Hej,

Jag tänkte höra om någon vet vad det här är för buske?

IMG_20120831_152349.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en syren, ta gärna en närbild på ett blad så är det lättare att se.
 
Tack, jag ska göra det. Har du provat att zooma förresten? Det kanske blir för suddigt.
 
Japp syren.
 
Syren. Verkar vara bondsyren, syringa vulgaris. Färg är svårt att avgöra utan blommor.
 
Oj, tack!
 
Var köper man lättast sånna i Stockholmstrakten?
 
Om det är en häck du vill ha och det är bondsyren kan du gräva upp rotskott och föryngra (plantera om). Då är du försäkrad om att få exakt samma sort och färg (klon). Förädlad syren skjuter inga rotskott. Köper man brukar det funka bra, men jag har en bekant vars vita syrener blev lila efter några år. Vita MÅSTE man i princip ta från sticklingar eller rotskott.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.