Hantverkare som sagt "Jag kommer nästa vecka":

Plåtslagare: Kom efter ett och ett halvt år(!)
Elektriker: Har inte kommit än. "Nästa vecka" var i juni.
Snickare: Har inte kommit än. "Nästa vecka" var i oktober.
Takläggare: Har inte kommit än. "Nästa vecka" var i november.
Rörmokare. Kom tre månader efter "Nästa vecka".
Grävare: Kom två månader efter "Nästa vecka"

Ingen har kommit på utsatt tid!

Ska det vara så jävla svårt!?

Byt plåtslagare, elektriker, snickare, takläggare, rörmokare, grävare. Vi har i alla fall lyckats hitta snickare och rörmokare som faktiskt kommer, även om det var efter ett antal misslyckanden ... De finns även om de är sällsynta och det gäller att vara ihärdig tror jag.

Som sagt.
Byt hantverkare, det finns de som håller tiden och värderar kommunikation.

Antar att jag haft ovanlig tur med mina hantverkare. De ringer vid halv sju på morgonen och frågar om det går bra att komma vid sju! Själv vill man helst ha ett par lugna dagar efter att ha haft dem här sen i början av november :)

Du har väl inte ringt och tjatat nog många gånger ;)

Känner igen detta!

Förra året kontaktade jag en plåtfirma ang. ett litet takjobb som behövde utföras. De hade det tydligen lite stressigt och skulle därför återkomma "i början eller mitten av nästa vecka". Men samtalet uteblev och tiden gick. Eftersom de inte hörde av sig antog jag att jobbet inte var intressant för dem och letade alltså upp en annan firma.

Men så händer det! Drygt ett halvår senare får jag ett telefonsamtal där de (d.v.s. den första firman jag kontaktade) undrar om de kan komma och titta på vad som skall göras...

Jag hade faktiskt ganska svårt att hålla mig för skratt när jag förklarade för dem att vi uppenbarligen inte hade samma tidsuppfattning och att deras tjänster inte längre behövdes.

Det finns faktiskt ett fysiskt fenomen (beskrivs i Einsteins relativitetsteori) som kan förklara ovanstående:
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation

:D

Redigerat:
Thomas Lundquist
För att få lite jämvikt på det hela, kan jag och säkert många hantverkare med mig intyga om att det även funnits/ finns konsumenter med totalt bristande omdöme.
Man ska sett till att allt var färdigt till "på måndag" då jag ska montera ett kök t.e.x.
När jag ringer på torsdagen innan och frågar hur vi ska göra med nycklarna så påpekas det att det inte är klart.
Men ni hantverkare har väl så mycket att göra så det fixar sig väl!!
Och det finns fler historier.

Så det är inte bara den ena dansaren som trampar på tårna.

Jag har svårt att förstå hur man som företagare kan tycka att det är okej att inte ringa och säga "hej du, jag hann inte denna veckan, på tisdag däremo kommer jag". Om de sen gör det 8 veckor i rad gör inte så mycket - bara man får tag på dem!!!
Det är ett år sedan jag "anställde" en snickare som skulle va bästa på kökssnickerier å skulle hjälpa mig såga bort två delar av platsbyggt kök för att sätta in diskmaskin (rör fanns) och sätta in en liten hylla som han skulle bygga. Två månader efter att han varit å mätt å sagt nästa vecka fick jag tag på honom på mobilen å då sa han nästa vecka. Jag är väl dum som tycker att man som företagare får komma och göra eller skicka någon annan att göra ett litet 4-timmarsjobb som detta om man har sagt det. Jag är uppvuxen med två egna företagare å de har alltid fått jobba på helgen (på gott och ont) när det knipt.

Till slut knatade jag över till grannens inhyrda snickare å frågade om de kunde fixa det när det regnade någon dag (de tilläggsisolerade å målade). Inga problem, fem dagar senare var det hela löst, och oxå med den enklare lösningen som jag själv föreslagit för den första snickaren med att köpa en färdig 20-cmbred hylla från ikea som bara skruvades in.

Korvgubbe
Konstigt nog verkar inte dessa hantverkare tycka att det är okej att kunden "betalar nästa vecka"...

• Gilla
Småland2009 och 1 till
  • Laddar…
Haha... sant!!

Nä, de undrar varför man inte betalat när de själva glömt skicka fakturan...

Jag fick det svaret av rörmokaren, och när han efter tre veckor och ett par samtal utan svar inte hade kommit lärde jag mig dra rören själv. Själv är bäste dräng. Det var så skönt att säga att jag säger det igen: själv är bäste dräng.

• Gilla
camaro1969 och 2 till
  • Laddar…
Har massor av liknande upplevelser..men måste säga att det som tog priset var en elektriker som drog om elen i köket hos oss för några år sedan...först var han av typen som ringde 5 på eftermiddagen och sa "Jag är hos er vid 8 ikväll"..och kom som ett yrväder och gjorde 80% klart...sen skulle han komma tillbaks "nästa vecka" för att göra färdigt...men han försvann totalt, och efter ett par obesvarade samtal struntade jag i honom... och det roliga var att han aldrig skickade någon faktura:-) Detta var nu snart 5 år sedan

Forbo skrev:
Har massor av liknande upplevelser..men måste säga att det som tog priset var en elektriker som drog om elen i köket hos oss för några år sedan...först var han av typen som ringde 5 på eftermiddagen och sa "Jag är hos er vid 8 ikväll"..och kom som ett yrväder och gjorde 80% klart...sen skulle han komma tillbaks "nästa vecka" för att göra färdigt...men han försvann totalt, och efter ett par obesvarade samtal struntade jag i honom... och det roliga var att han aldrig skickade någon faktura:-) Detta var nu snart 5 år sedan

d^_^b

SOCKEPLAST skrev:
Jag fick det svaret av rörmokaren, och när han efter tre veckor och ett par samtal utan svar inte hade kommit lärde jag mig dra rören själv. Själv är bäste dräng. Det var så skönt att säga att jag säger det igen: själv är bäste dräng.
Precis den erfarenheten har jag själv gjort. Rörmokaren som skulle komma 2006 har inte hört av sig än, och sedan har det bara rullat på med hantverkare som aldrig lyckats hålla det de lovat. Det positiva i detta är att jag lärt mig en jäkla massa själv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.