Hej!
I våras planterade jag en häck (eller snarare en del av en gammal häck då det fattades ett antal plantor) med Bukettspirea Goliath och plantorna var 80-100 cm höga. Plantorna har växt olika mycket men alla verkar må bra. Jag undrar om man ska beskära den nyplanterade häcken nu? Hur vill Bukettspirean ha det? Naturligtvis önskar jag att den nyplanterade häcken växer ikapp den gamla så fort som möjligt och då både när det gäller täthet och höjd.

Tacksam för svar, allt gott!

Spirea behöver inte beskäras men blir snyggare om man gallrar den med ett/par års mellanrum. I ditt fall skulle jag låta tilläggsplantorna buska till sig utan något ingripande. Men extra giva med kompost/gödslad planteringsjord är inte fel då de unga rötterna har lite begränsad plats efter tidigare plantor.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Yonna, tack för ditt svar. Jag tänkte om det var så att man måste beskära för att få bättre rötter/stadigare grenar/häck så småningom... men... låter bra att låta den vara, känns kul att se dem växa och då vill man inte klippa....

Och när jag planterade dessa nya plantor grävde jag en djup kanal (minst 50-60 cm djup) och bred kanal, bytte gammal jord (ifall det var något som förorsakade plantdöd), fyllde på ny jord och en del av den var med kompost och gödsel. Så, det verkar som att mina nya plantor gillar sin nya jord

Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.