2 344 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Häck som avgränsning
Har precis köpt tomt och pratade idag med närmaste grannen. Han vill plantera en tujahäck som avgränsning, vilket inte alls är ett problem för oss men grejen är att vi inte vill behöva underhålla den (vi har inget behov av den, det ligger på en sida vi sällan kommer använda). För vår del kan den ligga i tomtgräns om han sköter även vår sida, men vad händer om dom flyttar och det kommer en ny granne som kanske inte är beredd att sköta "vår" sida av häcken? Hur ska vi tänka, ska vi propsa på att han ska plantera den längre in på sin tomt eller brukar sånt här lösa sig ändå? Vi är ju dessutom dom "nya" grannarna så vi vill inte vara för jobbiga heller 
Så kan det bli att nästa granne inte vill gå in på er sida och sköta er sida, om ni vill vara säkra på att inte behöva sköta den i framtiden så måste ni be grannen sätta allt på sin tomt så han kan sköta den. Vet inte hur det ser ut, men jag skulle nog vara glad om grannen gjorde jobbet och jag slapp betala. Det är väl inte så mycket jobb att sköta en sida, Jag planterade på gränsen till grannen, och gjorde allt jobb, men dom sköter inte sin del så det var en miss man lärt sig på. Med bra grannar brukar sånt här lösa sig, och förstår att grannen vill sätta den på gränsen för inte minska sin tomt. Men tråkigt om ni "tvingas" till en häck ni inte vill ha.M moa.berglund skrev:Har precis köpt tomt och pratade idag med närmaste grannen. Han vill plantera en tujahäck som avgränsning, vilket inte alls är ett problem för oss men grejen är att vi inte vill behöva underhålla den (vi har inget behov av den, det ligger på en sida vi sällan kommer använda). För vår del kan den ligga i tomtgräns om han sköter även vår sida, men vad händer om dom flyttar och det kommer en ny granne som kanske inte är beredd att sköta "vår" sida av häcken? Hur ska vi tänka, ska vi propsa på att han ska plantera den längre in på sin tomt eller brukar sånt här lösa sig ändå? Vi är ju dessutom dom "nya" grannarna så vi vill inte vara för jobbiga heller![]()
Ponera att den lovande klippande grannen säljer huset och häcken inte sköts? Typ Thuja Brabant växer relativt snabbt. Efter 10 år börjar den kräva två klippningar/året om den trivs - även innefattande klippning på höjden (den kan bli många meter hög).
Godkänn inte thuja! Och be grannen sätta häcken ca 80 cm in på sin tomt (lite beroende på vilken typ av häck).
Jag har tidigare levt med thujahäck som satts av min säljare. Det blev ett plågsamt jobb för mig. Sätter aldrig thuja i min trädgård!
Godkänn inte thuja! Och be grannen sätta häcken ca 80 cm in på sin tomt (lite beroende på vilken typ av häck).
Jag har tidigare levt med thujahäck som satts av min säljare. Det blev ett plågsamt jobb för mig. Sätter aldrig thuja i min trädgård!
Det finns inget skydd mot detta jobb långsiktigt. Det enda skydd man har mot inträngande grenar från grannens häck är att man har rätt att ta bort dem om de orsakar olägenhet. Men man kan aldrig tvinga grannen att sköta detta.
Jag skulle säga ja till thuja i tomtgräns - under förutsättning av att det är Smaragd, inte Brabant. Den är snyggare, och mer ”kompakt”, spretar mindre. Jag klipper min 1 gång/år, det funkar fint.
Som någon skrev, inte säkert framtida grannar sköter utsidan av häcken även om du kräver att den skall placeras längre in på grannens tomt - placeringen spelar knappast någon roll för just om grannarna underhåller eller inte.
Kräver du att häcken skall långt in på grannens tomt, även om grannen åtar sig all skötsel, och om ni annars har en bra relation, är det nog risk att relationen försämras. Och det kanske inte är så trevligt.
Du kanske kan skriva något litet ”avtal” med grannen, där det står att häcken tillhör grannen, och denne åtar sig att vattna, gödsla och klippa denna regelbundet, så den håller sig snygg. Ett sådant avtalt är nog inte juridiskt bindande, men kan kanske vara bra att ha om grannen säljer, för att underlätta dialog med nästa granne?
Som någon skrev, inte säkert framtida grannar sköter utsidan av häcken även om du kräver att den skall placeras längre in på grannens tomt - placeringen spelar knappast någon roll för just om grannarna underhåller eller inte.
Kräver du att häcken skall långt in på grannens tomt, även om grannen åtar sig all skötsel, och om ni annars har en bra relation, är det nog risk att relationen försämras. Och det kanske inte är så trevligt.
Du kanske kan skriva något litet ”avtal” med grannen, där det står att häcken tillhör grannen, och denne åtar sig att vattna, gödsla och klippa denna regelbundet, så den håller sig snygg. Ett sådant avtalt är nog inte juridiskt bindande, men kan kanske vara bra att ha om grannen säljer, för att underlätta dialog med nästa granne?
Jag skulle också tolerera Smaragd eftersom den är snyggare och inte växer lika hejdlöst som Brabant.BirgitS skrev:
Annars finns det många häckar som fyller insynsskyddskravet även om de inte är vintergröna. Det är ju på sommarhalvåret då man är i trädgården och vill vara mer privat.
Klicka här för att svara