2 492 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Böja ner grenar?
Jag planterade en lönn (med röda löv) förra säsongen. Den är c:a 4 meter hög och har nog odlats fram med grenarna tvingade uppåt för att ta mindre plats och kunna transporteras lättare.
Skall man tvinga ner grenarna nu eller kommer den ta en naturlig form av sig själv med tiden?
Skall man tvinga ner grenarna nu eller kommer den ta en naturlig form av sig själv med tiden?
Min gissning är att den kommer att ta en naturlig form med tiden. Tänker att du kanke riskerar skada trädet om du försöker tvinga ner grenarna. Men å andra sidan har jag ingen erfarenhet av att plantera 4 meter höga träd........ Kan du inte fråga i plantskolan där du köpte den?
Hej,
En 4meters lönn har några år på nacken, och grenarna kan ha börjat bli grova.
Men är de fortfarande böjbara långt in mot stammen så går det att böja ner dem.
Knyt fast snören i rejäla stenar som läggs på marken. Börja med att ha stenarna nära stammen för att trycket ska bli litet, flytta dem sedan utåt för att öka trycket = böja grenarna mer. Detta är en ganska långsam process, och du får inte ha bråttom för då knäcker du grenarna.
Även gräsklippning blir jobbig under tiden stenarna ligger på marken. Om du nu har gräsmatta under
Mvh
Stefan
En 4meters lönn har några år på nacken, och grenarna kan ha börjat bli grova.
Men är de fortfarande böjbara långt in mot stammen så går det att böja ner dem.
Knyt fast snören i rejäla stenar som läggs på marken. Börja med att ha stenarna nära stammen för att trycket ska bli litet, flytta dem sedan utåt för att öka trycket = böja grenarna mer. Detta är en ganska långsam process, och du får inte ha bråttom för då knäcker du grenarna.
Även gräsklippning blir jobbig under tiden stenarna ligger på marken. Om du nu har gräsmatta under
Mvh
Stefan
Hej och tack för svar på lite knepig fråga.
Jag har studerat lite vilda träd och kommit fram till att de ofta har grenverk som växer upprätt. Jag tror att trädet kommer anta en rätt naturlig form med tiden och låter det därför växa fritt.
Om det håller sig lite smalare får man ju dessutom plats med fler träd
Jag har studerat lite vilda träd och kommit fram till att de ofta har grenverk som växer upprätt. Jag tror att trädet kommer anta en rätt naturlig form med tiden och låter det därför växa fritt.
Om det håller sig lite smalare får man ju dessutom plats med fler träd
Klicka här för att svara