Undrar vilket ansvar jag har som fastighetsägare om jag anlitar ett företag som tex. ska tvätta och måla mitt tak på huset. Måste något skrivas i kontraktet? För jag skall väl inte behöva se till att de har rätt skyddsutrustning?
 
A arvid53 skrev:
Undrar vilket ansvar jag har som fastighetsägare om jag anlitar ett företag som tex. ska tvätta och måla mitt tak på huset. Måste något skrivas i kontraktet? För jag skall väl inte behöva se till att de har rätt skyddsutrustning?
Som privatperson är man rätt skyddad vad gäller arbetsmiljöansvar. Så länge man som beställare inte lägger sig i för mycket.
Så i fallet att du beställer tvättning av tak och firman löser resten, så har du inget ansvar.

Ett exempel brukar vara en badrumsrenovering.
Om man får ett pris/avtal på den som helhet och en firma fixar samordning med övriga (vvs våtrum el mm) Då har man inget arbetsmiljöansvar.
Men om man i stället tex gör vissa moment själv eller ber en kompis som är elektriker att ta den biten, då är byggherren (fastighetsägaren) arbetsmiljöansvarig.

Så åtminstone i det senare fallet bör det avtalas bort skriftligt.
Sen är jag av åsikten att man alltid ska ha skriftliga avtal med entreprenörer.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.