Tänkte sätta en buske på framsidan av huset, som jag tänkt formklippa som någon form av djur (inte alltför avancerat). Nu har jag aldrig formklippt förr, så är väl lämpligt med någon som tål att man klipper åt flanders, kanske växer relativt fort för att reparera misstag och inte går att fördärva för lätt. En förhoppning är väl om den blir åtminstone 1-1,5 meter hög i slutändan.
Har ju sprungit på tips på vintergröna klippbara buskar, tuja, idegran, buxbom, bl.a.
Men jag blir inte särskilt trygg i de beskrivningar jag hittar om dem, eller snarare mer förvirrad av dem. Vad skulle ni rekommendera att satsa på som nybörjare?
Har ju sprungit på tips på vintergröna klippbara buskar, tuja, idegran, buxbom, bl.a.
Men jag blir inte särskilt trygg i de beskrivningar jag hittar om dem, eller snarare mer förvirrad av dem. Vad skulle ni rekommendera att satsa på som nybörjare?
Liguster. Billig och går inte att döda genom fel klippning. Växer snabbt. Sätt ihop 2/3/4 80-cm-plantor. Göd och komplettera med vattning. Putsa och klipp flera gånger under sommaren. Lägg bild härinne efter nästa sommars resultat
Är inte det en typ längsgående buske? Eller vad kallas det, häck?yonna skrev:
Ska försöka komma ihåg att lägga upp sen. När kan man sätta en sådan planta? Är ju rätt varierande väder ute, väntar på att kunna flytta runt lite andra växter här på tomten
Är ju lite sisådär om det tar för lång tid. Jag har inte jättestort tålamod i trädgården, eller så är det jag som är för petig.yonna skrev:
Ungarna är ju tokiga i en viss seriefigur, så en viss förhoppning är väl att kunna klippa något sådär. Men blir det för krävande och för mycket jobb är ju risken att jag tappar sugen. Samma sak om den växer för sakta, då hinner väl barnen flytta innan det är färdigklippt.
Nu behöver den ju inte bli så stor, lär ju kosta några tusen för en så stor planta ändå...
Men menar du att det finns ligust-plantor?
Om du har dåligt tålamod, ungarna gillar Totoro och ni har sett den typen av bilder, så har jag trista nyheter. Innan du har fått liguster såpass tät och formbar att det ens är i närheten av bilden, så har dina barn hittat andra favoriter. Jag har haft ligustrar och det går att få dem täta och fina, men de är grövre och spretigare än de sorter man normalt formklipper på det sättet, så den kommer behöva vara ganska stor om du ska få till en form som funkar.
Jag tror mer på att lägga lite pengar på en buxbom eller liknande som du kan forma mer eller mindre direkt.
Jag tror mer på att lägga lite pengar på en buxbom eller liknande som du kan forma mer eller mindre direkt.
Klicka här för att svara