Oj, räfsar ni så här tidigt?

Det står ju överallt att bland det viktigaste är att inte räfsa gräsmattan för tidigt på våren eftersom gräset skadas. Om man gjort sitt jobb på hösten ska det räcka med att plocka lite ris på våren utan att det ser anskrämligt ut innan riktiga vårräfsningen kan göras lite längre fram.

/A

Alko skrev:
Oj, räfsar ni så här tidigt?

Det står ju överallt att bland det viktigaste är att inte räfsa gräsmattan för tidigt på våren eftersom gräset skadas. Om man gjort sitt jobb på hösten ska det räcka med att plocka lite ris på våren utan att det ser anskrämligt ut innan riktiga vårräfsningen kan göras lite längre fram.

/A
Tidpunkten kanske beror lite på var man bor.... Det skiljer faktiskt en del mellan Sydsverige och Uppsala.
Sedan använder jag iaf begreppet räfsa för att kunna plocka upp småskräp som fallit på gräsmattan.
Sedan använder jag ordet riva då man går mer på djupet och river upp tex gammalt platt gräs. Detta skall inte göras för tidigt och här använder tex jag en mossrivare. Sista steget är ju vertikalskärning och då går man ju ner under jordytan.

Jag gör det egentligen för tidigt men gräsmattan såg så tråkig ut plus att jag har en stor schäfer som springer mycket på gräsmattan, eller lermattan skulle man nog kalla den nu, stora delar av gräsmattan har han lyckats riva upp under vintern. :rolleyes:

Så om jag räfsar gör nog varken till eller ifrån eftersom att det redan är så mycket sladdningar överallt :D

Mitt mål är att ha den perfekta gräsmattan, typ Olleberg, men sen hunden kom så har jag två intressen som inte riktigt fungerar tillsammans :confused:

Egentligen har jag inställningen att allt som är grönt och inte sticks är ok för mig när det gäller gräsmatta. Och mossan är ju både grön och mjuk, så jag vet inte varför jag ändå vill försöka få bort den... Antagligen kommer min ambitionsnivå att sjunka med tiden, jag är väl lite övertaggad nu första året kanske.

Det där med sladdspår känner jag igen, jag har två rätt stora hundar och en tredje tingades så sent som igår. Helautomatiska mossrivare!

Sent from my GT-I9100 using Byggahus

Typ den inställningen har jag med. Mössan är mjuk och skön. Den behöver heller inte klippas. Om jag byter hus nångång så skall jag ha en naturtomt.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

P
Jag körde ut gräsmattegödsel för en vecka sen. Det var perfekt väderb, blött i marken och det kom lite vatten uppefrån dagen efter. Och här i Skåne har vi haft vår i snart 2veckor.
Kalmar borde inte ligga långt efter

Och våran gräsmatta har blivit vit 2 dagar i rad nu :mad:

Som tur är smälter det fort men det ska visst vara dåligt väder och en del minus ett tag nu :banghead:

Börjar helt klart bil dags för första omgången gödsel nu.
Får ta det som miniuppgift när jag kommer tillbaka från sjukan! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.