Häckar, Buskar & Träd
gusvo085: Salix? energiskog? Du får ju räkna med att klippa mycket, men det lär ju växa...
Mikael_L: Ser i mina ögon ut som hallon. Men jag är en riktig newbie i trädgård - kanske inte att lita på. Jag har f.ö. startat en tråd som är perfekt för sådana här frågor (jag hoppas den tråden får ett långt och bra liv): http://www.byggahus.se/forum/tradgard-allmant/234556-stora-traden-vad-ar-detta-blomma-trad-buske.html
LillaHon: Framför vårt altanräcke tänker jag mej dekorativa träd att formklippa och att de inte blir högre i kronan än att de tjänar som insynsskydd. Nedtill kan jag tänka mej ett parti buskar för att få mer lummig känsla på annars ganska slät/tom tomt. Vilka mindre träd att formklippa ska jag välja? Snabbväxta? Inköpsställen?
Frandas: Jag hade en sträcka längs min tomt med bland annat vresros, och i samband med att jag byggde plank där så grävde jag upp alltihop med minigrävare, har funkat bra och i stort sett ingenting kommer upp i år. Planera upp vad du ska ha där istället och så gräver du upp den gamla häcken och förbereder det nya på någon dag. Kostar ett par tusenlappar och är riktigt skoj att köra. :)
elpaco: Jag skulle rekommendera Olle bergs renoveringsprogram om du vill förbättra. Kan du tänka dig att ha mattan tabu i 6v skulle jag skala av och börja om, om det är mycket mossa och ogräs (och du vill ha bort dem helt).
alacs: Har du eller någon granne senaste dagarna (13/14 maj) fått leverans av upp till 40 tujaplantor i en/två omgångar? Till ett bra pris? Ett allt för bra pris? Min brf, belägen i Sollentuna har de två senaste nätterna blivit bestulen på 40 tujaplantor, alla ca 130-150 cm höga. Förövaren har nattetid grävt upp våra nyplanterade tujaplantor och dragit. Vet du något får du gärna skicka
eforsberg: Hej! Förra ägarna till huset planterade en rosenträdgård. Den har nog bara funnits en säsong, tror jag, så de planterade precis innan de bestämde sig för att sälja. Jag vet inte exakt hur det är gjort, men jag antar att man har fixat bra jord, och sen har man lagt en markduk och så gjort hål i den för att sätta rosorna i. Ovanpå markduken är det lite bark eller nått, tanken är
Thomas59: TESTA TIGERSÅG Lade ner slang till bevattningssystemet i gräsmattan. Testade med kantskärare men det gick inget vidare. Slutade med att jag tog fram tigersågen och sågade spår med ett grovtandat blad. Funkade hur bra som helst och gick snabbt som attan. Använde en planka som styrskena.
roland53: [citat] Jo, vatten,gödsel och täta klippningsintervall, men inte mer vid stenkanten än övriga gräsmattan. :cool: Men det blir en slags överdosering av vatten då stenläggningen har fall utåt gräsmattan. Regnvatten rinner då mot gräsmattan (när det regnar/om det regnar :x). Men det bör väl dom flesta stensättningarna ha - fall mot gräsytan ? åtminstone om det ligger mellan hus och
Oldboy: Olika växter har olika förmåga att skjuta nya skott. Just kaprifol vet jag inte hur den gör. Vissa växter klarar att man klipper ner dem jäms med fotknölarna, men långt ifrån alla. Säkrast för att de ska överleva nedklippning är att det finns gröna blad kvar på busken efter klippning. Tripp, trapp, trull är en säker metod som de flesta träd och buskar klarar. Dvs några grenar
TorOdd: knopparna sväller trots kylan så jat tar det säkra före det osäkra och JAS-klipper.
HenrikP: [citat] Det var ungefär såhär jag gjorde, och det gick bra. Tack för hjälp!
Wehlen.M: Hur gick det med flytten av busken? Sitter i samma sits nu och ska flytta en stor enbuske som verkligen står ivägen.
annsikrol: OH tack för tipset. Jag ska prata lite med Zeta tror jag, har ett härligt presentkort där också som ska utnyttjas. Jag vill gå på rosa för just den placering jag tänkt mig. Men det blir något vitblommande någonannanstans på tomten också. Vi köpte ett litet japanskt körsbär till förra huset och det växte snabbt , dock inte jättemycket på höjden men blev grovt och fint med
Freddan101: Gruset är på och nästa steg är markduken som ska ligga mellan grus och planteringsjord. Vill dock dubbelkolla så jag inte tänker fel med markduken. Kommer den att störa plantorna? Jag tänker som så att Avenbokens rötter kommer väl ändå inte vilja leta sig ner i gruset (efter 50 cm planteringsjord) utan tar väl sig in under gräsmattan om det skulle behövas?
Kalle B: Det brukar gå att se på en björk att den är dålig inuti, rötan brukar vanligtvis gå ut på utsidan någonstans. Missfärgningar, gärna mot det svarta hållet, är något att hålla utkik efter. Granar kan vara värre, de ruttnar inifrån utan att det behöver synas på utsidan.
AndersS: Misstänker att du avser att så gräs. Men är det skuggig plats så frodas mossan lättare, samt om den är dåligt gödslad. Behandla med mossmedel och sedan gödsla den några gånger under året så borde gräset ta överhand.
Frandas: Hej, kör du jordfräsen över det så riskerar du nog att det blir lika mycket ogräs framöver tyvärr, och att använda gift skulle i alla fall inte jag vilja göra. Vill man ha ett säkert sätt att bli av med skiten helt får man helt enkelt täcka jorden med en tät duk en eller ett par säsonger, men det är ju sällan görbart när det handlar om en hel tomt... Om du inte har krav på en
Marlen Eskilsson: Vi var lite i samma sits som er, köpte ett hus från 1926 av äldre människor som hade väldigt mycket rabatter. När vi hade dränerat så stod vi där med bara grus runt huset och en uppkörd gräsmatta. Vi fick då ett råd som jag är väldigt glad för att vi följde. Att rita upp en riktig plan för trädgården så att helheten blir bra. Vi bor i Skåne och fick tag på en student från
Frugan: Visade sig att grannarna ville ha den. Det gick faktiskt ganska fort att gräva upp den, men det var tungt! Och nu är det så ljust och härligt på tomten! :-)
Demmpa: Köp vanlig matjord på "lastbilscentralen" eller något annat åkeriföretag.
Romben: Efter mycket funderande fram och tillbaka kommer vi att skaffa en ligusterhäck. Nu har jag kollat runt lite och det har dykt upp ett par funderingar! Finns det någon fördel med att köpa plantor som är 50-80 cm höga och med extra många grenar? För som jag förstått det ska man oavsett ta ner häcken till typ 20 cm efter plantering..... Är det att en större planta har hunnit utveckla ett
dsub: Det var en rejäl kvast. Jag skulle nog klippa hela rasket 10 cm över mark och sedan börja forma om den från början. Alternativt klippa av allt som är grövre en typ två cm, och sedan beskära det som var kvar cirka 30 cm över mark eller vid närmaste skott som är utåtriktat.
annsikrol: Åh stort tack Hasse!!!!!! Ska genast ut på nätet och botanisera!
Dalbotant: Totalt OT, är väldigt trött och läste lite snabbt "Få bort taliban från småsten runt huset". Kändes som en väldigt märklig tråd... :D Mer on topic, var inne på Jula i ett annat ärende och gick förbi "Rea-på-rea-lådan", blev en sån här pryl för 300 spänn. Har ingen el utomhus så allt elektriskt går bort här hemma. Den blåser inte lika fort som de du länkade till men den
Exostor: De kan mycket väl vara helt okej, men för 39:- plantan så får man ju vänta ett tag innan det kommer upp någon riktig häck. En bra planta ska ha en tydlig stam, se upp för "buskiga" plantor med flera smågrenar. Klipp inte av huvudstammen innan häcken uppnått lagom höjd.
Carl-Johan Bauhn: [citat] Kanske fläta pil? Det går ju snabbt att göra och sjukt snabbt att det blir grönt och täckande.
Plonker: Heter Verktygsakuten och har annons på Blocket.se.
Mattias L.: Rufsa upp lite jord, i med frö och på med vatten varje dag. Det är ingen raketforskning.