Hej!

Jag har precis kommit in efter att ha plockat upp ett hundratal växter från gräsmattan som ser ut som bilden nedan. De har rejäla rötter och är väldigt svåra att få upp med intakt rot, så tyvärr lär jag inte lyckas utrota dom permanent, men vad är det för ogräs och vad är taktiken för att få bort dom?

DSC_0252.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inte svinmålla helt enkelt? Jättevanlig och växer i bra jordar. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svinmålla

Jag har jättemycket svinmålla i en nyligen anlagd rabatt och jag drar upp dem. Läste någonstans att man kan ha bort dem med orgräsmedel, men jag tycker det känns bättre att dra bort det.

Ne,j jag tror nog att det är en skräppa - krusskräppa kanske. Är mycket segare och jobbigareatt få upp än svinmålla. Vet inte någon bra bekämpningstaktik, tyvärr. Jag har ett par stycken bredvid min kompost, men nöjer mig med att de blir avklippta samtidigt med gräset..

Det är skräppa. Klipp, klipp och klipp lite till så tröttar du ut dem. Tar dock mycket tid. Alternativet är att gräva upp dem men det är ju inte så kul om det är många. Se framför allt till att de inte går upp i blom och fröar....

Jag tycker också att det ser ut som skräppa, svinmålla är inte lika "robust".

Marlene, sluta slänga dina svinmållor - ät upp dem i stället! Jättegoda och så slår man två flugor i en smäll. :)

Jag såg det, i Inden äter man det, eller hur? :)

Hade kunnat livnära hela familjen på det den här sommaren. Får väl utveckla min kokkonst lite ...

Man äter dem i Dalsland med, i alla fall på ett ställe. ;) Misslyckades fullkomligt med spenatodlingen i år så just nu gör det mig faktiskt inget alls att det växer svinmålla lite här och var i gruset mellan odlingsbäddarna.

Skräppan är jag dessbättre förskonad ifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.