Passar på att använda detta eminenta forum för att se om jag kan få råd. Jag skulle vilja sätta ett ganska rejält körsbärträd, ren dekoration. Hade sett ett fint Kazan med ca 1.8 m stam och sen krona, men sen när jag läste runt lite på webben så insåg jag att just Kazan kanske inte är så bra. Någon som har tips på ett trevligt rikt blommande körsbär som gärna växer på bra? Får gärna vara hängande krona och högre stam, annars lägre stam och mer krona så att säga. Men det är främst de vackra blommorna jag vill åt. Vi bor i Stockholm ut mot skärgården, så vi är i zon 3. Så tacksam för tips!
Vår granne har ett fantastiskt japanskt körsbär. Fyllda rosa blommor. Hela trädet lyser rosa just nu (Skåne zon 3). Det är ett stort träd, ca 8m högt och minst lika brett. Planterat på 60-talet. Vet dock inte sort/namn.
Annars är Fågelbärsträd stora vackra träd med en mycket fin vit blomning nu.
Har själv tittat på japanska körsbär och blivit förvirrad av Kaizan. Storleken verkar variera med vilken grundstam det är ympat på. Från 3m högt till 8-12m. Skulle inte bli förvånad om det gäller i princip alla namnsorter. Det innebär att om man går och pratar med en kunnig plantskola så kan de kanske beställa hem träd med olika grundstammar/storlek.
Japanskt körsbär
Blommande Fågelbärsträd
Annars är Fågelbärsträd stora vackra träd med en mycket fin vit blomning nu.
Har själv tittat på japanska körsbär och blivit förvirrad av Kaizan. Storleken verkar variera med vilken grundstam det är ympat på. Från 3m högt till 8-12m. Skulle inte bli förvånad om det gäller i princip alla namnsorter. Det innebär att om man går och pratar med en kunnig plantskola så kan de kanske beställa hem träd med olika grundstammar/storlek.
Japanskt körsbär
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blommande Fågelbärsträd
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
OH tack för tipset. Jag ska prata lite med Zeta tror jag, har ett härligt presentkort där också som ska utnyttjas. Jag vill gå på rosa för just den placering jag tänkt mig. Men det blir något vitblommande någonannanstans på tomten också. Vi köpte ett litet japanskt körsbär till förra huset och det växte snabbt , dock inte jättemycket på höjden men blev grovt och fint med härlig krona och massor med blommor, dock enkelbladiga. Ska ge mig ut i träddjungeln nästa helg. Än en gång, stort tack!
Klicka här för att svara