5 051 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Tips om hur man rotar bärbuskar från sticklingar?
Sida 1 av 2
I höstas tog jag ett antal sticklingar när jag beskar buskarna.
Jag tog från följande sorter:
- Svartvinbär Öjebyn
- Rödvinbär Red Lake
- Krusbär (en vitgrön sort) hos grannen
- Vinranka Zilga
Jag har förvarat dessa svalt under vintern och för nån månad sedan satte jag ett antal i en vattenkruka för att de skulle rota sig.
Men den enda som verkligen gör det är Svartvinbär Öjebyn, där har det både kommit ut en massa rotanlag och dessutom blad.
På rödvinbären kan jag skönja några små vita prickar längst ner på sticklingarna men inga rötter.
Krusbären ser helt opåverkade ut.
Och likaså vinrankan, den hade jag speciellt hoppats att få rötter på vid det här laget. Jag hade kapat upp bitar med en knopp i var ände där den ena skulle bli rötter och den andra skott. Men som sagt var, inget syns över huvud taget på dessa heller.
Är det någon här som kan ge råd om hur man kan göra med sticklingarna av krusbär och vinranka?
Jag tog från följande sorter:
- Svartvinbär Öjebyn
- Rödvinbär Red Lake
- Krusbär (en vitgrön sort) hos grannen
- Vinranka Zilga
Jag har förvarat dessa svalt under vintern och för nån månad sedan satte jag ett antal i en vattenkruka för att de skulle rota sig.
Men den enda som verkligen gör det är Svartvinbär Öjebyn, där har det både kommit ut en massa rotanlag och dessutom blad.
På rödvinbären kan jag skönja några små vita prickar längst ner på sticklingarna men inga rötter.
Krusbären ser helt opåverkade ut.
Och likaså vinrankan, den hade jag speciellt hoppats att få rötter på vid det här laget. Jag hade kapat upp bitar med en knopp i var ände där den ena skulle bli rötter och den andra skott. Men som sagt var, inget syns över huvud taget på dessa heller.
Är det någon här som kan ge råd om hur man kan göra med sticklingarna av krusbär och vinranka?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 703 inlägg
Vinbären tar jag sticklingar på genom att klippa av en gren, riva av de flesta löven och sedan sticka ner den så att kvarvarande blad sticker ovan jorden. Sen vattnar man.
Krusbär gör man väl avläggare på?
Dvs böj ner en gren i jorden och lägg nått tungt på.
Vin var lite mer komplicerat, kan återkomma när jag kikat i en bok.
Krusbär gör man väl avläggare på?
Dvs böj ner en gren i jorden och lägg nått tungt på.
Vin var lite mer komplicerat, kan återkomma när jag kikat i en bok.
Allt som växer med grenar, kan med fördel en green böjas ner under jordytan samt lite metallpinnar som sätts i kors över grenen så den ligger kvar. Ovanför fylls och packas med jord och vattnas så det är fuktigt. då blir det rötter på grenen till nästa år och kan klippas bort, grävas upp med jordkocka och sättas på annat ställe.
Edit , Det går även att klippa som sägs och sättas i vattenpyts , men blir då en liten planta och risk för att vattnet kan bli lite ruttet
Edit , Det går även att klippa som sägs och sättas i vattenpyts , men blir då en liten planta och risk för att vattnet kan bli lite ruttet
När det gäller rödvinbären är det alltså bara att vänta...
I höstas innan jag gjorde sista beskärningen tog jag ett par rödvinbär och satte i vatten. De rotade sig bra och blev planterade i mjölkkartonger som sedan fick flytta ut under vintern. Ska bli kul att se om de överlevt när det blir vår.
Men krusbären finns som sagt hos en granne så det är inte så lätt att göra avläggare då.
Får väl ge upp den sorten (fast den är väldigt god).
Men det jag verkligen undrar över är hur man skall vinter-förvara sticklingarna efter att man tar dem?
Förra hösten klippte jag av några grenar svartvinbär och lade dem inne i boden (håller c:a 5C under vintern). Sen på våren satte jag dem i vatten och de rotade sig fint och blev små buskar som nu strax skall börja sin andra säsong.
I höstas tänkte jag expandera sticklingstagandet och då blev det ett antal som jag beskrev ovan.
Dessa var lite för många att ha i boden (det blev för skräpigt där) så jag stoppade dem i en hink och satte en annan hink upp-och ner över dem och ställde ut alltihop på gården över vintern.
Kanske det är detta som är felet?
I höstas innan jag gjorde sista beskärningen tog jag ett par rödvinbär och satte i vatten. De rotade sig bra och blev planterade i mjölkkartonger som sedan fick flytta ut under vintern. Ska bli kul att se om de överlevt när det blir vår.
Men krusbären finns som sagt hos en granne så det är inte så lätt att göra avläggare då.
Får väl ge upp den sorten (fast den är väldigt god).
Men det jag verkligen undrar över är hur man skall vinter-förvara sticklingarna efter att man tar dem?
Förra hösten klippte jag av några grenar svartvinbär och lade dem inne i boden (håller c:a 5C under vintern). Sen på våren satte jag dem i vatten och de rotade sig fint och blev små buskar som nu strax skall börja sin andra säsong.
I höstas tänkte jag expandera sticklingstagandet och då blev det ett antal som jag beskrev ovan.
Dessa var lite för många att ha i boden (det blev för skräpigt där) så jag stoppade dem i en hink och satte en annan hink upp-och ner över dem och ställde ut alltihop på gården över vintern.
Kanske det är detta som är felet?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 703 inlägg
Jag tog mina vinbär mitt i sommaren och bara stoppade ner 
Ja, vinbär verkar lättförökade! 
Jag hade hoppats att kunna dela med mig av bärbuskar och dessutom vinrankan till min dotter som flyttat till Karlstad där hon har en stor trädgård. Vinet verkar få vänta.
Får prova att ta sticklingar till våren när rankan börjar växa igen, den är rejält nedskuren nu så det finns inga grenar som duger som skott...
Jag hade hoppats att kunna dela med mig av bärbuskar och dessutom vinrankan till min dotter som flyttat till Karlstad där hon har en stor trädgård. Vinet verkar få vänta.
Får prova att ta sticklingar till våren när rankan börjar växa igen, den är rejält nedskuren nu så det finns inga grenar som duger som skott...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 703 inlägg
Kollade i Seymours Självhushållning.
Där ska man lägga vinsticklingarna i fuktig sand över vintern.
På våren planterar man dem i sandig jord så att en av fyra knoppar precis sticker upp, och ett år senare är det färdigt.
Där ska man lägga vinsticklingarna i fuktig sand över vintern.
På våren planterar man dem i sandig jord så att en av fyra knoppar precis sticker upp, och ett år senare är det färdigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 703 inlägg
Och sen skadar det aldrig att prova! Funkar det så funkar det! =)
Testa att göra avläggare av vinet. Alla vinrankor är inte rotäkta men de rotar sig ändå. Kan dock bli mer ömtåliga. Men som jag förstår det så är många härdig sorter rotäkta.
Jag har tagit sticklingar av krusbär genom att sätta kvistar i sandblandad jord direkt i marken. Gjorde det i samband med att buskarna flyttades (på våren när de börjat grönska) och jag då klippte ner dem, för att inte sticka mig för mkt. Det funkade bra även om inte alla kvistar tog sig.
Jag har tagit sticklingar av krusbär genom att sätta kvistar i sandblandad jord direkt i marken. Gjorde det i samband med att buskarna flyttades (på våren när de börjat grönska) och jag då klippte ner dem, för att inte sticka mig för mkt. Det funkade bra även om inte alla kvistar tog sig.
Min Zilga är rotäkta, och dessutom står den inte på friland så att man kan göra avläggare. Den växer på verandan i en blomlåda, som är utan botten, så rötterna når långt ner i jorden..Jiji skrev:
Jag får tigga till mig några kvistar av grannen när det börjat växa till våren...
Eller kanske bita i det sura äpplet och köpa en på plantskolan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
När det gäller vinbär så brukade jag beskära dem i början av mars och ta in dem som påskris och sen i maj var det ofta rötter på dem, särskilt svartvinbären, och då planterade jag ut dem. Så vinterförvaring behövs inte 
På vår atriumgård har jag ställt ut en serie blomlådor av tryckt virke, 40x80 cm, totalt 4 m.Jiji skrev:
Den sista lådan står med gaveln mot en södervägg och saknar botten, där har jag grävt bort gruset och fyllt i jord ända ner till ursprunglig mark. Det är här jag planterade en Zilga vinranka för 12-13 år sedan och den växer upp i en spaljé på väggen. Beskärs varje år så att bara huvudstammarna är kvar. Den är nu sådär 7 cm grov i botten. Utgreningen sker i spaljén en bit upp. Så det funkar inte att lägga av nånting i en kruka där. All växt sker högre upp, c:a 80 cm och uppåt..
Jag läste på nätet innan jag tog kvistarna i höstas och då såg det ut att kunna funka med rotbildning i vatten.
Se här: Ta sticklingar av vindruva
Fast jag satte dem inte i vatten direkt förstås....