Om man vill ha en syrenbuske/träd, kan då ta en kvist från en befintligt syrenbuske och plantera ner i marken och det kan ta sig och växa till sig allt eftersom till en ny buske?

Ja.
Eller så kan du ta ett rotskott från befintlig buske, det brukar ju syrener vara frikostiga med.

Anna_H skrev:
Ja.
Eller så kan du ta ett rotskott från befintlig buske, det brukar ju syrener vara frikostiga med.
Aha, hur gör man mer precis för att lyckas med detta?

Bara gräva upp en ett rotskott.

Kvist:
Man tar en kvist från en befintligt syrenbuske och planterar ner i marken, då kan det kan ta sig och växa till sig allt eftersom till en ny buske.

Rot:
Gräv upp ett rotskott och sätt där du vill ha din nya buske. Den tar sig och växer till sig allt eftersom till en ny buske.

Syrener är väldigt enkla på det viset ;-)

Anna_H skrev:
Kvist:
Man tar en kvist från en befintligt syrenbuske och planterar ner i marken, då kan det kan ta sig och växa till sig allt eftersom till en ny buske.

Rot:
Gräv upp ett rotskott och sätt där du vill ha din nya buske. Den tar sig och växer till sig allt eftersom till en ny buske.

Syrener är väldigt enkla på det viset ;-)

Tack för svaret! Ungefär hur mkt kan man tänka att det kan växa på en säsong? När är bäst tid att göra en sådan här plantering?

matildan skrev:
Tack för svaret! Ungefär hur mkt kan man tänka att det kan växa på en säsong? När är bäst tid att göra en sådan här plantering?
Gör inte som min bror, han grävde upp massor med rotskott som han sedan planterade för att få en häck - mitt i högsommaren. Inte helt förvånande så tynade skotten raskt bort eftersom de hade tusen andra saker att göra än att vattna dem stup i kvarten... :rolleyes:

Så jättemycket tror jag inte att plantorna kommer att växa eftersom de kommer att ha fullt upp med att göra nya rötter för att försörja sig själv, rotskotten är ju bortskämda med att ha en moderplanta som gör allt grovarbete. Rent generellt så brukar det bli bäst om man flyttar vårblommande buskar på hösten och senblommande buskar på våren men i detta läget så är det viktiga ju att du får buskar som överlever, inte att de blommar i år.
Så du kan flytta dem i vår men glöm inte att vattna i mängder! När du tror att du vattnat klart så vattna lite till! :)

M matildan skrev:
Om man vill ha en syrenbuske/träd, kan då ta en kvist från en befintligt syrenbuske och plantera ner i marken och det kan ta sig och växa till sig allt eftersom till en ny buske?
Rena lotteriet när det gäller syrener. Jag har provat att skala av och trycka ned små grenar och stora grenar med med blommorna kvar. Många har inte tagit sig men även stora grenar av satt rot. Bäst är det förstås med rotskott. De tar sig nästan alltid när som helst när jorden är varm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.