Byggahus.se
Jag bor i en bostadsrättsförening vars hus uppfördes av en tysk byggfirma som därefter varit ovillig att åtgärda vissa av de fel som konstaterats vid slut- och garantibesiktning. Det har bland annat varit problem med loftgångsplattorna vars ytskikt börjat vittra och felaktig lutning på plattorna har orsakat fuktproblem. Den ursprungliga beställaren Akelius har gått med på att stå den ekonomiska risken vid bytet av loftgångsplattorna, för att i sin tur kräva ersättning från den tyska byggfirman. NCC valdes för projektering och utförande. Trots vi var hänvisade till tillfälligt boende under själva bytet kändes det bra att få bytet genomfört, samt tryggt att ett välkänt företag som NCC skulle genomföra projektet.

Efter att vi åter kunde disponera våra lägenheter har färdigställandet gått ofattbart långsamt. Två månader efter återinflyttning behagade man äntligen att lägga ny beläggning utanför dörrarna, tydligen hade man bara slitit bort loftgångsplattorna utan att försöka få en jämn brytyta.
Jag kom hem till lägenheten och noterade direkt att man endast lagat kanten av beläggningen utanför ytterdörren, dessutom var den lagade delen ojämn och hade annan färg (bild 2). Gick bort till fönsterdörren och såg direkt att man lagt epoxi/bruk så tjockt att det gick upp ovanför fönsterdörrens metallprofil och eftersom dörrarna är utåtgående gick den inte att öppna. Kontakta byggnadsadministratören som vidarebefordrade klagomålet till NCC. Dagen eftersom kom den hantverkare från underentreprenörens RA Golv som gjort jobbet för att slipa ner beläggning med sandpapper. Jag meddelade honom då att jag inte ville att en klåpare som inte upptäckte det uppenbara felet och i övrigt gjort ett dåligt jobb skulle börja härja med sandpapper. Jag bad honom hälsa ansvarig på NCC att de rimligtvis bör ta bort metallisten som sitter inne mot själva fönsterdörrskarmen eftersom den böjts när man slitit bort loftgångsplattan och att man därefter skulle lägga på bruk snyggt och prydligt och med tillräckligt avstånd upp mot de utåtgående dörrarna.

Men NCC kontaktade aldrig mig trots att de fått mina kontaktuppgifter och efter någon dag var hantverkaren från RA Golv där igen och sa att han ombetts slipa ner beläggningen. Eftersom jag är väl medveten om att jag inte står i något avtalsförhållande med NCC lät jag honom försöka slipa ner beläggningen (med risk för att repa metallprofilen). Den strikt formella ärendegången är att jag framför synpunkter till bostadsrättsföreningens styrelse som får kontakta Akelius som i sin tur får diskutera saken med NCC (eventuellt diverse konsulter som mellanled).

Tre månader efter att vi kunde flytta in i lägenheterna kan jag fortfarande inte öppna fönsterdörren helt (maximal öppning efter slipningen syns på bild 3). Slutbesiktningen ägde rum innan midsommar och jag väntar på att få ta del av besiktningsprotokollet. Uppenbarligen tyckte NCC att utförandet som syns på bilderna var tillräckligt för att gå vidare till slutbesiktning. Jag kan också konstatera att NCC inte är intresserade av att ha dialog med tredje part och tydligen saknar samtliga inblandade i projektet kunnande och yrkesstolthet. Jag förväntar mig inte något annat än att problemet med dörren och övriga brister i det slarviga utförande åtgärdas, men det är frustrerande att jag ska behöva påpeka problemet med beläggningen och alla andra brister som jag inte beskrivit i detta inlägg.

1.
Collage_1_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.
Collage_2_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.
Collage_4_1.jpg

4.
Collage_3_1.jpg
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.