamt säger Gravedigger. Det är nog få som i verkligheten är villiga att betala extra för en sådan tjänst.

min första tanke är bara, VARFÖR ska jag betala EXTRA för att hantverkaren ska komma i tid, bli färdig när han lovat etc ???
Visst saker kan inträffa som gör att det blir försenat, men INTE i den mängden som det nu sker.

Håller med naresjo, varför betala för något man borde få till ordinarie pris? Varför inte starta en firma som inte lovar så förbannat mycket hela tiden istället. Jag jobbar i en annan bransch med mer jobb än resurser och vi tackar helt enkelt nej till jobb vi inte har tid att utföra... Kan det vara en idé?

naresjo skrev:
min första tanke är bara, VARFÖR ska jag betala EXTRA för att hantverkaren ska komma i tid, bli färdig när han lovat etc ???
Visst saker kan inträffa som gör att det blir försenat, men INTE i den mängden som det nu sker.
Det finns en del företag som håller vad de lovar pris-, leverans- och kvalitetsmässigt. De brukar oftast kosta litet mer pengar och är kanske därför inte förstahandsvalet för alla.

gravedigger skrev:
Det finns en del företag som håller vad de lovar pris-, leverans- och kvalitetsmässigt. De brukar oftast kosta litet mer pengar och är kanske därför inte förstahandsvalet för alla.
Jag förstår i alla fall inte varför det ska kosta MERA för att min som tex rörmockare eller snickare ska utföra ett kvalitetsmässigt jobb, vara klar när det är lovat osv...
Visst förseningar kan det bli, det vet nog ALLA, men nonchalansen att inte komma när man lovar, strunta i att höra av sig osv listan kan göras lång.
Det är detta som stör mig och gör mig skitförbannad!
Med påföljden att jag hellre gör jobbet själv så långt det går, lagligt eller inte.

Åter igen som jag skrev i ett tidigare inlägg, betedde jag min på samma sätt vore både jag (med mitt företag) och dom som jag hyrs in av till kunden, TOTALT BANNLYSTA och åkte ut fortare än kvick och att komma tillbaka, ALDRIG!!
Men jag tror tyvärr att hantverkare i stort över lag har det ganska bra just nu och helt enkelt inte behöver bry sig, dom har jobb i alla fall...

Om jag skulle starta ett hantverksbolag idag så skulle jag vara noga med några saker:

1: Tider och överenskommelser är till för att hållas.

2: Prislistan måste vara klar och tydlig, och kunden skall förstå vad det är man betalar för. Restider, kilometrar, verktygsavgifter, bilhållningsavgifter etc måste man baka in i priset från början.

3: Materialet man använder skall ha ett bra pris. Det betyder inte nödvändigtvis att man är billigare än allt som finns på nätet, men om man kan åka ned till järnhandeln själv och handla mycket billigare blir kunden lite ledsen i ögat.

4: Hantverkare bör vara så hela och rena att de inte skitar ned ett hus med sin blotta närvaro. De spottar inte snus omkring sig, och fimpar ciggaretterna utanför.

5: Hantverkare städar upp efter sig. De tar också med sig emballage och skrot som blivit över.

6: Hantverkare berättar för kunden när man stöter på problem som gör att planerna måste ändras lite. Det skall inte kunden behöva upptäcka på egen hand när allt är klart (och försent att ändra på).

Oavsett om hantverkarna tror det eller ej, så tjänar de mest pengar när kunden är nöjd och betalar vad man kommit överens om jämfört med att tjafsa fram och tillbaka om viten, vilken tid som använts, reseräkningar, obefintlig städning, groteska materialpriser och att uppdragsgivaren fått använda en massa timmar för att vänta på dem.

En hantverkare som uppfyller kraven kan säkert ta lite mer betalt, de rekommenderas ändå av nöjda kunder. Däremot tror jag inte på hantverkare som har "vi-beter-oss-som-svin-priser" och "vi-är-de-luxe-hantverkare-priser" tryckta på varsin sida av ett papper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.