Vi planterade ett äppelträd våren 2011.
Trädet är nu 2 meter högt och lutar aningen österut.

Anledningen till att trädet lutar skulle kunna vara att jag planterade det lite snett och det har blivit mer tydligt när trädet blivit högre att det lutar som det gör.
Det kan också bero på att vi dränerade runt huset i somras och grävmaskinisten kan ha tryckt till marken ordentligt på ena sidan trädet.

Jag har kanske anat att trädet lutat lite hela tiden (väldigt lite dock), men det är först nu som jag börjar fundera på om man ska göra något åt det så det inte blir värre.

Vad tycker ni?
Ska jag staga upp trädet på något sätt, eller ska jag låta det växa som det själv vill?
appeltrad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej,

Kör ner en ordentlig stople i jordne och bind upp trädet. Spänn åt remmen lite mer varannan månad till trädet står helt rakt.

Annars så brukar det ge sig med tiden. De rätar ut sig själva för att kunna "nå solen".

Mvh

Stefan

Kan jag börja spänna upp nu, eller är det bättre att vänta till våren?

Du kan börja redan nu.

Mvh

Stefan

När vi planterade päronträd och körsbärsträd satte vi från börja ner 2st stöttor i varje träd för att motverka att det blåste snett o jagade solen för mycket. Fästes med gummiförband från Nelson garden. Kostade max 100kr extra för 4stolpar och 4 förband. Behövbs de första 2-3 åren. Ryckte upp de nu för någon vecka sedan o då var stöttorna delvis murkna i botten. Så de gör nytta....

Träden brukar INTE rätta upp sig av sig själva, tvärtom blir de snarare snedare och snedare om man inte gör något.

mortimer skrev:
När vi planterade päronträd och körsbärsträd satte vi från börja ner 2st stöttor i varje träd för att motverka att det blåste snett o jagade solen för mycket. Fästes med gummiförband från Nelson garden. Kostade max 100kr extra för 4stolpar och 4 förband. Behövbs de första 2-3 åren. Ryckte upp de nu för någon vecka sedan o då var stöttorna delvis murkna i botten. Så de gör nytta....
Hur kan det faktum att stöttorna har blivit murkna visa att de har gjort nytta?

Om du kör ner en trädstolpe i marken, så kommer den att murkna, oavsett om den stöttar något träd eller inte.

/ Fredrik

Har aldrig påstått att murknaden på TRÄstolparna har gjort nytta
Om jag behandlar TRÄstolpen (med t.ex kallasfalt) före jag kör ner den i marken, kommer den murkna då också ?!

mortimer skrev:
Har aldrig påstått att murknaden på TRÄstolparna har gjort nytta
Om jag behandlar TRÄstolpen (med t.ex kallasfalt) före jag kör ner den i marken, kommer den murkna då också ?!

Det var faktiskt exakt det du gjorde när du skrev följande ;-)

"Ryckte upp de nu för någon vecka sedan o då var stöttorna delvis murkna i botten. Så de gör nytta...."

• Gilla
Schlbuditz
  • Laddar…
Det e du som inte kan skilja på äpplen o päron :wow:
Är det inte bättre att komma med konkret hjälp till frågeställaren än att tolka andras inlägg? Om man nu har någon egen erfarenhet vill säga och inte bara gissar/spår

mortimer skrev:
Är det inte bättre att komma med konkret hjälp till frågeställaren än att tolka andras inlägg? Om man nu har någon egen erfarenhet vill säga och inte bara gissar/spår
Ingen erfarenhet så kan inte bidra med hjälp i frågan. Jag som inte kan skilja på äpplen och päron? förstår inte alls vad du försöker komma fram till. Tyckte att det var på sin plats att påminna dig om vad du faktiskt har skrivit då du i inlägget efter förnekade det. Men inser att det var ett onödigt påpekande av mig och ber om ursäkt.

Åter till TS fråga!

mortimer skrev:
Antingen det, eller så har du uttryckt dig otydligt, eftersom varken jag eller Felde förstår vad du menar.

mortimer skrev:
Självklart är det bättre att svara på den ursprungliga frågan, men kan man inte det, kan man fråga andra vad de menade med sina svar, om man inte förstår dem.

Så, min fråga kvarstår, jag förstår inte vad du menar när du skriver :
mortimer skrev:
...Ryckte upp de nu för någon vecka sedan o då var stöttorna delvis murkna i botten. Så de gör nytta....
Jag tolkar detta som att det faktum att stöttorna har murknat betyder att de har gjort nytta. För mig känns det fel, alltså vill jag förstå vad du menar.

Och nej, jag försöker inte vara dryg och märka ord, jag vill bara begripa och lära mig.

/ Fredrik

• Gilla
Schlbuditz
  • Laddar…
Rent allmänt, om vi nu skall hålla oss On Topic:

Jag har ett intryck av att just äppelträd lätt ballar ur och börjar luta mer och mer.
Man ser dem ofta halvhjärtat uppstöttade för att inte lägga sig ned helt.

Vad beror det på?
Är det för de alltid är ympade, och inte några naturliga träd?

Jag håller på att vara på dem så tidigt som möjligt och räta upp dem.

Tornhill 2 skrev:
Jag tolkar detta som att det faktum att stöttorna har murknat betyder att de har gjort nytta. För mig känns det fel, alltså vill jag förstå vad du menar.

Och nej, jag försöker inte vara dryg och märka ord, jag vill bara begripa och lära mig.

/ Fredrik
Med vanlig enkel läsförståelse så förstår man att trästolparna hjälpte till för att få hans träd raka.

Både du och Felde citerade två meningar tagna ut ur sitt sammanhang, vilket givetvis gör det svårare att förstå.

Samtidigt konstaterar han att efter de åren de suttit i backen så hade stolparna börjat murkna, kanske då också underförstått att man inte behöver behandla dom med något då livslängden i alla fall räcker för att de ska fylla sitt syfte.

Redigerat:
  • Gilla
Gudahov
  • Laddar…
Eriksgatan
Anna_H skrev:
Träden brukar INTE rätta upp sig av sig själva, tvärtom blir de snarare snedare och snedare om man inte gör något.
Vad kan man göra sedan då? Jag har försökt rätat upp ett 14 år gammalt träd, ca 5 meter högt, genom att under mer än ett års tid, med långa mellanrum, spänna mer och mer med ett spännband mot ett annat träd. Det stod lite snett redan när vi köpte huset, men då var det bara ca 2,5 m högt, och med tiden blev det allt snedare. När jag härom dagen lossnade på spännanordningen, föll det bara tillbaka till ursprungsläget. Jag hade hoppats att rötterna skulle ha utvecklats lite under 1,5 år och fått nya tag, men nej då. Dessutom står trädet rätt löst nu. Det går att flytta stammen 10 cm i sidled enbart med handen och jag är rädd att det blåser omkull eller välter när det blir nedtyngt med frukt. Jag får nog banka ned stora stöttor, typ 9 cm stolpar alldeles intill stammen för att rädda det, men då skadar jag väl rötterna? :( Annan idé?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.