Håller sedan snart ett år tillbaka på att renovera vårt nyköpta hus på Bjäre. Nästan klara anlitade vi en mindre firma från orten för att kakla köket. Det visade sig att kaklaren de skickade hade alkoholproblem. Återfallet fick han hos oss. Han halsade flaskorna i kylen.. Urk.. Jag hällde förstås ut resten också...
Denne man huserade alltså en hel dag i vårt nyrenoverade kök, på nyslipat nyoljat ekgolv och över en 4 cm tjock skiva av Bohusgranit.. När han slamrade runt med verktyg och kakel lyckades han inte bara skära sig i handen, han la också ett par rejält skarpa repor i vår fina långa högblanka diskbänk från Intra.
När vi kom på eftermiddagen satt han och sov på en stol trädgården...
Vi ringde förstås till hans chef som ryckte ut och städade upp efter honom. Kaklen fick tas bort, och i halva köket fick man t o m ta bort gipsskivan bakom. Nu har vi börjat om från början igen... Fick förstås köpa ny kakel också.

Någon som vet om en sådan diskbänk går att slipa? Är det rimligt att kräva en ny diskbänk annars?
Alla är ledsna för det inträffade men ledsnast är nog vi.. Diskbänken kostade ca 10.000 vilket var billigt eftersom den beställdes via nätet. Via köksfirmorna kostar den ytterligare tre - fyra tusen..

Vi hade inget skriftligt avtal med firman. Var lite i panik eftersom det inte som planerat funkade med glasskiva. Anlitade därför första bästa firma på orten som kunde hjälpa oss med kort varsel (anlita aldrig någon med som har kortare väntetid än tre månader..). Var angelägna om att komma in i huset i tid. Har ännu inte kommit till frågan om betalning...

Hjälp!!!! Vill inte lägga ut namnet på firman här. Det finns ju en mänsklig dimension i det hela också. Jag tror inte att det händer igen och det känns just nu inte riktigt rätt att dra hela företaget i smutsen?
Tacksam för era synpukter snabbt! Vad gör vi????

Mvh
Marilyn
 
Prata med firman att det finns skador som ni vill ha åtgärdade. Även om det finns en mänsklig tragik bakom det hela så skall inte ni behöva påminnas om det varje gång ni torkar av diskbänken.

En dialog löser det mesta, är alltid bättre än konflikt och jurister från början, och brukar leda till en lösning så småningom. Det handlar trots allt inte om pengar av kolossala dimensioner, så ni borde kunna få till stånd en uppgörelse som bägge parter är nöjda med.
 
Företaget ska naturligtvis ersätta er för diskbänken, eller se till att den återställs om det nu går.
 
A
hoppas att företaget själva erbjuder sig att kompensera för det måste ni ju ha! Det måste väl ändå ligga i deras händer? Ni har ju inte valt personal till deras firma. Tråkig historia!
 
Det var väl inte ert fel att fel person var på "fel" plats?! Jag skulle inte gå med på nå´t mindre än full kompensation. Jag tror inte att du hjälper gubben med flaskan ett dugg genom att "vara snäll". Firman skulle garanterat inte "varit snäll" om du i fyllan och villan råkat repa deras nya, fina firmabil och somnat på deras kontor.
 
Kolla med ert försäkringsbolag om hemförsäkringen täcker skadorna. Sedan kan ert försäkringsbolags jurister fortsätta diskusionerna med hantverkarfirman.
 
Sånt här är ju firman försäkrad för, så självklart skall ni få allt återställt som de var innan mannen med flaskan kom på besök.
 
Ett muntligt avtal är lika giltigt som ett skriftligt.
Självfallet skall den anlitae entreprenören inte bara lämna ett fullgott arbete rörande den avtalade kaklingen, utan även återställa arbetsplatsen till ursprungligt skick.
Om ni tycker det är rimligt så kan ni kanske komma överens om ett skadestånd mot att ni behåller den repade vasken. (den kommer ju att bli repad igen förr eller senare)
 
Diskutera det över en öl med ägaren till firman.........lågt
 
Oerhört tragiskt. Hoppas ni står på er och får ersättning så ni kan lägga detta till historien.
Ledsamt för alla precis som du säger.
 
Kräv full kompensation! Det har ni all rätt till. Företaget har normalt en ansvarsförsäkring. Om denna täcker detta eller inte är inte ett problem för er utan för firman.

Om firman inte frivilligt ersätter så överväg om ni skall anlita en jurist specialiserad på skadeståndsrätt. Det är många jurister som saknar kompetensen för att fullfölja en skadeståndstalan så att allt går den skadelidandes väg. Er hemförsäkring innehåller sannolikt ett försäkringsskydd för tvister. Kontakta ert försäkringsbolag och ta reda på förutsättningarna för att ta er hemförsäkring i anspråk.

Vi har blivit alldeles för snälla i det här landet. För 10 år sedan sa man självmant om man lånat en sak och av en olyckshändelse att man skulle ersätta skadan. Idag lånar folk saker, har sönder dessa vårdlöst eller av en olyckshändelse och det enda som oftast sägs är förlåt, det var inte meningen.
 
Lekkamraten skrev:
Vi har blivit alldeles för snälla i det här landet. För 10 år sedan sa man självmant om man lånat en sak och av en olyckshändelse att man skulle ersätta skadan. Idag lånar folk saker, har sönder dessa vårdlöst eller av en olyckshändelse och det enda som oftast sägs är förlåt, det var inte meningen.
Jag tvivlar iofs starkt på att "vi" är snällare nu än för 10 år sedan. Jag tycker tvärtom att människor blir mer och mer välinformerade och kritiska konsumenter för varje år som går...
 
Lekkamraten skrev:
Kräv full kompensation! Det har ni all rätt till. Företaget har normalt en ansvarsförsäkring. Om denna täcker detta eller inte är inte ett problem för er utan för firman.

Om firman inte frivilligt ersätter så överväg om ni skall anlita en jurist specialiserad på skadeståndsrätt. Det är många jurister som saknar kompetensen för att fullfölja en skadeståndstalan så att allt går den skadelidandes väg. Er hemförsäkring innehåller sannolikt ett försäkringsskydd för tvister. Kontakta ert försäkringsbolag och ta reda på förutsättningarna för att ta er hemförsäkring i anspråk.

Vi har blivit alldeles för snälla i det här landet. För 10 år sedan sa man självmant om man lånat en sak och av en olyckshändelse att man skulle ersätta skadan. Idag lånar folk saker, har sönder dessa vårdlöst eller av en olyckshändelse och det enda som oftast sägs är förlåt, det var inte meningen.
Lite väl generalisering va...
snacka att dra alla över en kam...
//Goerana
 
Om man går tillbaka till ämnet så skulle det vara intressant att läsa vad goerana och julbingo har för förslag till trådens ursprungsförfattare istället för att läsa er klanka på någon som ger ett förslag och samtidigt säger sin mening.

Själv så håller jag med Lekkamraten, kräv full ersättning. Vänta med betalningen tills dess att ersättningsfrågan är löst. Det tror jag är det enda sättet att få igenom dina krav.
 
Marilyn skrev:
Vi hade inget skriftligt avtal med firman. Var lite i panik eftersom det inte som planerat funkade med glasskiva. Anlitade därför första bästa firma på orten som kunde hjälpa oss med kort varsel (anlita aldrig någon med som har kortare väntetid än tre månader..). Var angelägna om att komma in i huset i tid. Har ännu inte kommit till frågan om betalning...
Jag tolkar det som om ni har anlitat dem med "färgade pengar". Då kan ni ligga risigt till. Hantverkaren kan totalt neka att han har varit hos er, främst om han inte heller har tagit emot några pengar. Tyvärr...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.