Hej!
Vi ska plantera knappt 10 meter avenbokshäck. Vi bor i Skåne (Båstadtrakten). När är bäst att göra det? Kan man göra det i maj?
Med vänlig hälsning,
Anna-Carin

Är det barrotade plantor är nu perfekt men krukade eller i rotklump går bra i maj.

Tack. En fråga till - vi har en gigantisk lagerbuske, ca 3 meter hög och flera stammar, väldigt nära varandra och ca 4 meter "bred". Hur mycket kan man ta ner den? Vi skulle vilja ha den 1,5 meter hög. Går det att dela den vid rötterna ?
Med vänlig hälsning,
Anna-Carin

Jag förstår inte riktigt vad du menar med dela busken.

Menar du verkligen en lager? Inte lagerhägg?

En bild gör det lite lättare att bedöma hur det är lämpligt att beskära.

Det är en gigantisk buske. Den växer åt alla håll. Kanske är det ursprungligen 2 plantor för att bilda häck, innan vi flyttade hit. Jag undrar alltså hur mycket man kan ta ner den och om man kan dela på den eller om rotsystemet dör då.

Om du menar flytta en del låter det som att den är för stor. Men ni kan ju kapa ner en del kanske och bara ha kvar en av dem.

Som sagt bild underlättar.

Hur mycket bågar man ta på höjden? Från 3 m till 1,5? Och kan man ta in den på bredden oxå?

Om det är lagerhägg tål de beskärning bra men det ska ju bli snyggt också.
Lägg upp lite bilder så ska jag se om jag kan komma med ngt bra råd.

Nu vet jag inte om "sessionsiden" gått ut, emn chansar på att du ändå kan svara. Bifogar några bilder (var för mörkt igår). Järneken du ser bredvid ska bort/tas ner också.

• Stor järnek bredvid lövfällande träd framför svart trähus, trädgård i gryning eller skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Täta grenar av en järnek som ska tas ner bland löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är alltså inte trädgårdsdesignern som svarade dig utan en vanlig forumsmedlem som råkar vara landskapsarkitekt. Hoppas att det funkar :D.

Det går att ta ner dem i höjd. Börja med att såga av några av de högsta grenarna rätt långt ner till ett ställe där de delar sig.
Kolla sedan hur det blir. Det är inte alltid de bryter nya skott på riktigt tjocka grenar, vilket gör att det kan bli ett stort "jack" i busken utan blad. Det är ju inte så snyggt

Det är lagerhägg, inte lager som väl knappast är härdig ens i Skåne.

Om ni bara önskar en av dem får ni ta ner den andra. Men det kan ge upphov till en kal sida.

Jag anar en utsikt bakom buskarna och antar att det är anledningen till att ni vill ta ner dem så mkt. Då skulle jag testa enligt ovan och om de inte "läker i hop" med nya blad till nästa år hade jag tagit bort dem och satt ngt annat. (Om det inte är utsikten som är anledningen hade jag bara putsat dem lite och behållit dem. De är fina. Sedan hade jag kompletterat med mer buskar och perenner intill och gjort en riktigt plantering.)

jag förstår, stort tack för input!!!
Och kan man göra detta nu i maj (sista frågan) ?
/Anna-Carin

Anna-Carin Gripwall Anna-Carin Gripwall skrev:
jag förstår, stort tack för input!!!
Och kan man göra detta nu i maj (sista frågan) ?
/Anna-Carin
Hellre nu än i maj. Men om maj är enda tiden du har så funkar det också. Bladen kan bli lite brända men det kommer nya.

• Gilla
Anna-Carin Gripwall
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.