Undrar vilket ansvar jag har som fastighetsägare om jag anlitar ett företag som tex. ska tvätta och måla mitt tak på huset. Måste något skrivas i kontraktet? För jag skall väl inte behöva se till att de har rätt skyddsutrustning?
Undrar vilket ansvar jag har som fastighetsägare om jag anlitar ett företag som tex. ska tvätta och måla mitt tak på huset. Måste något skrivas i kontraktet? För jag skall väl inte behöva se till att de har rätt skyddsutrustning?
Som privatperson är man rätt skyddad vad gäller arbetsmiljöansvar. Så länge man som beställare inte lägger sig i för mycket.
Så i fallet att du beställer tvättning av tak och firman löser resten, så har du inget ansvar.
Ett exempel brukar vara en badrumsrenovering.
Om man får ett pris/avtal på den som helhet och en firma fixar samordning med övriga (vvs våtrum el mm) Då har man inget arbetsmiljöansvar.
Men om man i stället tex gör vissa moment själv eller ber en kompis som är elektriker att ta den biten, då är byggherren (fastighetsägaren) arbetsmiljöansvarig.
Så åtminstone i det senare fallet bör det avtalas bort skriftligt.
Sen är jag av åsikten att man alltid ska ha skriftliga avtal med entreprenörer.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.