27 131 läst ·
25 svar
27k läst
25 svar
Vilket redskap/verktyg? Klippa ner spireahäck till marken.
Brudspireahäck och röjsågklinga, med vad det kan ha varit, 25 - 30 tänder.
Två saker som jag inte gillade, först att jag var tvungen att "såga" genom de tjockare stammarna, saknade känslan av att kunna svinga som med en lie. Detta kan i och för sig hänga ihop med hur kraftig röjsågen är, kommer inte ihåg vad det var för effekt på den jag körde.
Det andra som störde var att häcken föll på plats och det resulterade i att jag var tvungen att röja undan fallen häck för att kunna kapa vidare, med motorsågen gick jag bara längs häcken med sågen på 10 cm höjd och häcken föll bakom när jag passerat med sågen.
Kan ju säga att jag fick konstiga blickar och kommentarer från grannar i området men som jag skrev ovan, det är full fart på häcken igen, mycket tätare nertill.
Två saker som jag inte gillade, först att jag var tvungen att "såga" genom de tjockare stammarna, saknade känslan av att kunna svinga som med en lie. Detta kan i och för sig hänga ihop med hur kraftig röjsågen är, kommer inte ihåg vad det var för effekt på den jag körde.
Det andra som störde var att häcken föll på plats och det resulterade i att jag var tvungen att röja undan fallen häck för att kunna kapa vidare, med motorsågen gick jag bara längs häcken med sågen på 10 cm höjd och häcken föll bakom när jag passerat med sågen.
Kan ju säga att jag fick konstiga blickar och kommentarer från grannar i området men som jag skrev ovan, det är full fart på häcken igen, mycket tätare nertill.
Jag gjorde samma sak för två veckor sedan, dvs kapade en (bukett)spirea ca 15 cm upp. Vi hade en "vanlig" motorsåg och en eldriven motorsåg. Motorsågen var helt klart överlägsen i detta fall eftersom att den eldrivna inte kapade grenarna direkt utan behövde lite motstånd för att såga. Så i matchen bensindriven såg vs. eldriven så vinner iaf den bensindrivna i detta fall (däremot så blev det nog lika när man kom till syrénbusken med lite grövre stammar.
Med en sågklinga sågar manTeroM skrev:Två saker som jag inte gillade, först att jag var tvungen att "såga" genom de tjockare stammarna, saknade känslan av att kunna svinga som med en lie. Detta kan i och för sig hänga ihop med hur kraftig röjsågen är, kommer inte ihåg vad det var för effekt på den jag körde.
Häcken kan väl knappast ha hamnat på olika platser beroende på om det var motorsåg eller röjsåg? Är inte helt med på hur du menar där.
Svårt att förklara ...thomasx skrev:
Med röjsågen jobbar man uppifrån/sidan. Skaftet som går ner till klingan trasslar in sig i fallande riset. Motorsågen greppade jag stabilt och bara gick längs häcken på 10-15 cm höjd. Riset faller bakåt där man redan passerat med sågen. Kan vara en teknik fråga med, eller brist på ...
Svinga som lie kommer från när jag rensat sly, då med en 4 bladig klinga. Ville ha eller i alla förväntade mig samma känsla med röjsågen men det var som sagt, mer som att såga.
Får filma nästa gång ...
Visade sig att en kollega hade en röjsåg som jag kunde låna, så imorgon...
Ja, förstår att det är ganska sent. Men häcken ser för j..lig ut och jag borde gjort något för 2-3 år sedan. Vissa av buskarna (ca 20%) har börjar visa lite små gröna knoppar. Men jag måste göra nått, för grannsämjans skull :|
Ja, förstår att det är ganska sent. Men häcken ser för j..lig ut och jag borde gjort något för 2-3 år sedan. Vissa av buskarna (ca 20%) har börjar visa lite små gröna knoppar. Men jag måste göra nått, för grannsämjans skull :|
Dessa häckar växer som ogräs så den kommer tillbaka snabbare än man tror. Röjsåg är säkrare än både motorsåg och häcksax så den är att rekommendera för ovana förare. Ska det gå smidigt se till att få bra fart på klingan innan då börjar såga.
Helt fel årstid för detta. Skulle gjorts för ett par månader sedan innan innan saven börjar stiga.
Nu är det klippt!
Blev ca 10 m men röjsåg och resterande ca 40 m med en ny införskaffad Fiskars grensax ( reklam
). Gick bra mycket snabbare med grensax än vad jag hade trott 
Hade sån trekantig (typ) klinga till röjsågen och det var inge bra. Hade säkert fungerat bättre om det var en sån rund sågklinga antar jag.
Vill verkligen tacka alla som svarat och kommit med råd och tips. Tack!
Blev ca 10 m men röjsåg och resterande ca 40 m med en ny införskaffad Fiskars grensax ( reklam
Hade sån trekantig (typ) klinga till röjsågen och det var inge bra. Hade säkert fungerat bättre om det var en sån rund sågklinga antar jag.
Gött att hörarindberg skrev:Nu är det klippt!
Blev ca 10 m men röjsåg och resterande ca 40 m med en ny införskaffad Fiskars grensax ( reklam). Gick bra mycket snabbare med grensax än vad jag hade trott
Ja, en slyklinga är helt fel för detta jobb
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden