A
Jag kan ta ett scenario från verkligheten i egenskap av att vara den som orsakat en skada, för lite perspektiv på saken.

Jag var och jobbade hemma hos en privatperson där vi hade dragit fram nya matningar till en kösrenovering. Matningarna var i form av fördragen slang och skulle dras utanpåliggande ca 2-2,5m i källaren på huset. När jag började spika visade det sig ganska snart att det fanns inbyggda vattenrör bakom panelen.
Jag stängde av inkommande vatten och cirkulationspump eftersom jag då inte visste vilken typ av rör det handlade om.
Jag ringer "min" rörmokare som själv är på ett halvakut jobb och inte kan släppa allt och rycka ut. Han ringer i sin tur runt bland branchkollegorna och lyckas efter ett tag skaka fram en rörmokare som med knapphändig information i andra hand åker iväg ca 25km och lyckas laga det påspikade kallvattenröret efter någon timmes bökande mellan betongtak, dörrkarm, och det intilliggande isolerade varmvattenröret.

I den situationen hade jag inte sagt ett knyst om jag hade fått en faktura på tre timmars jourjobb från rörmokaren som var på plats, OCH en faktura från "min" rörmokare för att han ändå engagerade sig länge nog att lösa problemet som jag orsakat.

Huvudsaken var att min kund hade rinnande vatten (på rätt ställen) innan jag åkte därifrån.

• Gilla
PatrikJo
  • Laddar…
buspojken buspojken skrev:
Hur ska man informera kunden om hur lång tid det kommer faktureras, innan han ens sett skadan på plats?
Hade förväntat mig en betydligt större summa än 3,5 timme debiterad tid.
Han visste ju när han körde dit att resten av dagens planerade arbeten inte skulle hinnas med.
Dvs informerat kund att de får betala för resten av dagen oavsett om det tar 5 min eller 2h.

L
Isakare Isakare skrev:
Kommer just fram till ett jobb när en kompis ringer, hans företag har kört på en garageport i en länga, porten står öppen och går inte att stänga (vikport), men vi ponerar nu att det är en privatperson.
Jag åker dit direkt med min fullutrustade skåpbil, har givetvis inte en ny port i bilen, man alla verktyg, maskiner och en del material så jag kan lyckas laga en port även om den är svårt skadad.
Denna port var inte så svårt skadad, dessutom 40 år gammal (ingen ny finish) så jag lyckas rikta till den så den funkar utmärkt, och det syns knappt att jag lagat den.
resan dit tar 35 min, det är 19 km (helt normalt i Stockholm) och 40 min tillbaka då det är avstängningar och kö vid ett vägarbete.
Totalt tar det 2 timmar och 20 minuter innan jag är tillbaka där jag egentligen skulle jobba.
När det jobbet är klart är klockan 3, så jag får hoppa över dagens 4e planerade jobb, ge sig iväg till andra sidan stan när rusningstrafiken börjar är ingen ide, de har stängt innan jag kommer dit.

Nu är det fritt att diskutera vad detta jobb är värt, vad tycker du som privatperson att räkningen borde landa på om det var ditt garage, du skulle åka iväg, och porten går omöjligt att få igen med dina kunskaper/verktyg, jobbet är lite akut alltså.
Ja tur jag inte bor i Stockholm. Fast tar hellre bilkö priset ...än pluskjobb= icke fackmannamässigt gjort. För då håller hantverkaren inte på i tre år med ett arbete som skulle ta fyra dagar. Och inte mycket att komma med ang. Lagar om man inte skrivit in när jobbet ska påbörjas och vara klart och avslutat. Om man är medel inkomstagare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.