Byggahus.se

Klippa i magnolia i mars

1. O
    Medlem · Linköping · 124 inlägg

olsjo

Medlem
    Jag är i färd att sätta nytt staket och en magnolia vräker sig ut över den tänkta linjen. Staketet måste stå där.
    Magnolian borde vara ca 15-20 år gammal

För att komma åt att slå ner stolpar skulle jag behöva ta bort 2 st grenar. Inte någon av stammarna, men inte heller jätteunga grenar. Kanske 5 cm i diameter. Har försökt dra i dem för att se om de går att binda upp men de är så pass låga att jag inte kan dra dem högt nog utan att de troligen skulle gå av.

Finns det risk att jag dödar den om jag klippar dem nu?

2. Jiji
    Medlem · 1 779 inlägg
    Det är ju inte så bra att beskära magnolia och speciellt inte den här säsongen. Juli-augusti är bättre. Grenarna du vill ta bort är lite väl stora också. Men måste du så måste du.

3. O

olsjo

Medlem
    Måste ju inte, är ju det som är grejen. Men skulle gärna göra klart allt nu snarare än att lämna en staketsektion öppen till sensommaren. Men om det är mindre dåligt att klippa direkt efter blomning än nu så är ju det rätt snart, den brukar ju blomma över i slutet av april.

4. K
    Medlem · Munkedal · 562 inlägg

Kalle B

Medlem
    Risken är stor att det kommer gå röta i så grova kapytor. Som sagt är risken något mindre om man gör det i juli-augusti då trädet har mest växtkraft då och kan agera snabbast. Kolla väderleksprognosen, du vill helst göra det när det är torrt så det är så lite svampsporer som möjligt i luften.

• Laddar…
  5. R
    Medlem · Skåne · 299 inlägg

Ropa

Medlem
    Det går nog bra. Se bara till att göra bra snitt nära grenkudden så du inte lämnar "rockhängare". Det är precis i grenvecket det finns tillväxt för att täcka över såret. Googla lite så du vet hur det ska se ut.

6. O

olsjo

Medlem
    Jag klippte och hoppades på det bästa. Var soligt och torrt åtminstone en vecka efteråt, så det var väl bra. Får hålla tummarna att den klarar sig, än har den inte brakat ihop iaf utan är på väg ut i blom.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.