Hej!
Har några träd jag vill få bort så jag kan få lite ved samt sol på min altan då de täcker en hel del av solen. Nu är då problemet att jag inte vill kapa grannens träd men pinnar för tomtgränsen har jag dock inte kunnat hitta. Tydligen ska denna granne vara en surig jävel vad jag fått höra men har aldrig snackat med honom själv. Jag har 2 björkar som jag vet är mina som jag kommer att ta ner, men det ska finnas en till björk ca 2 meter bakom dessa mot grannens tomt som jag är osäker på.
Nu gjorde jag så igår att jag gick in på hitta.se och mätte från mitt hus till tomtgränsen, men hur pass mycket kan man lita på denna tjänsten? Enligt den så är trädet mitt med ca 1-2 meter tillgodo.
Men när jag tittar på kartan så är det ett träd som jag inte kan se vad det är av för sort men tror inte att det är min björk som jag talar om. Om någon här kanske har ett mer vältränat satelitöga så kanske ni kan hjälpa mig
SOm ni ser så har jag ringat in mina björkar, dom är det ju inget tvivel om. Men frågetecknet? Vad kan det vara för något träd? De väldigt gröna runt om är granar
Vad händer om tomtgränsen går rätt igenom ett träd?
Har några träd jag vill få bort så jag kan få lite ved samt sol på min altan då de täcker en hel del av solen. Nu är då problemet att jag inte vill kapa grannens träd men pinnar för tomtgränsen har jag dock inte kunnat hitta. Tydligen ska denna granne vara en surig jävel vad jag fått höra men har aldrig snackat med honom själv. Jag har 2 björkar som jag vet är mina som jag kommer att ta ner, men det ska finnas en till björk ca 2 meter bakom dessa mot grannens tomt som jag är osäker på.
Nu gjorde jag så igår att jag gick in på hitta.se och mätte från mitt hus till tomtgränsen, men hur pass mycket kan man lita på denna tjänsten? Enligt den så är trädet mitt med ca 1-2 meter tillgodo.
Men när jag tittar på kartan så är det ett träd som jag inte kan se vad det är av för sort men tror inte att det är min björk som jag talar om. Om någon här kanske har ett mer vältränat satelitöga så kanske ni kan hjälpa mig
SOm ni ser så har jag ringat in mina björkar, dom är det ju inget tvivel om. Men frågetecknet? Vad kan det vara för något träd? De väldigt gröna runt om är granar
Vad händer om tomtgränsen går rätt igenom ett träd?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är många saker som komplicerar frågan.
1) Hitta lyckas kanske lägga in objekt med några meters noggrannhet.
2) Gränsen i Lantmäteriets databas kan vara klassad som "osäker", vilket betyder att redovisningen i kartan kan vara allt mellan 0,1-10m fel tills man gjort en fullständig gränsutredning.
3) Flygbilden är ett ortofoto, men träd och byggnader är inte ortorektifierade utan syns lite snett från sidan (beroende på hur rakt ovanför bilden togs), vilket betyder att trädkronans läge i bilden inte är rakt ovanför rotens. Jämför med om du kan se en flaggstång eller lyktstolpe någonstans i bilden, de blir inte heller som en punkt utan som en linje.
Allt detta tillsammans = lita inte på Hittas gränser för detta, utan ta ut någon från kommunen som får peka ut gränsen på marken. Kostar nog ett par tusen, men sen VET ni.
1) Hitta lyckas kanske lägga in objekt med några meters noggrannhet.
2) Gränsen i Lantmäteriets databas kan vara klassad som "osäker", vilket betyder att redovisningen i kartan kan vara allt mellan 0,1-10m fel tills man gjort en fullständig gränsutredning.
3) Flygbilden är ett ortofoto, men träd och byggnader är inte ortorektifierade utan syns lite snett från sidan (beroende på hur rakt ovanför bilden togs), vilket betyder att trädkronans läge i bilden inte är rakt ovanför rotens. Jämför med om du kan se en flaggstång eller lyktstolpe någonstans i bilden, de blir inte heller som en punkt utan som en linje.
Allt detta tillsammans = lita inte på Hittas gränser för detta, utan ta ut någon från kommunen som får peka ut gränsen på marken. Kostar nog ett par tusen, men sen VET ni.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det kan som sagt skilja rätt mycket på de där gränserna. Innan du tar ut någon för gränsutsättning (kostar en del) så kan du ju försöka hitta gränsen själv. Du kan kolla med lantmäteriet vilken typ av utmärkning som skall finnas där. Är det inte "förhistoriska" gränser så är det oftast stålrör. Dessa kan man hitta med en enklare metalldetektor, om man vet någorlunda var de borde stå.
Hos mig stämmer gränserna inte alls om man tittar på hitta.se.
Men ... jag bara undrar ... hur länge har du bott där om du inte ens pratat med närmaste grannen? Hör det inte till att man knallar över till grannen och snackar skit ibland? Du kan ju inte bara utgå ifrån att någon är sur som du inte hälsat på. Han kanske tror samma sak om dig eftersom du inte ens presenterat dig.
Men ... jag bara undrar ... hur länge har du bott där om du inte ens pratat med närmaste grannen? Hör det inte till att man knallar över till grannen och snackar skit ibland? Du kan ju inte bara utgå ifrån att någon är sur som du inte hälsat på. Han kanske tror samma sak om dig eftersom du inte ens presenterat dig.
Där jag bor finns det gränsmarkeringar som stämmer med staketen som är synliga på hitta.se. Därför går det ganska bra att se att gränsen enligt hitta.se ligger 5-6 m fel. Med eller utan gränsutsättning borde det inte vara fel att prata med grannen. Om du är osäker på var gränsen går så kan grannen också vara det.
Klicka här för att svara
