Hantverkare
xdigger: Min kompis är undantaget som bekräftar regeln. Han gör inget som han inte skulle vara nöjd med själv. :)
Elektra: En bekant till mig gjorde den dyra erfarenheten att anlita dem och det har kostat åtskilligt, vet inte ens om han fick ut ngt på försäkringen eller inte, men huset skulle säljas och Litabygg skulle fixa en del småjobb som blivit liggande. De hade fullkomligt länsat huset på allt av värde + brutit sig in i bilen, dragit sönder instrumentpanelen för att få loss stereon och sedan dragit
Globetrot: Nimajneb, jag håller med. Varför skulle de sänka profiten för sin egen bransch?
MmeMim: Vi vill som el_richard är inne på få en ungefärlig prisuppgift för vad all renovering vi anser behövs kommer kosta så man vet det när man pratar lån och köpesummor. Har läst här på forumet att man ska börja från tak till botten på huset, och mycket hoppas vi kunna göra själv - om jag bara kan ta mig iväg till en byggkurs någonstans. Att kunna riva och bygga upp väggar känns
Kramerica: Jag bor i en bostadsrättsförening vars hus uppfördes av en tysk byggfirma som därefter varit ovillig att åtgärda vissa av de fel som konstaterats vid slut- och garantibesiktning. Det har bland annat varit problem med loftgångsplattorna vars ytskikt börjat vittra och felaktig lutning på plattorna har orsakat fuktproblem. Den ursprungliga beställaren Akelius har gått med på att stå den
bigbula: glömde en sak de har gemsamt med araber. mycket rädda för stora hundar. har du typ rottweiler, schäfer eller liknande sitter du rätt säkert. men igen, ha ingen kontakt. blir lurad. mycket påstridiga, tyvärr hittar dom ofta äldre ärliga människor. de skickar ofta ut yngre som sonderar först.
Bowman: [citat] :) Till "hantverkaransvariges" försvar har han hittills, trots dubbla tiden mot utlovat och miljarder problem, hela tiden fixat allt och inte än krävt pengar förens jag är nöjd. Det är värt mycket. Tack o lov att man inte betala i förskott kanske :)
Chang-Yoon: Antagligen har inte entreprenören som har lämnat offerten inte någon större handelsvolym med betongleverantören så det blir med andra ord inga bättre priser för honom än för dig. Sen kan man tänka sig att entreprenören lägger på minst 10% bara för att han vill ha lite förtjänst. Edit: För övrigt tycker jag att det är väldigt dyrt pris. Nu vet jag inte hur plattan ser ut och
Snickerick: Hejsan Ska låta gjuta en betongplatta, är det något särskilt avtal eller så man bör skriva med sin gjutare, jag tänker på saker som specifikt handlar om just betonggjutning då?
Rena: Hej, Är på jakt efter någon som kan kratta, klippa gräs och röja i en trädgård. Det handlar inte om något finlir, utan bara få det att se drägligt ut. Tänkte mig någon seniortjänst eller "sydkraftare". Kan någon tipsa? Tack!
Matjesgården: Tack! Vi har redan bokat in dem, det var ju extremt schysst av dem bara att ställa upp mitt i semestrarna (juli) när våra försenade fönster äntligen kommer.
Taxen: Nu skriver AB om dessa . http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16759619.ab Läste i vår lokaltidning i veckan,att det var ett gäng som håller till på en industritomt och där slänger de sopor,asfalt och betong.De skiter i att köra till återvinning utan lämnar allt kvar,så att ägaren får kosta på tiotusentals kronor för att få rent på sin tomt.
Markgubben: Lite sent att gnälla över högt pris när kontraktet är skrivet. Jag tycker inte alls det är att lura folk med att ta ut ett extra högt pris. Tvärtom högst affärsmässigt. Orsakerna till ett högt pris kan vara hur många som helst. En speciellt duktig målare Ett målaren för tillfället hade mycket uppdrag och kände att för att det skulle vara värt att ta uppdraget så vill han ha
cecar33: [citat] Jo jag förstod det därför skrev jag som jag gjorde. Fråga alltid förbehållslöst, för vem vet vad som är fel. Om man bara glor på en sak för att man tror att det är så som någon sagt tidigare, så kan ju svaret bli så som det du fick. Det var väl ingen hjälp på vägen med det, men kunde blivit väldigt dyrt.
Villa 1948: Hej, Vi ska äntligen renovera köket med allt vad det innebär. Är det någon som har bra tips på firma som kan ta ett totalentreprenad (el, vvs, målare och snickare) gärna att ni använt dom själva och är nöjda med slutresultatet. Huset finns i Stockholm. Tacksam för alla svar och tips jag kan få. /Malin
sj6: [citat] När vi hänger radiatorer så är det alltid målat, aldrig tapetserat på väggen bakom. Det är ny kotym vad jag förstått det som för att underlätta framtida omtapetsering.
Stommen: Ni har helt klart rätt till ny färg. Det är deras skyldighet att leverera då de levererat en felaktig produkt. De behöver dock inte bjuda på lacken. Men de har skyldighet att stå för era omkostnader. För att reklamera färgen. Resor eller om ni blir tvungna att vara lediga från jobbet för att hämta upp ny färg m.m. Vet dock inte om de är skyldiga att ersätta er för de skador den
ekolodet: Hej Jag har använt ett firma som heter "Söderstadens Byggentreprenad" för ett större renoveringsprojekt. Jag är mycket nöjd med samarbetet och kommer anlita dem även i fortsättningen. http://soderstadens.se/
Tommor: [citat] LOU och HBV avtal från dominerande kommunala bostadsbolag/kommuner kommer snart att få sig en granskning tror jag. För det blir väldigt snedvriden konkurrens när till dessa kommunala inrättningar tar in fasta priser på utföranden av merparten av alla underhållsarbeten och tillhandahåller material och sedan accepterar lägsta anbuden som lönedumpar och ligger långt under
buspojken: Va vill du ha svar på? Om de är dyrt? Mockfjärd är alltid dyrt, köp fönstren på annat håll och hyr in en snickare ett par dar, vips så har du sparat en stor slant
EyEr0n: F-skattsedel kollar du med Skatterverket. Anmärkningar hos kronofogden. Hur har ni tagit referenser?
RR50: Nu kanske du förstår min sits vill ju inte säga att alla byggare är så har jobbat med många bra med. Har man otur så hamnar man i min sitts...
noone70: Kul att få höra positiva historier om hantverkare för omväxlings skull...:)
Mats: Mindre städning genomförd /Mats Moderator
huggan: [citat] Det var mer ett skämt. Gör man det förlorar man kanske den kunden och får ett rykte som dyr.
tank77: Eller testa själv, är inte så svårt om man inte har tummen mitt i handen. Ring farsan så kan ni hjälpas åt.
Homesnickern: Mina preferenser är: Referenser och vad de säger om de har något negativt att säga och hur firman hanterat detta. Tro det eller ej men alla byggnationer vi utfört har det varit problem med som man fått lösa på vägen och det viktiga har varit hur hantverkarna löst detta. Har hantverkarna arbetat mycket i samma område / villaområde ligger det på + då de oftast blivit rekommenderade
Mikael_L: KOW, jag tror som dig. Att åldern inte spelar någon roll. Är man ickekommunikativ som ung så är det stor risk att det blir livslångt. :) Och än så länge verkar omröstningen stödja den tesen, men det statiska underlaget är dock fortfarande ganska skralt. :)