5 093 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Blommar alla körsbärsträd så här?
Det gäller bara japanska körsbärs träd som du ser på bilden. Det är ett rent prydnadsträd och bär ingen frukt som namnet kan antyda.
Blommar tidigt på året och bara en ganska kort tid (och efter en blåsig dag ligger alla blommorna på marken, tyvärr).
Det drabbas ibland av sjukdomar och som andra körsbär är det vanligt med kräfta på stammar och grenar.
Väldigt vackert den korta tid det blommar.
Vanliga fruktbärande körsbärsträd brukar ha vita blommor som också är vackra men inte lika praktfulla.
Min egen erfarenhet efter ganska många sådana träd är att man njuter av prakten lika mycket som man är less på dom när alla blommor faller av på en gång. Det finns år då dom blommat ett par tre dagar för att sen tappa alla blommor i den skånska blåsten. Men med lite tur sitter blommorna ett par veckor.
Blommar tidigt på året och bara en ganska kort tid (och efter en blåsig dag ligger alla blommorna på marken, tyvärr).
Det drabbas ibland av sjukdomar och som andra körsbär är det vanligt med kräfta på stammar och grenar.
Väldigt vackert den korta tid det blommar.
Vanliga fruktbärande körsbärsträd brukar ha vita blommor som också är vackra men inte lika praktfulla.
Min egen erfarenhet efter ganska många sådana träd är att man njuter av prakten lika mycket som man är less på dom när alla blommor faller av på en gång. Det finns år då dom blommat ett par tre dagar för att sen tappa alla blommor i den skånska blåsten. Men med lite tur sitter blommorna ett par veckor.
Redigerat:
Klicka här för att svara
