40 184 läst ·
25 svar
40k läst
25 svar
Ta död på asp - ecoplugg?
Sida 1 av 2
Jag tog ner en stor asp för en månad sedan och har förstått att man måste ta död på stammen annars skjuter den bara nya skott. Ska köpa ecoplugg imorgon och slå in. Minfråga är vad jag gör med småträd som jag har som jag gissar har kommit från den stora aspen. Ska jag slå i ecoplugg i dem med efter att jag knipsat ner dem? Skotten är smala, jag når runt med tummen och pekfingret.men de är upp till två meter höga. Nån som vet och nån so har erfarenhet av ecoplugg?
Vad de inte säger i reklamen till alla dessa sorters pluggar är ju dels att det tar väldigt lång tid samt att du efter att trädet dött likväl har kvar både stubbe och rötter. Så för att bli av med allt kommer du behöva fräsa bort resterna också.
Aspar skjuter rotskott till förbannelse så du kommer få vara flitig. 
Stubbfräsning är skoj men jobbigt. Det finns företag som jobbar med det eller så kan man hyra en för ett par timmar. Det ser typen jag använt ut som en stor jordfräs ungefär fast med en klinga längst fram som man helt enkelt fräser ner stubben och roten med. Fördelen är ju att du kommer en bit under jorden så du sedan kan kratta tillbaka jord och spån och lämna stället i någorlunda gott skick.
Stubbfräsning är skoj men jobbigt. Det finns företag som jobbar med det eller så kan man hyra en för ett par timmar. Det ser typen jag använt ut som en stor jordfräs ungefär fast med en klinga längst fram som man helt enkelt fräser ner stubben och roten med. Fördelen är ju att du kommer en bit under jorden så du sedan kan kratta tillbaka jord och spån och lämna stället i någorlunda gott skick.
Ecoplugg innehåller samma ämne som t.ex roundup. Grannen borrade några djupa hål i sin stubbe, hällde ner roundup i dessa och väntade sedan två-tre veckor innan han fräste bort stubben. Gammelfarfar använde borrsväng, terpentin och svartkrut för att få bort sina gamla stubbar från gården en gång i tiden - inte särskilt miljövänligt men ack så effektivt.
Klipp av skotten med en sekatör eller slit av dom vid marken några gånger per år. Det gör man när skotten kommit upp. Man får hålla på ett par år, men till slut har man svultit ut rötterna och trädet är heldött. Kommer skotten upp i gräsmattan gör gräsklipparen samma jobb.
Eller så gräver man upp hela stubben så blir man av med den direkt. 
Jag har använt Ecoplugg på träd som ger stubbskott, lönnar till exempel. 4-5 pluggar till en stubbe stor som en hand över ytan. Det tog en växtsäsong till dess att stubben var död. Den skjuter lite skott först, sedan ser man hur bladen kryllar sig och skottet dör. (att det står stubbar kvar sedan stör mig absolut inte! Varför skulle det?)
Aspen skjuter ju rotskott, så det är osannolikt att du lyckas ta död på alla de omgivande skotten bara genom att sätta plugg i moderträdets stubbe. Ringbarka trädet och vänta ett par år på att det självdör tillsammans med omgivande sly. Eller bered dig på att behöva sätta plugg även i småträden också. När det gäller smala skott kan det räcka med att knippsa av och pensla koncentrerat Roundup på snittytan.
Om du följer rådet att borra hål och hälla i roundup i stubben så tänkt på att det måste ske i trädets ytterkant så nära barken som möjligt. Det är där trädet transporterar runt sina vätskor. I mitten på veden är meningslöst. Samma gäller pluggarna förstås. Står på förpackningen.
Aspen skjuter ju rotskott, så det är osannolikt att du lyckas ta död på alla de omgivande skotten bara genom att sätta plugg i moderträdets stubbe. Ringbarka trädet och vänta ett par år på att det självdör tillsammans med omgivande sly. Eller bered dig på att behöva sätta plugg även i småträden också. När det gäller smala skott kan det räcka med att knippsa av och pensla koncentrerat Roundup på snittytan.
Om du följer rådet att borra hål och hälla i roundup i stubben så tänkt på att det måste ske i trädets ytterkant så nära barken som möjligt. Det är där trädet transporterar runt sina vätskor. I mitten på veden är meningslöst. Samma gäller pluggarna förstås. Står på förpackningen.
Redigerat:
Vi hade ett antal aspar runtikring stugan som gjorde att vi var tvungna att trimma bort småaspar precis överallt. När jag tröttnade på det, ringbarkade jag de stora asparna och väntade. Året efter kom det fortfarande skott, men ungefär hälften så många. Sen blev det färre och färre och fyra år efter ringbarkningen var det slut på skotten. Då tog jag bort de stora asparna. Nu är det aspfritt, tills någon utlöpare kommer från skogen igen...
Hmm, det verkar vara ett gissel det där med asp. Jag kommer att sätta ecoplugg i stammen och hoppas på det bästa. Trädet är ju redan nere så ringbarka nu är ju lite sent. Sen kommer jag knipsa av/såga ner skotten som finns och pensla roundup på snittytan sen får vi se.
Träden i sig stör mig inte jättemycket då de ger bra insynsskydd då de står i slänten mot grannens tomt (vår marknivå är över deras tak) men jag ogillar dem för att de skräpar ner så mycket.
Träden i sig stör mig inte jättemycket då de ger bra insynsskydd då de står i slänten mot grannens tomt (vår marknivå är över deras tak) men jag ogillar dem för att de skräpar ner så mycket.
Hi there, jag håpar at du förstår engelsk, min svensk är inte så bra. (jag är fran Holland)
Ecoplugg is the same as Roundup, and is also produced by Monsanto. It's poison for you and the environnment, it goes into the groundwater, and it causes defects in newborn babies.
You can get more information about this subjecton the enclosed links. Just be patient, mow away the "skotten"regularly, do if necessary some stubbefräsning, and enjoy having a healthy livingplace. Some European countries have already forbidden to use Roundup for weeding in public areas.
In Argentina, Paraguay and Brasil where a lot of genetically manipulated soybeans(from b.o. Monsanto) are planted with the necessary spraying of Round-up, scientists and doctors ring the alarmbell about the negative health effectsof Round-up. Ofcourse tipping a bit of Round-up on your "aspskottar" is only a little bit of poison in your garden, but it's good to know what you are working with. Good luck with the asps.
http://www.gmwatch.eu/index.php?opt...le&id=12482:reports-andres-carrasco-interview
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=2802064
http://ff.hrw.org/film/raising-resistance?city=4
Ecoplugg is the same as Roundup, and is also produced by Monsanto. It's poison for you and the environnment, it goes into the groundwater, and it causes defects in newborn babies.
In Argentina, Paraguay and Brasil where a lot of genetically manipulated soybeans(from b.o. Monsanto) are planted with the necessary spraying of Round-up, scientists and doctors ring the alarmbell about the negative health effectsof Round-up. Ofcourse tipping a bit of Round-up on your "aspskottar" is only a little bit of poison in your garden, but it's good to know what you are working with. Good luck with the asps.
http://www.gmwatch.eu/index.php?opt...le&id=12482:reports-andres-carrasco-interview
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3345&artikel=2802064
http://ff.hrw.org/film/raising-resistance?city=4