Hantverkare
bygg-glädje: 1. 80 timmar var en ungefärlig muntlig uppgift. Han sa egentligen en veckas jobb för två man men det är ju lätt att uppfatta som ca 80 timmar. 2. Den stora plattan är ca 20 cm tjock och den mindre ca 10 cm, inga kantförstyvningar, armeringen kan jag tyvärr inte säga mycket om eftersom jag inte kollade det i detalj men det är inga punktförstärkningar eller liknande. Betongen specas som
tank77: OH hade köpt kläderna på Jual, kan inte vara några seriös hantverkare:) http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16025261.ab
Paul-Staffanstorp: Min far uppfann denna sjukt grymma ozongeneratorn. http://www.primozone.com/ Ring detta företaget och fråga någon så har du ju fått svar från olika inom samma bransch. :) (Min far har dock släppt det sen en tid tillbaka så han är inte kontaktbar, men pratar jag med honom kan jag försöka komma ihåg och kolla för det han inte vet om ozon känns inte värt att veta.) ...och där
Larsa: [citat] Gillar! Som jag skrivit i flera trådar, Det gäller att hitta en hantverkare man kan lita på. Jag kör också löpande på allt. Försöker de lura mig försöker jag hitta ngn jag kan lita på. Så som det är nu har jag elektriker, rörmokare och grovisar som jag litar 100% på. Kanske inte billigast i stan, men de ställer upp när det krisar och dom gör förbannat snygga jobb.
Paul-Staffanstorp: [citat] Imponerande... :) Jag jobbar inte med sådant så jag hade noll koll faktiskt... ;)
ToRy: Jag förmodar att Kent menar att om nu KA inte ens varit på plats tillräckligt för att se att huset inte restes förrän sex dagar efter det datum som KA påstår att takarbete avbröts och att han då uppenbarligen själv hittar på uppgifter för att påskina att han gjort sitt jobb så har KA inte fullgjort sina uppgifter enligt avtal och ska därför heller inte ha betalt. Typ så?
LGG-01: [citat] NNNJJJAAAA ! ! ! Jag tror att man (vi) måste se sakerna/händelserna i ett större sammanhang. Men tack för ett trevligt svar, trodde nog att det skulle osa svavel, men inte.
Marlen Eskilsson: Nu räcker det med personliga påhopp och annat trams i den här tråden. 1. Man har rätt att vara anonym när man diskuterar hos oss. 2. Man ska diskutera sakligt och föra diskussionen framåt. 3. Man ska vara trevlig och inte gå till personangrepp. Det är onekligen intressant att höra hur vissa hantverkare resonerar :rolleyes: [citat] [citat] Bara några exempel på inlägg i tråden som
lt1cobra: Jag funderar på om uppfarten lutar brant samt vilken mur som används? Jag tänker tex på Benders Boston antik där man kan förskjuta varje varv 10mm, då flyttas muren i sidled... Men det vore kanske en för enkel förklaring...
Marlen Eskilsson: TS har fått en varning för personangrepp och att han diskuterar osakligt. Jag stänger tråden.
thomasx: [citat] För att undvika den här typen av typer måste man också kolla personens legitimation, så man vet att man kollar upp rätt person! Allabolag.se och bolagsverket.se är två bra ställen att börja söka på, redan där har man snabba svar om det är så här mycket mygel på gång. [citat] Gör man sin egen kontroll blir detta överflödigt, däremot är det så klart trevligt att
pappskallen: Inom bitumensvängen (takpapp) så finns något som heter tätskiktsgarntier (TG-norden) det omfattas av dom stora svensktillverkade märkena såsom Icopal, Trebolit, Mataki och Siplast. Denna garanti (läs försäkring) väger ganska tungt och ger ett skydd på 10+5 år där dom sista 5 åren är en ren produktgaranti. Detta är egentligen en försäkring som är förbetald och ligger i IF
Stefan Bengtsson: [citat] Har du nån kommentar till andra stycket i inlägg 10: [citat] ?
Stew: Nu räcker det med information om hurvida en hantverkare får salta en faktura eller inte. Tråden har spårat ur, och nya inlägg tillför ingenting nytt. Har rensat bort en del onödiga kommentarer och låser tråden.
andersmc: Men det där är ju inte förskott. Att man delfakturerar under arbetets gång kan man ju komma överens om. Det som konsumenten ska passa sig för är att betala INNAN arbetet kommit igång eller materialet levererats.
Lolle: Sorry om det lät som att jag vill dividera om vred ovanför eller under diskbänk. Ibland blir jag lite torr och tråkig bara av vanan att informera utan att lägga alltför mycket värdering i saken. Min privata åsikt är väl inte att avstängningen är särskilt vital, speciellt då jag vet att skadegraden på dessa skador inte är så höga. Jag kanske kan ge en viss bakgrund till varför
sj6: [citat] Nu fick jag se en helt annan vinkel, tack för detta.
sj6: [citat] Haha ouch! Blev faktiskt VVS-lärling nu i vintras, gått vuxenutbildning nere i Kävlinge till VVS-montör. ;) Hade jag skött mig i skolan hade jag producerat filmer idag, kanske tur det för de hade väl varit sämre än den svenska skiten som släpps nu för tiden, Göta kanal 3 någon? Utbildad fritidsledare och haft ansvar för 2 gårdar och jobbat i butik så detta är fjärde
sj6: Det tar längre tid än vad man tror, sen ska mani inte alltid lita på att ritningarna funkar till 100% så kommunikation mellan alla inblandade är A och O. Flera gånger har vi fått anpassa våra vattenrör utifrån ventilationsrören då de är svårare att flytta lite på än våra vattenrör. Trots att vi påtalat detta till husleverantören så är det likadant varenda jävla gång.
sj6: [citat] Citerar mig själv: -"det finns så MÅNGA oförstående" Det jag menar är: -Inte alla, säkert långt ifrån -När det väl inträffar en olycka så ska denna sort av människor ha hela jobbet gratis, vi är ju hantverkare/VVS:are så vi slänger upp pannan på axeln och bär ut aset som ingenting.. Hoppas jag gjorde det mer tydligt. Sen som Larsa skriver, det finns säkert
Jugend: Nä men benchmark sätts av de etablerade aktörerna. Tyvärr är det många av dem som överfakturerar, vilket de kanske kan göra pga rot. Exemplet ovan är väl talande. Hade de inte gjort det utan tagit rimligt betalat hade vi antagligen sluppit att få in massa klåpare.
pepetrueno: Det verkar tät, iaf ingenting att anmärka från vinden, men undrar om de byte läkt och sådant... Är det någon annan som har olika prisuppgifter för att ha en susning och hur mycket kostar jobbet någon annanstans? Tack igen!
DarrenB: När jag först skrev listan så hade jag inte kommit så långt i byggarens och min affärsrelation för att förstå att detta inte handlade om lite missar här och där utan om en ren klåpare med klåparkollegor. Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag slängt ut dem ur mitt hus redan efter första veckans försening. SM-Gruppen och speciellt ägaren ligger helt utanför det spektrum
rpa80: Hej Jag har ett gammalt hus som har självdragsventilation. Jag funderar på att tilläggsisolera och inreda vinden. Inför detta tänkte jag rådfråga en expert/konsult för att vara säker på att det inte leder till mögel och fuktproblem. Jag bor i Malmöområdet. Någon som har tips på vart jag ska vända mig?
DarrenB: Vill varna för denna person: http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/175347-nagra-tips-fran-en-konsult-till-alla-hantverkare-byggfirmor-4.html#post1600144
anrobe: Söker rekommendationer och/eller referensprojekt på markarbeten för att lägga asfalt på nuvarande grus-uppfart i Sthlm/Nacka. Ganska mycket, ca 100 kvm. Tacksam för tips!
fgo: Det här låter ju riktigt bra. Trodde ett tag det skulle vara omöjligt att få en snickare att samarbeta med en amatör. Hittade en mindre firma tidigare som jag ska kontakta. Får se vad han säger. Men det gäller ju (som i alla situationer) att hitta en person man känner förtroende för och kan lita på. Nu ska jag fortsätta projekteringen :-) Tack för alla svar!