H
HEM2121: Att de räknat 410/timma till skattemyndigheten, kan man nog se som ett bevis att priset de fick var inkl. moms. Förmodligen har de glömt att bocka in rutan när de gjort fakturan att summorna är inkl. moms. :) Annars är ca 500,00/timme inkl. moms normalt. Storstad eller landsbygd?
8 svar · 2,8k läst
H
hempularen: En enskild firma behöver egentligen inte vara registrerad överhuvudtaget. Det räcker att du som privatperson begär F skattesedel så är du igång. Du kan söka på personer också, för enskild firma är org nummer = person nummer. Jag ser att den här personen har ingen registrerad adress. Jag har sett det några gånger, och vet inte vad det betyder. Jag vet inte hur man kan göra sig
10 svar · 2,0k läst
HiddenDingo
HiddenDingo: Hej, Letar just nu efter en hantverkare som kan hjälpa mig med min golvvärme som inte fungerar som den ska, golvvärme systemet är gjort av Rehau. Är det någon som skulle kunna rekommendera en bra hantverkare till detta?
0 svar · 2,2k läst
R
Riggen: Det var nog inte helt dumt. Att hantverkarna upptäcker att man är petig är nog knappast dumt, då kanske de skärper till sig lite extra ;)
13 svar · 5,3k läst
O
oceanis: Det är ju egentligen totalt ointressant vilken kalkylmetod en firma tillämpar, det som är intressant är ju vad man får betala för ett visst arbete inkl materiel i slutändan. Metoden för procentpålägg finns i alla brancher, det som vi alla har drabbats av är tex posten förbrukningsmateriel på fakturan från bilverkstaden, detta är också en procentsats som inte har med verkligheten
7 svar · 3,7k läst
M
mariedal: Nu gäller detta en br men..vi inglasade balkongen a 45 papp 2008..firman är väldigt stor o de satte dit 8 glas 1 cm tjocka utan ramverk-lister mellan glasen-allt löper i skenor-lister fastsatta i grannens balkongunderdel. Det första som hände var att vi beställde jobbet i maj-skulle utföras under sommaren men det blev klart först i oktober pga flera skeva glas..sen lossnade ett glas då
0 svar · 3,1k läst
D
Danne12345: Alla har väl hört låten "Dansa, Pausa". Här kommer en låt från P3 Morgonpasset som tillägnas hantverkarna. Mycket roligt http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2024&artikel=5150937
0 svar · 2,3k läst
Globetrot
Globetrot: Jag har drivit eget företag som konsult i en helt annan branch. Sedan vi köpte hus för 7år sedan har jag verkligen förvånats över hantverksbranschen. Kunden har inte alltid rätt. Men som företagare bör man försöka bete sig professionellt. Finns ingen av de branscher jag mött där så många har en otroligt rutten attityd. Det finns bra hantverkare. Tyvärr tror jag också på det
141 svar · 19,4k läst
·
J
jkarlberg: gjorde nygligen detsamma, avståndet var ca 2 meter. materialet gick väl på max 1000:- Ta bort golvspån, lägga nya rör, koppla in till det gamla systemet, pexrör till varmvatten och kallvatten och lite kopplingar. Var inte så avancerat tycker jag.
3 svar · 5,5k läst
Totem
Totem: Sant. Sent from my HTC Desire S using Byggahus
26 svar · 6,8k läst
Rrrrr
Flyttad
Rrrrr
Flyttad
D
DrStein: Nu är jag bara tvungen att lägga mig i. Jag måste så klart nämna att vi målare själva köper våra verktyg i de flesta fall och företagen betalar målaren upp till ett maxbelopp på 1500 kr per år. Kan också nämna att 120 kr för en pensel inte är speciellt dyrt om man vill ha bra grejer, och det föredrar ju yrkesfolk. Undantagsfall är jobb som förstör penslarna onormalt mycket,
42 svar · 16,1k läst
B
Beltis: Jag skulle säga att tidsåtgången låter i högsta laget. 150 timmar är en hel del för saker som i min värld går relativt snabbt. Jag gjorde ungefär samma sak i min lägenhet på 70 kvadrat + lägga golv + fixa panel och tapetering i ett par rum på en månad. Då pillade jag några timmar efter jobbet och 6-8 timmar på helgerna. Dessutom är dom där proffs och ska kunna göra det
2 svar · 15,8k läst
sy97jgu
sy97jgu: Hej Skall ta bort en liten balkong på 2a planet och sätta dit ett räcke/fransk balkong samt renovera altan och balkong ovanför terrassen på ett 30 tals hus i putsad tegel. (se bifogade bilder) Känner någon till ett bra företag med goda referenser för ett sådant arbete? [bild] [bild]
0 svar · 4,2k läst
·
A
Andjo1000: Hej! behöver en duktig kontrollansvarig för min tillbyggnad i form av vinterisolerat uterum. Litet bygge om ca 20 kvm, paketlösning i aluminium/glas i överbyggnad och gjuten betongplatta med isolerade kantelement och vattenburen golvvärme. Känner ni till någon kunnig, gärna ensam/smöföretagare i närheten med behörighet (N dvs normalbyggen). Tacksam för några snabba tips. Helst ngn i
0 svar · 2,0k läst
I
Isabel76: L3:s Maskintjänst AB rekommenderar jag varmt!!!
1 svar · 1,7k läst
J
Jan-Å: 132. [h=2]Harald's Vvs-Service[/h] 018 - 55 02 19 Dalg. 16B 752 18 UPPSALA Harald hjälpte mej i ett akutläge, tog lite tid men det var inte hans fel och han gjorde ett bra jobb med knepiga italienska konstruktioner :)
1 svar · 2,2k läst
B
Babrakbarbar: Jag vill lägga kakel i badrummet och gästtoa, badrummet är ca 4m[SUP]2 [/SUP]och gästtoa 2m[SUP]2[/SUP], jag har tagit bort allt utom tapet och matta, tånkte hitta en rörläggare som kan byta brunn och ta bort vattenledningar först. Så jag söker en kakelsättare som kan riva gipsvägg, regla, gjuta brunnen, sätta tätskikt och sen kakla i badrummet och gästtoalett.
0 svar · 1,7k läst
M
mr_bygg: [citat] Nej, lagen reglerar vad som gäller om hantverkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift och i det fallet får den inte överskridas med mer än 15%. Om du anlitar någon på löpande räkning utan prisuppgift får hantverkaren inte lägga på 15% på den uppgivna timkostnaden eller andra kostnader, det är två skilda fall.
9 svar · 2,8k läst
hek
hek: @andersmc: Nej2 man jobbade 1 dag + material ca 30m2 (underlagspapp + täckpapps) + fotplåt har dom inte skickat någon faktura på ännu.
10 svar · 2,9k läst
snickarboden
snickarboden: Nej, det får inte regna på isoleringen men tyvärr så sker det rätt ofta och fukten byggs sen in :-( Inget ovanligt hos en del och att sen inte gipsen mår speciellt bra av det heller men det struntar man i :-( Är också nyfiken på hur tusan de skall lösa felaktigt läktavstånd genom att skarva på och är ännu mer förvånad hur man missat på bärläkten då huset tydligen är
11 svar · 2,2k läst
Drakir
Drakir: Jag har varit med om det en gång. Iochförsig gäller det min båt som behövde snyggas till, men iallafall.Fräsning och ny gelcoat på delar av taket..Skulle kosta runt tio tusen, men pga av att det blev försenat ville han ha sju. Annars är jag van vid att få en upphöjd faktura ifrån ett mellan tummen och pekfingerpris.Nästan så jag blir tårögd när jag tänker tillbaka:blushing:
19 svar · 9,7k läst
H
hempularen: Hos mig var dre faktikst ytterligare ett moment. De väggar där det fanns gammal tapet spärrmålades först (våtrumsgrund) för att undvika att spacklet löser upp kvarvarande tapet, det kan ge bubblor. Däremot så tror jag att målare typiskt alltid fuskar med torktider på färgen, så de gör troligen båda färdigstrykningarna i ett svep. Färgen är torr i ena änden av rummet innan
7 svar · 2,2k läst
D
Dublin: I svärfars sommarstuga har vi fått mögelsvamp i innertaket på ett ställe. Det kommer egentligen inte som en överraskning då det har varit problem med taket under en längre tid och det inte har åtgärdats. Nu börjar jag bli orolig att det är ett utbrott av äkta hussvamp. Dock är det inte lätt att övertyga svärfar om vikten av att ta hit någon för att åtgärda detta snabbt. Men
0 svar · 2,0k läst
13th Marine
13th Marine: Och nu var de klara efter tre besök. Första drog de om nästan all el (uttag och brytare som jag beställt hade inte kommit) Andra kopplade de in uttag och brytare Tredje så kopplade de in ny central, bytte huvudbrytare i mätartavlan, drog den nya gruppen till köket samt mätte upp och fixade ett jordfel bakom kylen (enda gruppen som jag inte hade fått bytt) Totalt ~25h, de uppskattade
9 svar · 3,0k läst
Locke
Locke: Jo, jag förstår hur du tänker men problemet som jag ser det är att det är för dyrt och farligt för små företag att anställa. Politikerna idag mäter framgång i hur många företag som startats - det är helt fel enligt mig. I Sverige har vi idag en ny underklass - de såkallade "f-skattarna" som blivit uppsagda då arbetsgivaren sett en vikande marknad och av arbetsrättsliga skäl
20 svar · 9,7k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] En av våra hantverkare väntade så länge att han missade Skatteverkets deadline. Det blev extremt dyrt för vederbörande (33 000 :x).
9 svar · 4,4k läst
L
Lazyman: [citat] Varför skall du flytta bara för att du behöver anlita en rörkrökare? Det är ju Elektrikern som är universums centrum. Övriga hantverkare är bara världens centrum. :)
52 svar · 37,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.