2 799 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
En stadigare mårbärshäck
Vår häck är ca 130 cm hög nu när den är klippt. Vi skulle gärna vilja släppa upp den, så högt som möjligt men på många ställen växer den inte rakt upp utan ligger lite vilket ffa gör att den inte blir snygg när den blir högre. Den har dessutom dålig bladväxt på några ställen. Vi flyttade nyligen in så jag vet inte hur häcken skötts innan. Får vi ge upp tanken på en högre häck eller kan vi klippa ner den en bit för att försöka få den att växa rakt upp?
Erfarenheten från vår måbärs-"häck" är att grenarna väldigt gärna hänger eller växer åt "fel" håll. De grenarna tar jag med jämna mellanrum bort. Skulle även ta bort grenar med t.ex. dålig bladväxt. Men eftersom den inte förgrenar sig och bildar någon stam, så hjälper det inte i sig för höjden, bara för att hålla den hyfsat snygg. En och annan gren drar iväg bra på höjden, men särskilt snyggt blir det inte i mitt fall iallafall. Släpp upp de grenar som växer rakt upp och se hur det blir på lite sikt.
Såvitt jag vet så är inte måbärshäckar lämpliga/rekommenderade om man vill ha en högre häck. Funkar bra upp till en meter el drygt det. De kan bli upp till ett par meter, men eftersom det inte är rekommenderat med måbär om man vill ha såpass höga häckar så är det sannolikt för att det är svårt att få snygga höga häckar. Förmodligen av de skäl som nämns ovan.
Klicka här för att svara