Ola78
Har nu så här efter vintern sett att jag fått massor med gulviga fläckar i gräsmatta . Aldrig haft det innan men nu är det en jäkla massa. Nu är inte jag någon som gråter blod över min gräsmatta för lite ogrås ellrr maskrosor men det här är inte snyggt i alla fall. Har googlat lite om snömögel men är osäker på om det är det. Tycker inte beskrivningarna jag hittat stämmer in riktigt, gräset på fläckarna är torrt och dött men det är ingen hinna över som det står att det blir av snömöglet, har även läst att fläckarna är mer gulröda också men det tycker jag inte mina är. Fast jag är inte så hemma på det så jag kan säkert ha fel men vore glad om någon vänlig själ ville räta ut lite frågetecken vad det är för nåt. Tack på förhand.

• 20130505_135455.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag långt ifrån någon expert, men jag tror att du haft snömögel som torkat bort.
Vår gräsmatta är full av gula "döda" fläckar och eftersom jag vet att vi haft mycket snömögel i år gissar jag att det är sviter av denna. Snömöglet syns bäst direkt efter snösmältningen och då ser man att det är som ett vita "luddiga" trådar, nästan som ett tätt spindelnät, på gräset.
Det kan också vara sk isbränna pga den myckna skaren som låg så länge. Gräsrötterna har drabbats av syrebrist och dött.

Vi gör inget åt dessa fläckar. Det gröna tar tillbaka förlorat territorium under säsongen. Ser trist ut i början men försvinner snabbt!

Isbränna...gräset har dött av syrebrist.
Läs Olles hemsida om grässkötsel så lär man sig massor.
Www.olleberg.nu

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ola78
Tack så mycket för hjälpen. Då får jag hoppas det snart blir lite grönt i fläckarna, tänkte jag skulle räfsa lite försiktigt med en plasträfsa i det döda för att lufta det lite och hjälpa gräsmattan på traven, man borde väl även kunna så i lite om man nu känner att man vill det, har nämligen lite gräsfrö kvar i garaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.